Gå til innhold
Arkivverket

[#79731] Slektsprogram


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg kom nylig over et lite gratis slektsprogram, som heter Simple Family Tree og jeg var så imponert over hvor oversiktelig og enkelt det var, så jeg lurer på om andre har vært borti dette før. Jeg har lagt ut melding om det på min slektside [url="http://www.jegersberg.com/slektsforskning-programvare.html>Lenke og dere kan laste det ned her på min Joomla side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Prøvde å lese på siden din Cathrin, men klarer ikke å lese der med svart skrift på det blå.Personlig bruker jeg Brothers Keeper, men det er alltid noen som spør vedrørende slektsprogram, så det kan jo være et tips å gi videre :o)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Rigmor.Jeg takker så mye for din tilbakemelding.Når det gjelder slektsiden min med blå bakgrund, så har jeg fått 1 mail om dette tidligere.Da jeg selv kun har ett øye som fungerer som det skal, så har jeg nok prøvd meg med hvit skrift og for meg personlig ble det for store kontraster.Dessverre kan jeg ikke tilfredsstille alle. (Sorry)Jeg ser du kommer fra Drøbak, så det er jo synd du ikke får lest noe om mine forfedre fra distriktet og jeg er jo 6. generasjon som er døpt i Drøbak.Vel, tilbake til slektsprogrammene.Jeg har lagt ut tips om Brothers Keeper og alle de andre kjente programvarene, men siden jeg er så nysgjerrig av meg og skal teste ut det meste havnet jeg dermed borti i de to mer ukjente slektsprogrammene, som Simple Family Tree og Ahnenblatt.Meningen med dette var at jeg ønsket også at andre skulle få denne muligheten, siden jeg selv syntes de var bra.Igjen mange takk for din tilbakemelding.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Først litt til sidene dine. For meg er sidene vanskelig å lese, da både bakgrunn og tegnsett er brukt stort sett i mørke farger som gir liten kontrast. Jeg sliter med sidene dine. Tror nok hvit-tonet bakgrunn og sort-tonet skrift ville være bedre. :-)Siden du teste flere programmer, håper jeg at du sendes tilbakemelding til kontaktene for de respektive programmer.Testing og behandling av data i programmene er alle som driver med programmer interesert i. Gode forslag til forbedringer vil bli tatt seriøst, når det gis en seriøs presentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Otto.Takk for innlegget ditt.Til underetning, så kommer ikke mine hjemmesider til å forandre farger, men statistisk sett og mottatte mail, så ser det ut til at den fungerer for de fleste.Tilbake til det temaet gjelder, slektsprogram.1) Jeg gir selv ofte tilbakemeldinger eller trykker på 'rate it' for vurdering, hvis så er mulig.Er det programmer som ikke jeg ikke får til å fungere, så går de rett i søpplekassenDessverre så er vi i Norge lite flinke til dette og alle har mulighet til å legge igjen kommentarer på min Joomla side. Blir dette gjordt, så kanskje andre kan få mulighet til å vurdere om programmet er verdt å laste ned.2) Jeg anser meg ikke som noen ekspert, tvert imot, men jeg ønsket at andre skulle få mulighet til å prøve andre programvarer enn de faste kommersielle programvarene.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Kommentarer på 'ratingtabeller' som det finnes mange av, gir et syn, men gir ikke noen konstruktiv tilbakemelding til produsenten av et program.Derfor er påvirkningen av et programs utvikling minimal og er best hvis kommentarer sendes til produsenten eller deforum som produsenten har for slike formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Synd egentlig at sidene er så uleselige for oss opp i åra, men de er kanskje til hjelp for de med godt syn. Synd egentlig for det kan se ut som om det er mye interessant der.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Jeg klarte nok alltids å lese det som står der, men jeg synes at fargene har en ganske grell samvirkning i forhold til hverandre, så jeg ville nok ikke foretrukket slike sammensettinger. Svart skrift på hvit bunn foretrekkes av de fleste, tror jeg.Lykke til i alle fall; samme hvordan du arrangerer det på din private side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Beklager sent svar.Klarer dere å tyde kirkebøker og andre gamle dokumenter, så kan jeg ikke forstå at det skal være så vanskelig å lese på min hjemmeside.Med dette anser jeg debatten ang. fargevalgene på min hjemmeside som avsluttet.Skulle det komme meldinger om at slektsprogrammene er dårlige, da fjernes de slik at det ikke blir noen nedlastninger hos meg.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Siden jeg leste siden din, så er skriften blitt 'hvitere' og dermed er kontrasten større og bedre. bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei CathrinJeg får gi deg skryt for fargevalget jeg da :).. Min øyne sliter også med hvit bakgrunn, derfor bruker jeg noe helt annet på PC'ene jeg er i nærheten av - så hjemmesiden din var nærmest perfekt for meg :))...Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Til Otto.Ikke vet jeg hvilke sider som du har vært inne på, da jeg ikke har endret på noen ting og det kommer jeg heller ikke til å gjøre.Til Mette.Godt å høre at jeg ikke er alene å slite med øynene når det gjelder for store kontraster, noe som jeg nevnte i mitt innlegg nr. 4. Takk.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Hmm... Jeg er ikke 'oppi åra', kun 41, men synes det er vannskelig å lese siden din.Ellers synes jeg det er interessant med andres erfaringer ang. slektsprogram.Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Da har nok synet mitt endret seg underveis. Det er mange forhold som påvirker synet og leseegenskapen.Tenker å vise til en artikkel sor noen år siden som kan være av interesse for ale som lager Websider Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Synet kan forandre seg underveis ja, men takk for lenken. Otto, som var til nytte.Selv er jeg ikke handikappet, men mitt ene øyet fikk en skade da jeg var liten, så det er ikke noe som påvirker meg i særlig stor grad, annet enn at belastningen blir større på det øyet som brukes.Forøvrig, så hadde jeg ikke i min villeste fantasi trodd at sidene mine skulle vekke så stor oppmerksomhet, grunnet mitt lille innlegg om slektsprogram.Vel, jeg får visst bare finne meg i det.Tilbake til lenken du viser til om leservennlige hjemmesider.1) Mine hjemmesider er testet i nettlesere som Opera, Safari, Mozilla og Internet Explorer av den enkle grunn at alle har forskjellig nettleser og skjermstørrelse. Jeg liker også at mine koder skal være så korrekte som mulig i forhold til W3C Markup Validation. http://validator.w3.org/2) Safari og Opera har jeg ikke gjordt noen innstillinger på.3) Mozilla har jeg innstillinger på Times New Roman, skriftstørrelse 16.4) IE står innstillt på Middels skriftstørrelse.5) Min blå hjemmeside er kodet med CSS og har skrifttype Arial, Verdana, str. 12 bold.Min svarte hjemmeside er kodet med font-family : Arial, Helvetica, sans-serif, str. 146)Digitalarkivet sin skrifttype er font: normal 10pt arial.7)Jeg tillot meg å sjekke koden på din side, da jeg lenker opp til deg.1)Du bruker frames, noe som stadig er til debatt på diverse forum.2) Du har selv ikke valgt noen skrifttype annet enn H3 på headinger.Når det er sagt, så leser jeg sidene dine greit og det kunne ikke falle meg inn å klage hverken på din eller andres hjemmeside.Som det sies: 'Smaken er som baken, delad'Spørsmålet blir da:Hva slags innstillinger har du og andre på deres nettlesere?Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg antar at referer til meg iditt innlegg (17).Kan kort si at mine sider ble laget for hand for over 5 år siden og er bare siden den gang vedlikeholdt av ulike årsaker. De er bl.a. bare justert for at de skal fungere slik noenlunde brukbart for den aktiviteten jeg driver. som hobby. Alt her direkte handkodet fra en uten opplæring eller kunskap i å lage websider.Sidene mine er under omarbeiding og jeg håper at de er ferdige til SFD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Det er ikke så greit å få gitt tilbakemeldinger på slektsprogrammer man ikke har prøvd. Selv bruker jeg Brother´s Keeper og har hele tiden vært jettefornøyd med dette programmet. Jeg har derfor ingen planer om å prøve noe annet program. Men her er kanskje andre som er i utprøvingsfasen ...Jeg gikk inn på siden din av ren nysgjerrighet for å snoke litt, siden du tydeligvis ville at vi skulle besøke siden din. Jeg beklager meget hvis du oppfatter det som om jeg har klaget på din hjemmeside; ... det var slett ikke meningen min.Jeg har den innstillingen som var ferdig innstilt allerede i min nettleser og har vanligvis ikke problemer, men jeg har merket at svarte bakgrunnssider er vanskeligst for meg å lese, så der går jeg bare ut igjen hurtigst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Til Otto:Ja, jeg refererte til deg, men det var ikke så mye på grunn av din hjemmeside, men grunnet lenken du la ved.Poenget var at skriftstørrelsene på de forskjellige hjemmesidene ikke har så stor forskjeller.Jeg er selv ikke utdannet innenfor dette feltet og alt har jeg gjordt på egenhånd uten noe hjelp annet enn det jeg har funnet rundt ved å google. Min slektside ble publisert i juni 2008 og alle koder har jeg lagt inn selv og de har blitt forandret underveis.Legger ved lenke til SFD http://softwarefreedomday.org/Til Marianne.1) Du har så rett i at en ikke kan få tilbakemeldinger på programvarer man ikke har prøvd og jeg var nok kanskje litt enfoldig og dum som publiserte dette på Digitalarkivet.Jeg har ikke for vane å publisere sidene mine rundt, snarere tvert i mot, da jeg føler en større tilfredsstillelse med å få treff fra Google og andre søkemotorer.Intet er vel så hyggelig når du har hjemmeside å få se at andre kan ha nytte av den og klikke seg ut på diverse lenker, som er lagt ved.2) Du har ingenting å beklage Marianne, da du selv i innlegg nr. 10 skrev klart at du foretrakk hvit bakgrund med svart skrift.La oss alle være enig om å være uenige og at det ikke er lett å tilfredstille alle.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Egentlig er dette litt morsomt. Cathrin har lagt ut i (1) en lenke og også en URL. Første gang jeg så på lenken er den for meg ganske uleselig. Etter Ottos kommentar om at den virket mer leselig var jeg inne på nytt og denne gangen var den leselig fordi blåfargen som var bakgrunn var lysere. Nå var jeg inne igjen og det er den samme mørke blåfargen som gjør den relativt uleselig for meg. Det er en URL både i (1)og (2), og begge de er leselige for meg, sikkert fordi det er svart bakgrunn og lysblå skrift, mens den første 'Lenken' er mørkblå med svart skrift. For all del fortsett å publiser hjemmesidene dine. Jeg kommenterte og kommenterer hjemmesider som for meg er uleselige fordi ofte er ikke den som legger dem ut klar over hvor vanskelige de er å lese. DIS gjorde samme tingen. En liten endring er ofte det som skal til for at det er leselig for alle. Uansett er det helt sikkert mange som setter pris på sidene dine. Kommentarene er ikke noe forsøk på å henge deg ut eller hva du har gjort, synes det er flott hva du har gjort(bortsett fra det jeg ikke kan lese, for det kan jeg ikke uttale meg om, SMIL) Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg støtter Annes Innlegg her (21) og opplevde det samme. Flott Cathrin :o) Stå på!Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

C.J. anser saken om fargevalg som avsluttet, så min bemerkning sies i alminnelighet: vigerust.net har forstått det:http://www.vigerust.net/adel/adelhovedindex.htmlSort tekst av vanlig størrelse på en noe lysere bakgrunnsfarge som likevel ikke har en blendende virkning på øynene, som oransj her. Det er utmerket. Rent typografisk ville jeg ha valgt en annen skrift, siden Times New Roman for mange oppleves som smal og sammenpresset, slik at man må myse når man leser. Trebuchet og Arial feiler sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg synes fargen på Vigerusts side er litt grell. Selv har jeg eksperimentert meg fram til en «kremgul» bakgrunnsfarge som jeg synes er pen og diskret, se for eksempel ([url="http://solumslekt.org/slekta/famark.php?person=14980>Lenke).Angående skrifttyper har jeg valgt en standard serif skrifttype for Windows, - som jeg ikke bruker selv, - og en helt annen som heter DejaVu sans serif for Linux. Se skjermskudd: (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.