Gå til innhold
Arkivverket

[#79732] Thor Ellingsen d ca 1732/Kirsten Hansdatter Eiem i Brynje(Brønnøy?)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder jo på å skrive av skifter for Stjørdal, og kom over noe som kanskje kunne være av interesse for noen som forsker i Brønnøy. Kirsten Hansdatter var arving i skifte etter Mali Larsdatter Vold i Stjørdal 09.01.1730, og Mali hadde en halvbror Hans Larsen som var død og etterlot seg blant annet Kirsten som datter. Kirsten var gift med Thor Ellingsen i Eiem i Brynje prestegjeld på Helgeland, og jeg kan ikke tenke meg annet enn at dette må være i Brønnøy. Skiftet er veldig omfattende, men jeg tar med det som går på Kirsten Hansdatter og dennes far Hans Larsen med familie:Hans Larsen var altså død før 1730, og etterlot seg disse barna:-Malena Hansdatter som var enke, og gift med Jens Zachariassen i Trondhjem-Kirsten Hansdatter som var Thoer Ellingsens hustru, og de bodde i Eiem i Brynje prestegjeld. Har også fått tilsendt opplysninger om disse, og Thoer skal være død ca 1732 og Kirsten i ca 1738. Deres sønn Jens Thoresen var tilstede ved skiftet 09.01.1730 etter farens halvsøster Mali Larsdatter. Matz Iversen Forbord tok var på Kirsten sin arv.LenkeSkiftet starter ca midt på høyre side(side 319b), og Hans Larsen med familie står det om fra linje 8 på side 320. Regner med at Thor Ellingsen og kona Kirsten Hansdatter kan ha etterkommere i Brønnøy, og de som eventuelt har stoppet på disse hadde vel neppe tenkt på at Kirsten kunne være fra Stjørdal. Så kanskje kan dette være til hjelp for noen før eller senere. Kunne være interessant iallefall om noen Brønnøyeksperter kunne si noe mer om familien til Thor Ellingsen og kona Kirsten Hansdatter, selv om dette ikke er min slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei! I recognize the names and will print this out to examine when I am done babysitting for the day! Takk skal du ha Anne Lise! Jeg gjør slektsh. for Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Bare hyggelig å kunne bidra, og hadde deg litt i tankene da jeg skrev innlegget. Det kunne jo vært interessant å høre om det her i dette emnet, hvis du finner noe om disse i Brønnøy. Ble litt nysgjerrig på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Meget interessant! Jeg er ikke ferdig, men dette har med Hans Larsen Stein-Viksjøen:1 Sømna aa gjøre. Hans dtr. Kirsten var gift med Tor Ellingsen Eidem.I noen aar skal Sømna kom men en ny 'New Issue' for slektshistoria. Da skal vi ha noe nytt for Viksjøen! Tusen Takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg har 3 skifter til deg fra Vega:1692 etter Kirsten Jonsdtr. Eidem: Tord Ellingsen var ektefelle. Barna: Oluf Larsen død og døde like etter mora; Sara Larsdtr. var dtr. av Lars Haldorsen; Elling Tordsen, Dorit Tordsdtr., Karen Tordsdtr., Laurits Tordsen, og Jon Tordsen.1732 etter Thor Ellingsen Eidem (han døde 1732 86 aar): Kirsten Hansdtr. er ektefelle, Doreth Thorsdtr. er død og ei dtr., hennes barn: Uldrich Nn, Marit Nm, Kirsten Nn, Sara Nn, Karen Thorsdtr. død var dtr., hennes: Anders Ulrichsen, Kirsten Ulrichsdtr., Karen Ulrichsdtr., Ane Knudsdtr.; Jen Thorsen 30 aar var sønn som 'seiler ute', Hans Thorsen 27 hjemme; Ole Thorsen 25, Jonas Thorsen 22; Lars Thorsen 18, Kirsten Thorsdtr. gift med Vilchen Olsen Werom Namdalseid; Siri Thorsdtr. gift med Nils Nilsen Igerøya Vega; Margrethe Thorsdtr. ugift.1738 etter Thomas Olsen Eidem Vega: Kirsten Hansdtr. er ektefelle og skifte er paa begge: For kvinnens arvinger: Jens Thorsen Utenlands; Hans Thorsen, Ole Thorsen Trondheim; Jonas Thorsen 24, Kirsten Thorsdtr. er død: Melchior Vilchensen er hos faren Vilchen Olsen Verem; Jacob Vilchensen hos faren; Sigri Thorsdtr. er gift med Nils Nilsen Igerøya; og Margrethe Thorsdtr. 19.Kirsten døde i 1738.I 1701 'Ejem' Vega ser vi Thore Ellingsen 53 aar med sønner: Elling 14, Hans 4 og Jens 3. Thor Ellingsen var fra Toft i Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Det er noe nytt her for Velfjord og noe annet at jeg maa arbeide med videre ogsaa! Dette kom opp før, se debatt # 36458! Meg uten den ny brev ville jeg ikke har sett Hans fra Viksjøen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Paa skiftet naer enden har vi halvsøster Anne Larsdtr. som var gift med Ole Pedersen Ytre Skatvold. De hadde barna: Bunder, Hans, Mali og ????? Har du ei bygdebok som forteller hvem er det fjerde barn som er gift med en Jens i Helgeland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Bygdebøkene for Skatval er ikke så gode som de burde være, og når det gjelder Ola Pedersen står det kun at han ble født i 1646 og ble gravlagt 05.05.1714. Han har ikke en gang fått kone her, men det er nevnt at den neste brukeren Hans Olsen var hans sønn. Jeg har skrevet at hun som var gift med en Jens på Helgeland het Ranni.Ellers kommer jeg til å skrive inn opplysningene du kommer med som tilleggsopplysninger til nevnte skifte i 1730. Det kan jeg jo gjøre, selv om jeg egentlig bare skal skrive av arvingene som står i skiftene. Det er ikke noe oppdrag jeg gjør for noen, men for at jeg lettere i min egen slektforskning skal kunne finne ut noe. Kanskje kan det også være til hjelp for andre. Når det gjelder dette skiftet og noen andre så er det også en som for noe over et år siden sendte meg sin tolkning, men jeg husket ikke på akkurat det før etter at jeg selv hadde tolket dette skiftet. Han hadde skrevet av noen arvinger fra noen skifter for Stjørdal, Frosta og Åsen frem til 1742 som han sendte meg da jeg holdt på med skiftene for Frosta og Åsen i fjor(skrevet av 1692-1701 og 1727-1785, og 1786-1823 i nye dokumenter. Frosta og Åsen ført hver for seg). Har de samme planer for Stjørdal og Skatval og Skogn, og er ferdig med Stjørdal og Skatval for 1786-1823 ført hver for seg). Vet ikke om jeg skal publisere, siden det jo må korrekturleses først. Det bør vel gjøres av noen andre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hei,For noen år sia satte jeg sammen ei lita slektstavle med utgangspunkt i dette skiftet. Se http://www.langaasan.no/sl02.htm. Jeg har en spinkel teori om at søskenflokken har opprinnelse på gården Hilan på Skatval, men har ikke noe endelig bevis for dette.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Du er ikke den eneste Arne, se debatt # 36458.Jeg kan si at Thomas Larsens sønn Lars Thomesen var boende paa Flagholmen og Opsjøen i Velfjorden. Han ble gift ca. 1695 med Vivike Olsdtr. Kruse fra Skaaren-Vennesund paa Sømna (Vik). Barna var Thomas f. 1696, Thomas og Ole f. 1697 begge døde, jente f. 1698 (døde), ? f. 1699 død, Maria f. 1600 d. 1760 g. Ole Torkilsen Gravset Vikna, Ole f. 1702 levde opp, Jens f. 1705, tjener Dønnes 1736, dødf. 1709, og Sissel Marie f. 1714. Det er litt i veien for de som bodde ikke i Trøndelag.Hans Larsen med barna Malena og Kirsten bodde i Skaaren-Vennesund paa Sømna.Hvem Rannei Olsdtr. er som er gift med Jens paa Helgeland vet jeg ikke.Fint slektstavle Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I 'Skifter fra Bindalen, Velgfjord og Vega 1686-1780' av Svein Edvardsen finner jeg at det var skifte Vivicke Olsdatter i 1736, men da var hun gift med Lars Christensen. Så det var vel hennes andre ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser at det er skifte på Lars Christensen i Opsjøen i 1755, og han var da gift med Ane Johansdatter som han hadde barn med. Tar ikke med det siden det jo er litt utenfor emnet. Glemte å få med i forrige innlegg at skiftet i 1736 var etter Vivcke Olsdatter Kruse, og at det var i Opsjøen i Velfjord.Takk til Arne for informasjonen om familien ut fra skiftet i 1730. Jeg har vel også teori om noen av mine aner både i Hilan og Holan i Skatval(noe senere på 1700-tallet enn her da), så det blir spennende å se hva som dukker opp i skiftene jeg skal studere fremover fra høsten av og litt i sommmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Opsjøen er altså i Velfjord på Helgeland, og det gikk vel ikke klart nok frem i mine forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Vivike Olsdtr. giftet seg i 1722 med Lars Kristiansen Opsjøen. Hun døde 1735 og Lars g. II 1737 Anne Johansdtr. fra Bindalen. Lars og Vivike hadde ingen barn sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for disse opplysningene. Nå reiser jeg til mine foreldre i Trøndelag i dag, og blir dermed borte fra Digitalarkiv og pc frem 11.08(i tilfelle det skulle dukke opp noe mer her, og noen skulle lure på hvorfor jeg ikke svarer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.