Gå til innhold
Arkivverket

[#79733] Hjelp til oppslag i bygdebok for Volda, Sunnmøre, Ommelfoddal, Isak Andersen


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til bygdebøkene for Volda, er jeg interessert i opplysninger om Isack Andersen på Ommelfoddal. Han giftet seg i 1768 med Marthe Olsdtr.Isack var født ca. 1739 og døde på Ommelfoddal i 1823. Jeg er på jakt etter opplysninger om Isak og hans opphav, men all informasjon rundt denne familien har interesse. Jeg har funnet at de i alle fall fikk 4 barn mellom 1769 og 1775, Olav, Anders, Kari og Mette. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Rune. Men vilke opplysninger har boka om denne familien? Står det i det hele tatt noe om hvor Isak kom fra?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Det som står i BB: 1768 Isak Andersen Folkestadås bygsla garden 12 des. 1768, gift 1768 med Marte Olsdtr. Aamelfotdal, hun døde 1811 og Isak 1823 85 år. Barne, Mette 1768, Anders 1772. Jeg har sett på Folkestadås og der er han ikke nemnd. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Rune for fin tilbakemelding.Det er ikke godt å vite hvor forfatteren har hentet opplysningen om Folkestadås, men det står i alle fall Løcken ved vielsen i 1768. Der er såvidt jeg kan se ingen går med det navnet i Volda området. Derimot finnes en slik gård i Eid.Skiftet etter halvbroren Endre Andersen som døde på Sunnmøre, ble avholdt på samme gård.Jeg holder derfor fortsatt en knapp på at det er rett Isack som er funnet. Han var i live ved halvbroren Ole Andersens skifte i 1798, og den eneste kandidaten i 1801 tellingen som stemmer med fødselsåret.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Ivar for et interessant innspill. Jeg er rimelig sikker på at det er rett Isak vi har funnet. Om man ser på databasene for Volda området, var ikke Isak mye brukt der.Den nære tilknytningen mellom Eid og Volda, har jeg selv erfart, da det var mitt distrikt som selger i mange år.Broren Endre døde da også på Sunnmøre et sted, om du ser i den andre debatten som går 79705.Det kunne forøvrig vært interessant å få vite hva den nye busetnadsoga for Volda sa om Isak og Marthe. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(7): Om Marte seier Busetnadssoga det same som 'Dalsfjord'; at foreldra hennar var Ole Hansson og Hilde Pedersd (Steinsvik), og at ho og Isak tok over bruket som foreldra hadde hatt.Om Isak står berre det eg refererte; 'gift 11.11.1768 med Isak Anderson frå Løkja i Eid?, f.ca. 1839, d.4.10.1823'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takker og bukker Ivar. Da har jeg fått endelig svar på det spørsmålet. Og også der stemmer fødselsåret med andre opplysninger vi har om Isak. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg må innrømme at jeg ikke så den. Jeg leste det som 1739, og jeg antar at det er det som står i boka også. :-))Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(10,11) misforstå meg rett, heiter det.... Det var nok på mitt tastatur feilen kom.fødselsåret er sannsynlegvis utrekna frå alder ved FT1801, gravferd og evt. andre innførsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.