Gå til innhold
Arkivverket

[#79739] Tyde/tolkehjelp kirkeboken for Øymark


Gjest John B. Gautestad
 Del

Recommended Posts

Gjest John B. Gautestad

Ole Andersen dør 25.5.1752 i Øymark.Det er skrevet inn en kommentar i kirkeboken, som kan se ut til å ha noe med hans krigsinnsats å gjøre.Men hva står det der?Lenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiNoen ikke helt lette ord der, men kan jo prøve:'Dend 25de maj begraved Ole Anderssen fra Cornelius-Sæteret hafde været j Holsteen var 66 (68?) aar gammel tiente vel og trøelig(?) som gangemand(?) 1716 & 1718.'Om alderen ser det ut som om det enten er begynt på et 6 tall og skrevet 8, eller omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John B. Gautestad

Takk for innspill.Jeg tolker dette slik som at han deltok i felttoget i Holstein i 1712/1713, og at han var med i kampene mot svenskene i 1716 og 1718.Men hva er en gangemann? Kan det være en infanterist (fotsoldat)? Eller kanskje kurer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiSom det fremgår er jeg litt usikker på rett skrivemåte. Det kan jo høres ut som en fotsoldat, men på den annen side kan jo vises til Norsk Historisk Leksikon her: Lenke. Der synes ordet Gang å brukes sammen med hester el. Noen umiddelbar mening gir likevel dette ikke for meg i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest John B. Gautestad

Jeg henvendte meg til Forsvarsmuseet om dette med 'gangermann', og de svarer som følger:'Noen ganger får vi spørmål det ikke er så lett å svare raskt på. Dette er et slikt. Ord og uttrykk fra gammelt av kan stå i gamle ordbøker, dette gjør det ikke, og så kan man ved å lese eldre litteratur komme over det og forstå sammenhengen.jeg har prøvd flere veier, også kolleger ved Tøjhusmuseet i København, men vi kan ikke gi noe eksakt. Høyst sannsynlig betyr det en mann som ble brukt til forefallende arbeid, særlig kanskje som budbringer. Ordet 'gangkone' forklares på 1800-tallet som en kvinne som benyttes til ærend og annet tilfeldig arbeid.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

En 'gangemand' kan vel ganske enkelt være det samme som 'fotsoldat' - ? Det ser ut - etter tallenes størrelse å dømme - som presten først har skrevet 66 og så rettet til 68 - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.