Gå til innhold
Arkivverket

[#79743] Jon Larsen født i Kongsberg ca 1787 død på Jevanol i Furnes


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Gårdbruker Jon Larsen oppgis å være født på Kongsberg ca 1787 Han ble gårdbruker vestre Jevanol i Furnes og har etterslekt der. I første ekteskap var han gift med Kari Kristoffersdatter, kanskje født omtrent samtidig med Jon. Hun døde 1856 i Furnes og Deres eldste barn antas å være en Jon Jonsen f ca 1819, men vi vet ikke hvor eller hvor han ble av? Sønnen Kristian tok over gården og bor der i 1865 sammen med bl a faren.Jon fra Kongsberg giftet seg att med Margrete Syversdatter fra Stein-eie i Ringsaker. Bygda har ingen opplysninger om Jon og Kari sine forfedre. Er det noen som kan bidra med opplysninger? Kongsberg eksperter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Her er alternativer..helst 11 eller 12 år. Lenke Tror ikke Jon Larsen har noen sønn Jon Jonsen ca. 1819 fordi han her Lars i 1816, en Christian 1818 en Christian 1821 (gift 2 ganger), Jacob 1823, Mathias 1827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

John Larsen og Kari Christophersdtr fikk iallefall 6 barn født i Furnes de første fem født på Nederqvern eie. Lars 1816,Kristian 1818(dør),Kristian 1821,Jacob 1823, yngstemann Simen f 1825 på Jevanol. Kristian f 27/6 1821 på Nederqvern eie, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9056&idx_id=9056&uid=ny&idx_side=-71>Lenke Konfirmeres her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Litt feil i innlegget mitt der; Simen født 1825 og yngstemann Mathias f 1827, som Hans skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Vielsen mellom John Larsen og Kari Christophersdtr skal ha skjedd 10/3 1814 i Vang i følge FS, hentet fra Krkbok/kl.bok 1810-1814. Akkurat den boka ser ikke ut til å være scannet så jeg har ikke funnet denne vielsen. Så da tyder det på at Kari Christophersdtr var ifra Vang/Furnes iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Takk for opplysningene! Vi er jo inne i en tid hvor mange opplysninger ikke er registrert. Vi kom ikke til noen avklaring på Kongsberg. Skulle det ha vært mulig, så måtte en Kongsbergekspert ha dukket opp med en god porsjon lokalkunnskap. Jeg hadde sett at FS har den som dere har listet, men på vanlig FS vis, med manglende lokale opplysninger. FS er jo heller ingen sikker kilde. Tvert imot! Jeg vil gjette på at Klaustad kanskje er den gården som i dag heter Kløvstad. Der har jeg som raskest vært på besøk. Det ligger ikke så langt fra Hillestad kirke og altså utenfor byen. Hillestad er en liten kirke og jeg vet ikke om den eksisterte i angjeldende tidsrom. Men det er et stykke utenfor byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

En rettelse: kirken i foregående innleg heter Hedenstad og ikke Hillestad. Den er meget gammel og ligger vel i Sandsvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Joda, vielsen er i kirkeboka den, trolovet 7/1-1813, gift 10/3-1814 Vang Jon Larsen Jevanor og Kari Christophersdatter Nerqværn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Takk Hans ! Nå fant jeg den ja å,trolovet over et år før vielsen, ungkarl og skomager John Larsen Lenke Da er det bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Forresten er det jo et aha at han bodde på Jevanol da han giftet seg, mens han senere bodde på Nerkvenn-eie, for så å komme tilbake til Jevanol som bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Dersom det stemmer det som sies i tellingen av 1865 at Jon Larsen skal være født på Kongsberg er han etter all sannsynlighet en av disse tre;1. Joen Larsen Lindstad, dpt på Kongsberg 18.jan 1790 og konfirmert på Kongsberg 8 april 1804.2. Joen Larsen Røraas, dpt på Kongsberg 5.des 1789 og konfirmert på Kongsberg 8.april 18043. Joen Peter Larsen Friis, dpt på Kongsberg 1.mai 1790 og konfirmert på Kongsberg 2.okt 1803. Han ses gift på Kgb 28 juli 1810 med Maria Olsdatter.Ved giftinga i Vang i 1814 sies det at Jon Larsen er ungkar, så trolig kan vi da se bort fra person 3. Dermed er vi forhåpentligvis nede i to aktuelle kandidater. Jon Larsen Lindstad er jo sønn av en skomaker,og Jon L. Røraas er sønn av en bergarbeider. Så får en leite litt videre i håp om å finne disse to senere enn konfirmasjonen.Er det andre belegg en folketellinga 1865 for å si at Jon Larsen var født på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Kjempebra Tor! Jeg synes dette var det sjumilssteget som bringer saken videre selv om det ikke er noe svar. Det som er interessant å finne ut er om noen av de to ugifte blir 'borte' fra Kongsberg? Det er også kjekt å se på navn i den nære slekta til disse to for å se om noen navn kan være brukt oppatt. Dersom noen har ytterligere opplysninger er det fint for oss her i Furnes. (Tor eller andre :-) )Ellers glem det jeg sa i (7). Det dreier seg om Kongsberg i dag etter kommunesammenslåingene. Disse Klaustad som var faddere til Joen Larsen Lindstad var beboere i bergverksbyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg mener å ha registrert at disse Klaustad ikke har noe å gjøre med Kløvstad i Sandsvær. Har vært borti 'noe pussig' med enkelte Klaustad på Kongsberg tidligere. En eller annen sammenheng med Hedmark. Spennende det. Men da må jeg først til en annen datamaskin i disse ferietider. Skal sjekke når jeg kjem heim ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Har forløpig lite å gjøre med Jon Larsen, men jeg kom på at jeg hadde lagt ut et spørsmål for noen år siden. Sjekk debatt nr 9198, omhandler blant annet to av Jon Larsens faddere. Klavstad/Klaustad-gutta. Og så skal jeg ta meg et lenkekurs i løpet av natta. Så jeg skjønner det også. Men altså Brødrene Klaustad finner en nærmere om i debatt 9198.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

I kirkeboka for Furnes 1857 er Jon Larsen sitt andre ekteskap 6/11 1857 innført Lenke. Dersom lenken ikke virker, står det at Jon er 69 år, men ikke hvor han er født. Faren heter Lars Olsen. Folketellinga 1865 er eneste kilden jeg har funnet til at han er fra Kongsberg. Som Tor har vist er det flere Jon Larsen i passende alder på Kongsberg, men hvem har en far som heter Lars Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Det har den Jon Larsen som ble døpt 18 jan 1790. Her sies faren å være en skomaker Lars Lindstad. Han er identisk med den Lars Olsen Lindstad som gifter seg på Kongsberg 21 aug 1786 med Malene Jonsdatter Granerud. Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette var jo storveies. Til og med matchende farsnavn. Jeg synes det er vanskelig å være skråsikker, men nærmere er det vel ikke mulig å komme? Jeg er ikke etterkommer og går derfor ikke videre, men jeg noterer i merknadsrubrikken paret som Tor nevner i (18) som det nærmeste vi har kommet.Så Tor skal jeg se på disse debattene du ellers har nevnt.Det var mange hedemarkinger som flyttet til Kongsberg. Der fikk de arbeide som lasskjørere, håndtverkere, kullbrennere, tømmerhuggere, gruvearbeidere etc. Det er jo først sent at vi får oversikt over utflyttere, så her på Hedemarken dukker de oftest opp i skifter etc. Personlig har jeg ikke reflektert så mye over det, men mange kan sikkert finnes igjen i bysamfunnet.Det var også slik at de fleste leilendingene på Hedemarken kontraktsmessig var forpliktet til å kjøre lass fra Bragenes til Storhamargodset etc og da kunne man sikkert få leilighetsskyss som gjorde det enkelre å reise over lengre avstander. Disse kjøreoppdragene vil jeg tro foregikk mest på vinterføre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.