Gå til innhold
Arkivverket

[#79755] Peder Amundsen, født ca. 1757 - i Bergen ?


Gjest Mogens Pagh
 Del

Recommended Posts

Gjest Mogens Pagh

'Peder Amundsen Barnfód i Norge'.Det er, hvad jeg ved om baggrunden for min tip3-oldefar.Oplysningen fremkommer, da han i 1797 fæster Gribsvad Kro af Christian Ernst de Cederfeld Simonsen, stamherre til Erholm og Søndergaarde på Fyn.Peder Amundsen giftede sig 1.g. i Søby på Fyn d. 22. april 1797 med Dorthe Hedevig Evaldsen (1757-1798), en datter af Skovrider Jørgen Vilhelm Evaldsen og Anna Anniche Winthmøll.2.g. giftede han sig den 11. august 1798 med Anne Medea Schaldemose (1778-1842), en datter af Christian Schaldemose og Martha Charlotte Krag.Børn: 1. ægteskab: Jørgen Wilhelm 1798.2. - : Dorthe Hedevig 1799, Caroline Charlotte 1800, Christian 1802 og Cathrine Elisabeth 1803.Peder Amundsen døde 12. marts 1819, 62 år gammel.- - -I bogen 'Midtvejs - omkring Gribsvad Kro' af Carl E. Brandt, skriver forfatteren, at Peder Amundsen muligvis var fra Bergen. Ingen kildeangivelse noteret.Den eneste Peder Amundsen, jeg finder omkring 1757 i Bergen, blev døbt 11. november 1757 i Nykirken. Forældrene var Aamund Bendixen og Lucretia Mallene Knutsdatter, også kaldet Mandal. De blev gift i Nykirken 14. december 1746.Yderligere 3 børn er fundet døbt i Nykirken, Martine 1750, Knudt Jacob 1752 og Bendix 1754.Iflg. Bergens Borgerbok fik Aamund Bendixen borgerskab som købmand 15. januar 1761.Lucretia Mallene Knutsdatter Mandal blev begravet 12. november 1773 og Aamund Bendixen den 20. februar 1778. Begge indført i Domkirken.- - -Der burde vel være mindst et skifte p.g.a. mindreårige børn, men jeg har ikke fundet noget. Kender nogen denne familie og/eller til evt. skifte ?Venlig hilsen Mogens Pagh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mogens Pagh

Det ser ud til, at børnene kalder sig Bendixen.Jeg finder 2 konfirmerede i Domkirken.Jacob Bendixen d. 2. april 1769.Han passer mht. alder til den Knudt Jacob, som blev døbt 1752, - og til denne i 1776:'Tirsdagen d. 12te Martii Copulered i Huuset Unge Karl Jacob Bendixen /:Kiøbmand:/ med Jomfr: Dorethea Smiding'.NK Mini A7 1719-1787: side 134.2 børn: Lucretia Martine i 1777 og Henrich i 1779 blev døbt i Domkirken, og her er faren nævnt som Jacob Amundsen Bendixen.Dorethea Smiding/Smeding ser ud til at være den datter af Henrich Smeding og Ane Cathrine Giesmand, som blev døbt d. 30. januar 1752.- - -Peder Bendixen blev konfirmeret d. 10. april 1774 og opholdt sig da hos faren Amund Bendixen.Hvis Bendixen er taget som slægtsnavn, er det måske mindre sandsynligt, at denne Peder skulle kalde sig Amundsen i Danmark.På den anden side kan jeg ikke finde Peder i Bergen efter konfirmationen.Vh. Mogens Pagh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mogens Pagh

Jeg løfter denne forespørgsel i håb om, at de, som har været på ferie, da jeg skrev indlægget, og derfor ikke har set det, er vendt friske tilbage.Mon nogen har kendskab til købmand Aamund Bendixen og hans familie ?Venlig hilsen Mogens Pagh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Dette høyrest ut som ein vanskeleg ''nøtt''! Me har mange døme på utvandrarar til Amerika som oppgjev fødestaden sin til Bergen, men dei fleste av dei var fødde ein eller annan stad i Hordaland eller Sogn og Fjordane. For dei var Bergen ''byen'' og eit kjent begrep!Eg er redd for at noko liknande kan vera tilfellet med utflyttarar til Danmark (eller forsovidt andre stader utanfor Noreg), og om ein tek ein titt på FamilySearch, finn ein minst to andre aktuelle personar som KAN vera flytte til Danmark:* Peder Amundson, døypt i Arnafjorden, Vik 15.1.1757 - son av Amund Andersson og Britha Andersdotter.* Peder Amundson, døypt i Myking, Lindås 4.10.1759 - son av Amund Askeland.Kanskje kan bygdebøker for Vik og Lindås stadfesta eller avkrefta teoriane kring desse to personane?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg støttar Lars: 'Bergen' kan vere heile Hordaland og Sogn og Fjordane, dvs alt som gjekk under Nordre og Søndre Bergenhus Amt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mogens Pagh

Tak for svar til jer begge.At Peder Amundsen måske var fra Bergen, har jeg kun fra forfatteren af bogen om Gribsvad Kro.Det behøver ikke at være rigtigt, men et sted skal man jo begynde. :-)At det lyder rimeligt, at han var en 'storby-gut', skyldes det jeg ved om hans senere liv - de kvinder han giftede sig med og de mennesker han havde forbindelse med.---------Men - jeg har naturligvis kigget nærmere på de 2 kandidater, der er foreslået.Nr. 1: Peder Amundsen, døbt i Arnefjorden i Vik 15. januar 1757, kan udelukkes. Han giftede sig, levede og døde i Norge.Nr. 2: Peder Amundsen, døbt i Myking, Lindås 4. oktober 1759, søn af Amund Iversen (Fammestad) og Magdelie Pedersdatter Askeland, viet 1753.Magdelie Pedersdatter blev begravet 1. søndag i Advent 1766. I skiftet efter hende nævnes børnene:Brita 12 år, Peder 8 år og Iver 4 år.Amund Iversen Askeland blev gift 2. gang 1767 i Hamre med Britha Larsdatter Mÿhr.Britha Larsdatter døde i 1777 og i skiftet efter hende nævnes kun deres fælles børn: Magdelie 9 år, Marthe 8 år, Lars 5 år og Knudt 3 år.Amund Iversen Askeland blev gift 3. gang i 1779 med enken Inger Monsdatter.Amund Iversen døde i 1799, og i skiftet efter ham 11. februar på Eidetvedt i Eikanger nævnes kun de 4 børn fra forrige ægteskab.-------Det undrer mig, at børnene fra første ægteskab ikke er nævnt i deres fars skifte. Hvad kan årsagen være ?Indtil videre har jeg ikke fundet oplysninger om Peder efter moderens skifte i 1766.Venlig hilsen Mogens Pagh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mogens Pagh

Beklager fejl i indlæg 6: Der er 1 barn fra første ægteskab nævnt i Amund Iversens skifte i 1799.Amund Iversen fik i 1. ægteskab børnene: Brita 1754, Kari 1756, Peder 1758, Per(Peder) 1759, Iver 1762 og Iver 1764.2. ægteskab: Magdelie, Marthe, Lars og Knudt.I skiftet efter Amund Iversen nævnes kun:Berte Amundsdr. gift og boende på Biørsvig.Lars - myndig, Magdelie 30 år, Marthe 26 år.---Her er altså - foruden Iver og Knudt - ingen Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Mogens Pagh

Det har vist sig, at dette var et vildskud.Min Peder Amundsen kom ikke fra Bergen eller omegn men derimod Hedmark, så jeg lukker tråden. Venlig hilsen Mogens Pagh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.