Gå til innhold
Arkivverket

[#79763] Hjelp til å lese skifte etter Eli Olsdtr. Nøsdal, Eid i Nordfjord side 54.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte etter Eli Olsdtr. Nøsdal 02.10.1701. Hun var gift med Endre Stenbjørnsen. Jeg har litt problemer med å se hvem som er ført som arvinger. Jeg oppfatter det som at det er hennes slekt, vilket da må bety at hun var andre kona til Endre. Han hadde i alle fall barn.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ja, her får ein vite mykje om hennar slekt - eg les, litt normalisert:Brør Henrik Olssen Fjøsanger; Jon Olsson Hafsås; eldste syster Inger Olsdtr Hjelmeland sine born Steffen Olsson Hjelmeland, Eli, Magdeli og Dorte Olsdøtre; Kari Olsdtr Hafsås, hennar mann Sæmund Hafsås; tredje syster Kristense med hennar mann Jørgen i Lien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Aase. Det var nok andre kona til han Endre Stenbjørnsen. Han var 60 år i 1701. Jeg hadde håpet det var første kona. For jeg har en følelse av at denne Endre Stenbjørnsen var far til Anders Hatlens hustru, som vi nå vet var en Endresdtr. Stenbjørn Endresen Nøsdal som var fadder til minst to av barna hennes var nok en bror. Det var jo også Anders Endresen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Det ser ut som du gløymde nokre mellom Eli, magdeli og Dorte Olsdøtre og Kari Olsdtr Hafsås.....Eg er ikkje så stø på denne handskrifta, men les det nokonlunde slik:.... Deris broder Is... Olsens børn Dorthe, Ing..., Arne (?) 12 aar, alle i G...vigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Hoppa nok over ei heil linje der i farten ja, er ned-dopa pga kink i nakken i dag..Deris broder Ifver Olsens barn Dorte, Ingerid, Siur 12 aar, Olle i Kvernevigen -- eventuelt Alle i Kvernevigen, får sjå nøyare på det når eg klårnar igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Har ein stygg mistanke om at intens lesing av gamle skifte er ei medvirkande årsak til nakke-kinket, så eg skal prøve så godt eg kan å la dei døde kvile i fred komande veke - om eg greier det, er noko heilt anna. Dette var spennande..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, man kan pådra seg mangt å mye foran datamaskinen, også kink i nakken. Du får skynde deg å bli bra. Jeg tror vi trenger deg på banen for å finne løsningen på dette problemet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror forøvrig løsningen bl.a kan ligge på gården Nøsdal. Vi vet altså at mor til denne ungeflokken vi holder på med må ha vært en Endresdtr. Morbroren het Anders Endresen.Da han giftet seg i 1736 var han bosatt på Nøstdal.Da Stenbjørn Endresen var fadder i 1727, var også han bosatt på Nøstdal. Da Stenbjørn døpte sønnen Anders og datteren Marthe (tvillinger) bodde han på Nøstdal. Ved den samme dåpen var Torgier Endresen Nøstdal fadder.Jeg tror at Anders, Torgier, Stenbjørn var brødre og at deres søster var gift med Anders Halten.Enten var Endre Sebjørnsen Nøstdal deres far, eller så må der være en Endre Endresen i mellom. Endre Sebjørnsen var altså gift med Eli Olsdtr. som det var skifte etter i 1701. Men de hadde ikke barn sammen. Da har han trolig vært gift før. Han skal i følge 1701 tellingen være født ca 1641, trolig noen år sener, fordi hans far Stenbjørn Olsen Nøstdal var født ca. 1626.Imidlertid er det et lite spørsmål hvorfor Anders, Sebjørn eller Torgier var nevnt i 1701 tellingen, med mindre Endre Sebjørnsen giftet seg på nytt etter Elis død, og at barna er fra siste ekteskapet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Greier ikkje holde labbane heilt unna tastaturet - så: Dersom Anders Endreson skal vere son til Endre Steinbjørnson må han ha gifta seg på nytt etter Eli Olsdtr, fordi Anders skal vere fødd ca 1703 etter alder ved død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det er forsåvidt det jeg tenker også. Men da må NN Endresdtr. være eldre, for sønnen Ola Andersen må være født før 1722.Dersom NN Endresdtr. var halvsøster til Anders Endresen, ville han da likevel vært titulert som morbror i skiftet etter Endre Andersen? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Aase. Håper kinket i nakken har sluppet taket.Ja, det er nettopp slike små lyspunkter vi trenger når ting ser ut til å ha stoppet opp.Jeg har prøvd å sortere litt blant alle som heter Endresen/datter i området. I 1701 tellingen har vi Endre Stenbjørnsen på Nøstdal og Endre Nilsen på Bjørhovde. Sistnevnte døde på Bjørhovde i 1723, trolig født rundt 1640. Heller ikke her vet jeg noe om hvem han var gift med, men ved hjelp at 1666 tellingen, 1701 tellingen samt et par skifter, så har jeg kommet frem til at han badde følgende barn:!. Nils Endresen 1663-1727 Bjørhovde2. Kristi Endresdtr. 1666-1737 Seljebakke. Hun var gift med Paul Guttormsen som vi har vært innom tidligere.3. Marthe Endresdtr. 1671-1734 Lien4. Knut Endresen 1674-1731 BjørhovdeDette gjorde jeg for at vi lettere skal klare å holde dem fra hverandre. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Her er også eit skifte som gjev nokre bitar i puslespelet http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24235/329 - her får vi vite om ein Endre Andersson Bjørhovde/Hjelmelandsbakke; han har arvingar som er fødde rundt 1750. Vi får også vite at ei yngstesyster av avdøde er mor til Steinbjørn Endreson Naustdal.Ikkje noko av dette er forløysande opplysningar, men kan vere greie for å få oversikta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Skal vere: Ei syster av avdøde Nils Andersson Hjelmeland er mor til ENDRE Steinbjørnson, altså gift med Steinbjørn. (Den gamle Eidaboka som eg sit med meiner at ho heiter Borgny og er oppattgift seinare med Isak Sveinson).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nytt fint innspill. Jeg må medgi at jeg har problemer med å lese disse skiftene, men jeg mener å lese at Endre Nøstdal hadde sønnene Anders 12 år og Stenbjørn 9år i 1780.Da må vel da være tredje generasjon etter Stenbjørn Endresen Nøstdal 1644- død etter 1704. Klarer du a lese mer av skiftet slik at slektsforholdene blir mere avklart? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da fant jeg i alle fall tråden fra Endre Stenbjørnsen den eldre. Han hadde en sønn Stenbjørn Endresen som døde i 1740. Han var gift med Borni Andersdtr. 1698-1772.(Hun giftet seg opp igjen med Isak Svendsen Nøstdal). De fikk i alle fall 3 barn sammen . Endre født ca 1731 (finner ikke dåpen) samt tvillingene Anders og Marthe i 1734. (Her var Anders Endresen fadder).Endre Stenbjørnsen 1731-1774 ble gift i 1767 med Anne Olsdtr. Taraldset, og de fikk barna Anders i 1768 og Stenbjørn i 1770.Det er disse to sistnevnte som er nevnt i skiftet fra 1780 som henholdsvis 12 og 9 år gamle. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Borgny Andersdtr har du vel frå bygdeboka - eg har ikkje funne noko bevis (enno) på den kombinasjonen, har du?Sidan det brått dukkar opp ein mann som heiter Isak (jfr halvbroren Isak i syskenflokken vi har) fann eg det interessant å vite kven han kunne vere og, og han er nok truleg identisk med Isak Sveinson som er nemnd som son i eit skifte på Hessevågbakke i 1734. Om han har noka rolle i puslespelet vårt veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Litt presisering: Ut frå dette siste skiftet veit vi at kona til Steinbjørn Endreson var ei Andersdtr, men førenamnet hennar blir ikkje nemnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Bjørhovde var fadder i 1722 til Casper Ingebrigsen Nøstdals barn. Senere er en Borni Nøstdal fadder flere ganger blant annet til Ole Andersen Bjørhovdes barn , til Torgeir Nøstdals barn og til Steffen Nøstdals barn, samt i 1755 til Ole Andersens barn og i 1757 til Ingebrigt Nøstdals barn. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her hadde deler av første setningen falt ut. Det skal stå: Borni Andersdtr. Bjørhovde var fadder i 1722.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Så langt veit vi, ut frå skiftet etter Nils Andersson Hjelmelandsbakke, at Anders Olsson Hjelmeland/Bjørhovde hadde to døtre som begge vart gifte til Naustdal. Det er svært sannsynleg ut frå fadderskapen du påpeikar at Borgny er den eine, og vidare sannsynleg at det var ho som var gift med Steinbjørn; dei siste prosentane manglar, men det er ikkje så nøye heller - er det ikkje den eine så er det den andre, og uansett berre ein bi-person her.Elles er det like før eg misser fullstendig kontrollen over Andersar og Endrar her.. men nakken er i alle fall betre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var da i det minste bra at det Endret seg :-))Du har rett i at Borgny er perifer i det vi egentlig er på jakt etter, men når kildene er mangelfulle, kan det ofte være til stor hjelp å få ryddet bort en del personer. Jeg føler at løsningen ligger ganske nær.Tingbøkene for Nordfjord 1703-1730 er avfotografert og er i køen av ting som skal legges ut. Kanskje vi der kan få svar på hvem som bygslet eller fikk skjøte på eiendommene. Det ville trolig være til stor hjelp. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg føler behov for å rykkje tilbake til start her. Vi har ein syskenflokk på 6 som er fødd i løpet av ein tiårsperiode:Anders ca 1721, Kari ca 1724, Endre som vi ikkje har fødselsår på (trur eg), men det er plass til han her rundt 1726, Gjertrud ca 1728, Simon ca 1729, Jakob ca 1731.Far deira heiter Anders, men det er vel strengt teke alt vi veit - vi har ikkje noko farsnamn på han, og ingen slektskapsforhold.Mor deira veit vi ikkje førenamn på, men ho er Endredtr, syster til minimum Anders Endreson Ryst/Hatlen og Steinbjørn Endreson Naustdal. Det er nærliggande å tru at far deira er Endre Steinbjørnson Naustdal, men det er ikkje bevist.Ein gong etter 1731 døyr ein av dette paret. Mest nærliggande er det at det er NN som døyr, og Anders får ein son Isak ca 1739 med ei ny kone. Men det kan og vere Anders som er død, og NN Endredtr som blir gift på nytt før 1739 med ein annan Anders og får sonen Isak i 1739.(Deler av denne familiehistorien kan ha gått føre seg på Sunnmøre - eller andre stader).Dette er vel det vi veit, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.