Gå til innhold
Arkivverket

[#79794] Feil i kirkebok eller har jeg funnet feil bryllup?


Gjest Harald Linde-Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Linde-Nielsen

Rasmus Skriver er i ft 1801 gift med Charlotte Amalia Snell, har flere barn sammen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f1801&gardpostnr=7734&personpostnr=107163#nedre>LenkeI kirkebok for Akershus, Aas Lenke høyre side 9. mars 1793 finner jeg Charlotte Amalia Schnell og brudgom JENS Schriver fra Christiania.Rasmus og Amalias første barn Friderika Lovise Skriver fødes allerede 21.08.1793 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jens Skriver finnes ikke i 1801. Når det står Jens ved ekteskap men Rasmus ved barnefødsel så er kanskje Jens feilskrevet siden han ikke finnes i 1801. Rasmus Skriver er 35 i 1801, finn dåpen. Kanskje det klarer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Rasmus skal være født omkring 1767, men det sies ikke noe om hvor.Schriver finnes flere steder i landet, men trenger ikke å være slektsnavn. (kan også være yrkestittel som går over til å bli familienavn)Men jeg finner en Rasmus Schriver født 1767 i Kongsberg.. Navnet Jens finner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Jeg fant akurat et innlegg som bekrefter at det er Rasmus som er rette ektemake. Tema nummer 69029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Kanskje skiftedokuenter kan bekrefte slektskapet. Det er desverre ikke min spesialitet...mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jo, det var jo dette Rasmus-navnet jeg festet meg ved i Larvik. Men ingen Rasmus Schriver er fadder ved Rasmus Jonassen Schriver sin dåp. Øverst venstre Lenke .Min tanke var at Jonas Schriver og Christiania-kjøpmennene, kan tilhøre samme generasjon som Christiania-kjøpmannen Rasmsus Schriver. JENS kan for alt vi vet være eldre.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

En liten sammenfatning: Kirkebok fra Ås er feil. Den som skrev i kirkeboka må ha kjent til navnet Jens og dermed notert feil navn; betyr at Rasmus og Jens er i nært slektskap, muligens brødre.Så var det foreldre til Rasmus Schriver, Christiania. Jeg føler det er litt tynt grunnlag å knytte ham til den mulige faren på Kongsberg uten videre selv om årstallet stemmer.Finnes det skifter eller register over inn og utflyttede i Kongsberg eller Christiania som kan bekrefte en sammenheng?mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Kan også være greit å se på tema nummer 47709 der larviksfamilien knyttes direkte til Kongsberg.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har ikke finlest ovennevnte, men dere har alle vært inne på det; Rasmus (gift med Charlotta Amalia Schnell) er bror til apotekeren Jonas Kraus (g.m. Ingeborg Føyen) og Jens (g.m. Maren Mathea Ring - et navn hun tok etter sin stefar). Jens finner du begravet 17.12.1792 i Vor Frelsers Kirkegaard i Christiania, øvrige opplysninger ses ut til å være funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Tusen takk for oppklarende opplysninger!!Da fikk vi plassert Jens og Jonas også.Finnes litt informasjon om Jonas og foreldrene i boken 'Apothekere i 300 Aar' av Jørgen W. Flood scannet utgave på Nasjonalbiblioteket Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.