Gå til innhold
Arkivverket

[#79797] opplysninger om familien til Olena Dorthea Mortensen,Osen , Åmodt Østerdalen


Gjest magnhild valen-sendstad lothe
 Del

Recommended Posts

Gjest magnhild valen-sendstad lothe

Jeg vil gjerne vite mere om min oldemor Olena DORTHEA MORTENSEN gift Valen f27-12 1844 d20823 og hennes familie. Hennes foreldre var mor Siri Halvorsdatter og far Morten Olsen Ulvevadet,Osen ÅMODT Østerdalen. Oldemor hadde to søsken som døde små og to søstre som hette Ingeborg og Lene. Ingeborg tok over gården. Er det noen som har flere opplysninger angående dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg har lest ditt innlegg og kan da anbefale deg å ta kontakt på denne mail-adressen : kolbeinespeset@gmail.comMed beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg ville kanskje trodd at Thorbjørn Granlund som forfatter av Osen bygdebok ville ha vært litt mer meddelsom i sitt innlegg; bygdeboken vier nemlig denne familien bred omtale. Den har blant annet fotografier av Dortheas mor Siri Halvorsdatter Ulvevadet (1815-1895), av Dorthea selv og av hennes to søstre Ingeborg og Lene.Hvis du presiserer hvilke opplysninger du er ute etter, gjør jeg gjerne oppslag for deg, både i bygdeboken og i kirkebøkene.Forøvrig har vi felles slekt i USA. Dortheas søster Lene Ulvevadet/Luvaasen/Dahl utvandret til Sør-Dakota, og hennes datter Sina Marie Dahl (1875-1937) ble i 1900 gift med Nils Bue (1872-1926), en fetter av min tippoldemor. Jeg har hatt kontakt med flere av dette parets barn (tremenninger av din far og av min oldemor) - en av dem var på besøk i Osen for ca 20 år siden, og selv besøkte jeg ham i Moses Lake, Washington, i 1994. Jeg har endel opplysninger om denne delen av din og min slekt hvis du skulle være interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg har nok de nødvendige opplysniger om denne slekten, men saken er den, at dette vet vel også Fartein Valen Senstad, og når det gjelder Dorthea som var gift med misjonæren Arne Valen, så har tidligere prest i Sveio, Kolbein Espeset skrevet en bok og gitt ut om dette misjonærparet. Dette er gjort i forbindelse med Valen-sentret, som Magnhild Valen Senstad sikkert har hørt om . Derfor henviste jeg med mailadresse til Kolbein Espeset, ( etter avtale )som sitter inne med alle opplysninger om Dorthea. Hun døde forøvrig den 1. august 1923 ( ikke 20/8 -). Så slik forholder det seg nemlig. ( Dette er vel årsaken til at jeg ' var så lite meddelsom,' som Tore kalte det ).Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund. Med beste hilsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Thorbjørn GranlundAv både temaoverskrift og spørsmålsformulering fikk jeg inntrykk av at trådstarter heller ønsket informasjon om oldemorens slekt i Osen enn om Valen-familien - men som du ser av mitt innlegg 4, ber jeg henne presisere hva hun egentlig ønsker opplysninger om. Dersom det er slekten i Osen hun vil vite mere om, er jeg sikker på at både du og jeg kan hjelpe henne! (Takk for tipset om Kolbein Espesets bok, forresten!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magnhild valen-sendstad lother

Jeg er kun interessert i oldemors slekt før og etter henne i Osen.Eksisterer gården Ulvevadet nå? Finnes det noen bøker om slekta der? Det var også interesant å høre mere om usa slekta. Jeg er interessert i å ha kontakt med både Torbjørn Granlund og Tore S. Falch for det virker som dere kan bidra med forskjellige opplysninger. Finnes det noe informasjon om menneskene og ikke bare fakta? Jeg har tatt kontakt med Kolbein Espeset, men han ville helst snakke pr tlf.,men jeg har ikke fått tak i han enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg har skrevet Osen Bygdebok, som kom ut i 2007, hvor vel det meste av slekten fra Ulvevadet finnes. Boka kan bestilles hos meg. Men den som vet aller mest om denne slekta er nok trolig : Benedichte Oladotter Nymoen : tlf. 62580838, Ottestad. Når det gjelder gården Ulvevadet, er det desverre bare adressen igjen. Kun tunet eksisterer, men gammel-stua er borte. Resten er nå lagt under gården Moen ( tidl. Bernts ). Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund, 2460, Osen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Magnhild:Du er trolig kjent med at din oldemor Dorthea sin søsterdatter Dorthea Dahl (1881-1958) gjorde seg bemerket som forfatter i det norskamerikanske miljøet i USA? Hun ble ikke så kjent her i landet, men nok til å bli biografert i den siste utgaven av Norsk Biografisk Leksikon.Hilde Petra Brungot, som du vel kjenner til (?) og som har skrevet biografien i NBL, har også skrevet lengre artikler om Dorthea Dahl som er trykt i 'Tjukke Slekta' 3/2003 (Sør-Østerdal Slektshistorielags medlemsblad), i 'Ved Åmøtet' (husker ikke årgang) og trolig andre steder. Hennes hovedoppgave fra 1977 omhandler også Dorthea Dahl.I anledning Brungots artikkel i Tjukke Slekta satte jeg opp en aneliste for Dorthea Dahl (til og med hennes tippoldeforeldre). Denne ble trykt i samme nummer (3/2003). Hvis du vil ha dette bladet, kan du godt få det tilsendt på postadressen du har oppgitt (helt gratis). Halvparten av anene til Dorthea Dahl er jo også dine aner. Men jeg får ikke ordnet det før tidligst i neste uke.En del av opplysningene jeg fant fram under arbeidet med anelista i 2003, mangler i de eldre utgavene av Osen bygdebok, men er kommet med i Granlunds utgave fra 2007. Tenker da spesielt på opphavet til faren Martinus Olsen, født på en plass under Balhall i Verdal i Nord-Trøndelag. Det har vist seg at hans foreldre var fra Åmot og flyttet til Verdal mellom 1797 og 1799 og senere tilbake til Osen.Men det store spørsmålet er fremdeles: Hvor kom faren til Martinus, Ola Olsen (ca. 1750-1836), fra?(Til Åmot-interesserte kan jeg forresten opplyse at Sør-Østerdal Slektshistorielag har begynt å sende inn kirkebokdatabaser for Åmot (Åmot/Stor-Elvdal/Osen) til Digitalarkivet. Foreløpig ligger noen år med døde på vent, men vi sender inn mer etter hvert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Martinus Olsen Ulvevadet, var sønn av Ole Olsen Balhaldval, fra Værdal i Nord-Trøndelag, døpt 1750, død i Tenaasen i Trysil, 05.07. 1836, og hustru Dorthe Helgesdatter Tverenmoen, Nordre Osen, døpt 16.08. 1761, død ved Bekken i Osdalen ( Nybyggerdalen ), 26.05. 1849. Alt om disse står i Osen Bygdebok.Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magnhild valen-sendstad lother

Hei Torbjørn Granlund Jeg er svært interessert i å kjøpe bygdeboka di. Så hvis du kan sende den til min adr Reeholen 2, 4340 BRYNE og legge med en postgiro eller oppgi bankkonto nr så jeg kan betale for den. Så var det et annet spørsmål jeg har: Eksisterer den gamle kirken som er fra 1777 nå? Takk for hjelpen!Hilsen Magnhild Valen- Sendstad Lothe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for bestillingen. Boka vil bli sendt deg en av de nærmeste dagene. Joda, når det gjelder Osen gamle kirke fra 1777, kan jeg glede deg med at den er ganske inntakt, og det har faktisk vært både dåp og vielser der i senere tid. Siste begravelse derfra var i 1968 ( etter eget ønske fra avdøde ). Den er sist brukt under Olsok-Gudstjenesten, 29. juli 2010. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Til (10): Du skriver at Martinus ”var sønn av Ole Olsen Balhaldval, fra Værdal i Nord-Trøndelag, døpt 1750…”Hva mener du egentlig her? Du er vel klar over at Ola var på Deset ved vielsen i 1787, og er vel enig i at det er lite sannsynlig at han var født i Verdal, slik utsagnet ditt kan bli oppfattet? Eller mener du virkelig at han var født der? I så fall bør du kunne dokumentere det. Det var først en gang mellom 1797 og 1799 at familien dro til Verdal, for så å komme tilbake til Åmot antakelig før 1809, ettersom de ikke er nevnt i sjeleregisteret for Verdal fra det året, og i alle fall før 1814, da sønnen som var født i Verdal 1799 ble konfirmert i Osen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

He. Hvorfor skulle de dra nordover fra Tverenmoen og akkorat til Balhaldval i Verdal, hvor sønnene Halvor og Martinus var født ? Og hvorfor skulle det være verre for Ole Olsen å ta seg sørover til Åmot, enn for andre som dro milevis over berg og daler på den tiden. Og denne teorien akter jeg å holde på inn til du har bevist det motsatte. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg kan bekrefte at Siri Halvorsdatter var gift bare en gang. Siri Halvorsdatter Skjærbekken ( Nybyggerdalen ) Osdalen, i Ytre Rendal, født fredag 06.01. 1815, gift i Osen kirke, 17.10. 1836 ( i følge Ministerialbok for Trysil/Osen, nr. 3/2 - 1814-1842. I følge Klokkerbok Trysil/Osen, nr. 5. 1814-1877, står det at de ble gift den 18.10. 1836, så hva som er riktig dato av disse er et spørsmål ) ? Hun ble gift med Martinus ( Morten ) Olsen, født på gården Balhaldval, i Verdal, Nord-Trøndelag, 19.10. 1801, død 09.12. 1861 ( brukere av Ulvevadet i Osen ).Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.