Gå til innhold
Arkivverket

[#79804] Bernhard Olsen, Harstad


Gjest Terje Soløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Soløy

Hei. Jeg etterlyser informasjon om Bernhard Olsen, fd i Harstad. Jeg vet følgende om ham: Fødselsdato ukjent. I 1927 fikk han en datter sammen med enke Hansine Hansen i Tromsø. Han var da registrert som ugift sjømann, bosatt i Vardø. Er det mulig i finne mer utfyllende informasjon om ham? Håper på inspill.mvhTerje Soløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Hei. Bernhard Andreas Olsen ble født 21 mai 1881 i Gausvik i Trondenes/Harstad. Foreldre var Ole Bastesen 1849 fra Haus ved Bergen - død 1895 Gausvik og Elisabeth Maria Bertheusdtr 1853 Sandstrand i Trondenes/ Skånland. De hadde fem barn der to døde små. Har leita etter familien, og har funnet broren Berger med familie i Narvik. Bernhard og søsteren Marie finner jeg ikke.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Hei. Med de opplysningene vi hadde,så er det klart at dette kunne bli en nøtt. Er svært takknemlig for at dere viser engasjement, og gir en hjelpende hånd. Men så til saken, eller rettere sagt mannen. Hvor sikker er du Rita på at dette er riktig person, eller er det bare et forslag. Det samme med deg Iver. Har jo selv funnet noen kandidater, men finner dem veldig usikker. Det er jo viktig at man til slutt kan få verifisert riktig person.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Hei. I ditt forrige tema ang. Hansine oppga du at Bernhard var født 1881 i Harstad. Her har du ingen årstall. Så vidt jeg kan se er det bare en Bernhard født 1880-82 i gamle Trondenes med far Ole eller Olsen. Denne Bernhard var sjømann. Kan du legge lenke til hvor du har årstallet fra ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Hei. Ja Rita, det var en opplysning jeg hadde. Men ved videre arbeid med verifikasjon fant jeg denne Bernhard død i 1910. Så da forsvant et viktig holdepunkt. Nå sitter jeg stort sett igjen bare med et navn og ingen ting mer. Jeg må forsøke å finne en Bernhard Olsen bosatt i Vardø i 1927, som er født i Harstad. For det er i grunnen alt jeg har nå.mvhTerje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Hei Den Bernhard som dør i 1910 var sønn av Ole Isaksen og Christiane Benjaminsdtr. Han het Bernhard Martin og var født 2 okt 1881 på Berg i Trondenes. Så dette er to forskjellige personer. Ole Bastesens sønn het Bernhard Andreas.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Ja det er riktig. Men jeg kan ikke dokumentere fødselsår på den Bernhard som fikk en datter, Berna Salome, sammen med Hansine i 1927. Jeg har kun opplysningene som er registrert i fødselsprotokollen. Hvor jeg hadde fødselsår 1981 fra, er jeg sannelig ikke sikker på, det dukket bare opp i noen notater jeg hadde. Så lenge dette pikebarnet er født utenfor ekteskap, og opplysningene på faren er ufullstendige, så blir det ikke lett. Den Bernhard du viser til, kan godt være riktig person. Men så var det å få det verifisert.mvhTerje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Hei. Du får ta en telefon til hovedkontoret til Den katolske kirke og høre hva som står i deres protokoll ang. fødselen. Mener å ha lest en gang for lenge siden at alle de gamle bøkene var oversendt dit. Du kan også prøve Statsarkivet i Tromsø ang. mini.- og klokkerbøkene. Det er vel bare fødselslistene som er scannet.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.