Gå til innhold
Arkivverket

[#79808] Magdalena Sophie Pedersdatter


Gjest Hans Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Ifølge en artikkel i Nes og Helgøya 1982 er Magdalena Sophie Pedersdatter f. 1802 på Toten av Peder Johannesen, omflakkende hesteskjærer og Maria Elisabeth Pedersdatter. Jenta skal ha havnet hos sin bestefar i Ringsaker Johannes Pedersen. Han døde ifølge artikkelen på Lehne. Det er ting jeg ikke får til å stemme her: Magdalena Sophie Pedersdatter er IKKE født 1802 på Toten. Hvor er hun født? Hvem er Johannes Pedersen? Det er ingen søm dør på Lehne men en på Oursmoen i 1811 men det kan ikke være bestefaren for hans sønn Peder f. 1762 døde i 1793. Magdalena Sophie er konfirmert 1822 på Nes. En annen jente Juliana Maria er f. 1805 på Toten med samme foreldre men her er han glasshandler fra Gausdal. Hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Kan det være henne som er født i Gjerstad i nov 1802? Faren kalles Peder Hansen, moras navn stemmer. Nr 38.Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 3 (1780-1815), Kronologisk liste 1802, side 88. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9484&idx_id=9484&uid=ny&idx_side=-90>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det var vel langt unna da...navn stemmer med unntak av faren som ikke er hesteskjærer eller glasshandler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

I Passprotokollen for Gudbrandsdalen futedømme 1833-1860 finner vi følgende som fikk pass 11.juli 1835 for å reise til Molde: Peter Johs. Jonasen fra Øyer, har pass fra Kristiansund politimester, påtegnet av fogden på Øvre Romerike 19.06.1835, reiser med kjæreste Magdalene Sophie Pedersdatter og et barn. Hun er også sagt å være fra Øyer. Året før i juni får de samme folkene pass til Kristiansund. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei igjen!I 1839 er de nevnt i samme protokollen igjen, men nå kalles hun bare Magdalene Pedersdatter. Mannen Peter Johannes Johnasen er sagt å være 30 år, språk svensk og norsk, og han er høy, vekst middels, blå øyne, lyst hår, et arr på venstre kinn. De har pass fra Røros 23.juli 1839, viser det i Gudbrandsdalen futedømme 8.november, og får samme dag reisepass til Kristiansund. Magdalene er ikke beskrevet, og alder ikke oppgitt.Året etter er han kalt 'Kobberslagersvend', fortsatt 30 år, er høy og smal av vekst, blå øyne, lyst hår, et arr på venstre kinn, viser reisepass fra Kristiansund 04.01.1840 til Christiania sammen med kona som heller ikke her er beskrevet.I 1841 sies han å være fra Orkdal, kobberslagersvenn og 35 år, Høy og sped, blå øyne, lyst hår, '2 krogede Fingre paa høire Haand', viser reisepass fra Christiania 03.05.1841 til Uppsala, aut. i Østerdalen til Gudbrandsdalen 22.07.1841, og får pass 13.08.1841 til Hedemarken om Toten sammen med kona Sophie Magdalene Pedersdatter og barnet Lovise Catharine Nielsdatter. Magdalene Sophie Pedersdatter reiser med mannen Peter Johannes Jonassen og barnet Lovise Catharine Nielsdatter. Påt. av landskans. i Karlstad 21.08.1841 om at hun har sonet 8 dager for tyveri i 'Christinaham' [Christinehamn?].Så kommer en interessant innførsel: Johan Peter - 'Vildmand' Jonassen, kobberslager fra Orkdal, 38 år og norsk, 72 tommer høy, middels av statur, blå øyne, lyst hår, 'Lillefingeren og næste Finger paa høire Haand beskadiget', kan ikke skrive, fikk passet påskrevet på Molde politikammer 26.06.1845, senest påtegnelse i Ørke- og Guldal fogderi 16.09.1845 til Gudbrandsdalen, og får her reisepass 14.02.1846 til Sarpsborg. Passet er også utstedt på hans kone Sophie Pedersdatter, men hun angives å være død i Orkdal.Videre har jeg en innførsel i min 'Tilfeldige'-mappe: Jonas Berg, 'omstreifer', og Anne Karine Larsdatter har sønnen Johan Petter Jonassen, f.1812, dpt.1812 i Øjer, konf.1830 i Øier.Fantefortegnelsen 1845: 'I Grongs Praestegjeld opholde sig af og til paa Gaarden Houm i Løbet af de sidste 6 Aar: 648. Jonas Petersen eller Jonassen, som angives at vaere født i Saltdalens Praestegjeld for over 40 aar siden, og konfir-meret sammesteds af Pastor Bull. Han har udstaaet Tugt-huusstraf for Overfald. Med ham følger hans foregivne Hustru 649. Regine Fagerberg fra Sverige. Dette Pars Vandringer gaae meget til Umeå i Sverige, hvor man formoder, at de have ulovlige Forbindelser med en Tyvebande'.Eilert Sundt 1865 i Gausdal: 151 Peter Jonassen, maaske fra Øier'.Og da tror jeg at jeg må gi meg for øyeblikket :-) Men Magdalene bør sjekkes på begravede i Orkdal 1841-1845.Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Interessant men kan det være samme dama? Siste jeg har om henne er at hun var plassert på en institusjon i 1833 for folk som ikke ville arbeide..eller fortsatte hun å flakke o i og omkring Christiania. Men regbibger fortsatte å komme og presten på Nes skriver et brev i 1837 at hun hadde lovlig utflyttingsattest 1824 til Christiania så det måtte være Christiania fattigkasse som skulle betale for henne.Skulle være artig å finne ut hvor Lovis Catharine Nilsdatter ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hun er nok ganske sikkert identisk med Lovise Katrine Nilsdatter – ”Larina”, f.ca.1821. Jeg vet ikke hvor hun er døpt. Hun reiste med Peder Andersen Svorkmo, f.ca.1820, 27/1845, ikke konf., død 23-7-1890 på Bremsnes, jordfestet 15-5-1892 i Kværnes (da sagt å være f.1825 i Stangvik og kalt Peder Andersen Aasgaard). Eilert Sundt nevner ham også 1865 i Hiteren, nr. 396: 'Peder Andersen Svorkmo m. Larina Nilsdatter og B. Barn døbt her', da med 8 barn og i klassen 'hjemløst omstreifende Fanter', men også i Øier, nr.153, med 5 barn: 'Peter Andersen, fra Hemnæs, med Kone Lovise Kathrine. Skal have opholdt sig nogen Tid paa Røros', i klassen 'hjemløst omstreifende Fanter'. Peder er for øvrig av den reisende Svorkmo-familien. Han og Lovise Kathrine er også nevnt i passprotokollen for Gudbrandsdalen. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

I Passprotokollen er det en plass nevnt at Lovise Cathrine Nilsdatter skal være fra Numedal, en annen plass Namdalen, f.1820/21. Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Tkker sy mye..Dæ...dø...Ser ut til å flaske seg dette her. Rart at hun flyttet til Gran i 1834, hunn flyttet først til Christiania i 1824 med en uekte sønn Peder f. 1824. Dewtte rimer mer og mer på hun som flyttet med han Peter Johs. Jonasen...fant henne ikke søm død i Orkdal 1841-45..men hun er kanskje død et annet sted der oppe. Værre er hennes fødsel ca. 1802...Det er ikke på Toten som oppgitt i artikkelen jeg gjerne skulle ha korrigert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Fant Magdalene Sophoe Pedersdatter 21/11-1802 Vegaardshei med foreldre Peder Hansen og Marie Elisabeth Pedersdatter. Det må være rett person...men det kan tenkes at det er feil patronymikon på faren ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Ja, Hans, det er nok store sjansar for at det er same personen. Farsnamnet let seg forklara dersom dei har sagt at han heitte Peder Johansen, som dei godt kan ha gjort, med trykk på siste delen, og då kan ein klokkar eller prest uforvarande berre ha fanga opp Hansen, og ført det opp på ein papirlapp før det vart ført inn i kyrkjeboka. Og seinare oppgåver over fødestad, skal ein alltid ta med ei klype salt. Det ser ut til at Magdalene Sofie var det første barnet Peder og Maria Elisabet fekk. Som du nemner fekk dei så ei dotter Juliana Maria, men ikkje i 1805, som du skriv. Juliana Maria vart døypt 6. april 1806, då faren er kalla omvankande glaskremmar frå Gausdal (elles var det meir vanleg i Sverige enn i Norge at dei reisande tok med seg glas mellom varene sine). Me kan merka oss at Maria Elisabet ikkje vart innleidd i kyrkja på Austre Toten då, så dei tok vel ut derifrå ganske raskt. Men så kan eg legga til nok ei dotter. Ho fekk namnet Anne Katrine og vart døypt 4. februar 1808 i Hurdal, og mora Maria Elisabet vart då innleidd i kyrkja same dagen. Då er det sagt at dei var frå Hedmarken. Som du vel har funne ut, kjem det fram då ho fekk sonen Peder med ungkar og gardeigar Ola Nilsen Kongsrud 3. mars 1824, at ho hadde tent på Øvre Gjestvang, men var innerst på Austre Askeeie då dette første barnet hennar kom til verda. Så er det altså at ho sommaren 1824 reiser til Kristiania for å bli amme hos Heftye. Det høver godt, sidan ho sjølv hadde fått barn ikkje så lenge før. Og så får ho i Aker/Kristiania to år seinare, 8. august 1826, dottera Lovise Katrine med ungkar og malar Nils Karlsen. Kor sonen Peder vart av, veit eg ikkje, men dottera, Lovise Katrine Nilsdatter, tok ho med seg då ho møtte Petter Johannes Jonasen og tok ut på vegen med han seinast i 1834. (Dette høver godt med at ho på nytt tok utreise frå Nes på Hedmarken til Gran i 1834). I pass frå 1842, då ho fekk eige pass, er Lovise Katrine rett ut kalla stedotter til Petter Johannes. Og eg er samd med Jonny i at denne Petter Johannes må vera den sonen som Jonas Berg og Anna Katrine Larsdatter døypte i Øyer i 14. juni 1812 (han var født 8. juni). Då sa Anna Katrine at Jonas var død i Sverige. (Eg har dessutan Jonas og Anna Katrine misstenkte for å vera foreldra til to-tre andre Jonassøner som vandra som hesteskjerarar og kopparsmedar). Elles kan det nemnast at Petter Johannes kan ha operert også under andre liknande namn, som både Petter Johan og Jonas Petter. I tilfelle han er den same som den siste (Jonas Petter), kan han seinast i 1844 ha kome samen med Elen Margrete Gundersdatter som hadde hatt andre menn før han. I passa til Jonas Petter Jonasen er det nemleg sagt at han var født i Øyer! Kanskje var Magdalena Sofie død seinast i 1844. I von om at dette kan vera av interesse, vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det er den samme som er lenket til i 2), det virker sannsynlig at det er rett Magdalene Sophie.Peder Johansen og Peder Hansen er jo såpass likt at det godt kan være samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Takker. den i Hurdal visste jeg ikke om, Anne Cathrine døpt 4/2-1808. Da er det nok klart at han heter Peder Johannesen og er fra Hedmarken. Artikkelen jeg håper å rette feil og legge til flere opplysninger gir at Magdalene Sophie Pedersdatter var f. på Toten 1802 (det var hun ikke) og at hun havnet hos sin bestefar Johannes Pedersen. Synd at feil står på trykk. Denne Johannes Pedersen hadde en sønn f. 1762 men han døde i 1793 på samme sted som faren døde i 1811 så da kan det vel ikke være bestefaren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Anne Cathrine f. 1808 i Hurdal døde 1809 i Hurdal. Så døde ei Maria Elisabet Pedersdatter 1810 13 uker gml på Jevnaker med Peder Johannesen og Karen Pedersdatter som foreldre. Da er Peders første kone Marie Elisabeth Pedersdatter død, men hvor? Han får en datter til Lene Bolethe i 1811 og gifter seg med Karen i 1812 på Gran. Han er fra Ringsaker og hun fra Glassverket, Jevnaker. Det store spørsmålet nå er: Hvor døde Maria Elisabeth Pedersdatter og hvor ble det paret gift?. Hvor døde deres barn Juliane Marie f. 1806 Toten. Hvem egentlig Peder Johannesen fra Ringsaker? En kandidat er f. 1762 i Ringsaker med han ville vært 105 år da han døde på Gran i 1867. MEN, denne kan også være den som døde på Oursmoen i Ringsaker 1793 31 år gml. Faren? døde samme sted i 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.