Gå til innhold
Arkivverket

[#79812] Slave på¨Fredrikstad festning : Christen Hansen født 1783 i Stangvik


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Christen Hansen var sønn til Hans Johnsen og hans første kone, Inger Christensdatter, på Fjærvik (Fiervigen) i Stangvik, Møre og Romsdal.Christen var på 1820-tallet slave på Fredrikstad festning, og var fortsatt det da han i 1829 får sønnen Ole Christian i Tune i 1829 :LenkeHan får en datter med samme kvinne i 1832 og er da ikke lenger ved festningen. Han gifter seg med moren til disse barna i 1862, da han er 79 år gammel. Han står da som fraskilt mann, men jeg har verken funnet hans første ekteskap, eller konfirmasjonen hans. Han bor ikke hjemme i 1801.En del slaver ble visst overført fra Kongsvinger festning til Fredrikstad på 1820-tallet. Muligens var Christen en av disse.Skulle gjerne hatt opplysninger om hans vei fra Stangvik til Fredrikstad, og funnet ut hvorfor han havnet på festningen. Er det noen som vet hvor jeg kan finne noe om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei RonnyDu bør prøve fangeprotokollene først,der vil du finne info om forflyttinger,osv. (jeg er ikke sikker når protokollene starter på Kongsvinger og Fredrikstad,men en tlf til Riksarkivet/statsarkivet i Oslo kan avklare det.)Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.