Gå til innhold
Arkivverket

[#79817] Karen Theting - Bergen f ca 1756


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg har funnet en Karen Theting født ca 1756 i Bergen datter av Wilhelm Theting og Karen Dishington. Fra før har jeg en Karen Theting født ca 1755 i Bergen. Hun blir gift med Christian Børs.Spørsmålet blir da - Er dette samme dame?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Forlovelsen i 1778, øverst v.side LenkeDet rare er at iflg. databasen for Bergen så fikk ikke Wilhelm T og Karen Dishington noen datter som het Karen. De fikk 2 Maren i henholdsvis 1746 og 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Legg merke til at Karen står oppført som Tetting og Wilhelm som Teting. Det er kanskje bare småplukk, men hvem vet.Det er jo mye mulig at Wilhelm og Karen flyttet fra Bergen, og at Karen ble født et annet sted. Jeg finner ingen av dem døde i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Konfirmasjonen til Karen i 1772 Lenke Jeg finner ingen Maren konf. i Domkrk.W. Teting begravde 3 døtre i perioden 1747-49. Totalt begr. han 7 barn i tiden 1744-57 DK. Kona Karen Dish. begr.31/10 1757 DK, og om jeg har forstått riktig ble Wilhelm T. begr. 57 år. gml. 7/2 1789 DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg rota mye fram og tilbake. Og endelig til slutt ser jeg at det ikke finnes kirkebok fra Domkrk. over døpte i 1750 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Hans Egil og BeritKaren Andersdatter Dischingtun (d1757 i Bergen) var gift med Wilhelm Teting. Karen og flere av hennes barn er nevnt i skiftet (Sollied's p1580) etter hennes far (Anders Jacobsen Dischingtun) som døde i Bergen i 1778. Her er Karen Teting (Thetting) nevnt med fødselsår 1756.Wilhelm's far var Ulric Wilhelm Teting, og moren var Regina Fridrichsdatter Bessel. Karen's far var som nevnt Anders Jacobsen Dischingtun, og moren var Anna Gabrielsdatter Hochert.Selv on jeg personlig ikke har tvil om at de to Karen Theting-ene (#1) er samme person ville det være fint å se om barnene til Christian Børs har navn fra besteforeldrene og oldeforeldrene nevnt her...Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

De barne jeg har på Karen Theting og Christian Børs er: Christine Magdalene Børs, Wilhelm Teting Børs, Claus Børs, Karen Teting Børs, Regina Børs, Anna Børs, Eva Børs, Christian Børs og Søren Ulrich Børs.Så Karen går igjen, Regina, Wilhelm fra Tetingfamilien.Jeg regner egentlig denne saken som oppløst og at de er samme person. Morsomt nok fant jeg også bilde av henne på nettet.

bilete9813.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Karen Andersdatter Dishington sine foreldre var Anders Jacobsen Dishington (1699 - 1778) og Anna Gabrielsdatter Heckart. Anders var sønn av Jacob Jobsen Dishington (1670 - 1718) og Karen Nevermann. Jacob er sønn av Job Jacobsen Dishington (1635 - 1699) som er sønn av Jacob Andersen Dishington (c.1605 - 1668) som er sønn av Andrew Dishington,, Minister of Rowsay (c.1580 - c.1643)som er sønn av John Dishington, Sheriff of Orkney& Shetland (c.1530 - d.) som er sønn av William Dishington, Laird of Ardross (c.1485 - 1547)sønn av George Dishington, Lord of Ardross (c.1469 - c.1557)sønn av John Dishington (c.1433 - c.1513) sønn av John Dishington (c.1417 - d.) osv. Det går enda lengre bakover, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Ser i noen gamle notater, at jeg ikke har lagt inn foreldrer til Karen Teting, da jeg vel ikke har funnet noen god kilde. Har notert 'Bergens Museums aarbok 1912 nr.2' som kilde for at de heller ikke var sikre om hennes foreldere. De skriver: 'Det var flere med navnet Teting (Theting) i Bergen i samme tidsrom. Også i Nord-Norge'. Dette betyr selvsagt ikke at Wilhelm Theting og Karen Dishington er foreldrene. Oppkallingen tyder jo på det da. Gravstenene til begge befinner seg forresten fortsatt på kirkegården i Domkirken i Bergen. Se og Bergen Sjøfartsmuseum og artikkelen til Bård Gram Økland om Børs. Vh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.