Gå til innhold
Arkivverket

[#79821] Marte Olsdatter (f. 1799)


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Jeg førsøker meg en gang til på denne damen. Spørsmålet ble stil for ca. 1 1/2 år siden, men uten hell i å finne Marte Olsdatters oppgav. Diskusjon nummer 67184. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=67184&sok=søstuen&nr=42&antinnlegg=12&startnr=&antall=&spraak=#anker>LenkeJeg prøver nå med bedre stikkord og med klar henvisning til Hedmark. Marte fikk en sønn med Dominikus Pettersen Rasch den 13.12.1842 ved navn Olaus. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeMarte dør den 24.1.1877 i Våler, Hedmark. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Marte fikk endel barn. Jeg har funnet hennes 5. leiermål som er Olaus Dominikusen (f. 13.12.1842). Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8894&idx_id=8894&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Permanent bildelenke: Lenke nummer 20Hennes 4. leiermål var Gunder Amundsen f. 13.4.1839. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke nummer 41.Det vil si at hun fikk 3 andre barn i tidsrommet omkr. ca. 1817 til 1838.Jeg er ikke sikker på at det er den Marte som vi finner på familysearch som er den rette. I FT1865 står Marte oppført som født i Elverum,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Jan - Her er to kandidater begge født på Elverum. Marthe olsdatter 10 nov 1799.Foreldre:Ole Gudmundsen og Mari Iversdatter.Neste Marthe 29 sept 1799.Foreldre: Ole Hansen og Kari Gundersdatter.Kilde 'Pilot' family search.Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hun hadde i hvert fall Augusta Amundsdatter i 1834 (3. leiermål) og trolig Oline Embretsdatter i 1822.Gunns kandidat kan nok sees bort i fra. Fødested er oppgitt til Elverum i 1865 og 1875.Aldersoppgavene tilsier fødsel ca. 1798-1799. Hvis du beregner ca. et par års slingringsmonn på hver side og leter etter kandidater døpt i Elverum, vil du finne 8-10 stykker. Flere av dem kan greit identifiseres som andre, slik at du vil stå igjen med et par kandidater å jobbe videre med.Jeg har en mistanke om hvem det kan være (Karl Johnny er nok inne på noe i innlegg 6), men vil tro det finnes opplysninger i sakene mot henne i 1834, 1841 og 1843 som kan bidra til å gi sikkert svar.Da må man oppsøke Statsarkivet i Hamar, som jo er langt fra Belgia. Jeg er sjøl interessert i å få sikkert svar på hvem denne Marte Olsdatter er, og vil nok før eller senere se nærmere på disse sakene på arkviet, men det må vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ikke enkelt å finne den rette Marthe Olsdatter føft i Elverum. Her er vel nok en kandidat, denne uægte datter her? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.