Gå til innhold
Arkivverket

[#79827] Jens Nilsen, Sund på Løkta i Nesna


Gjest A. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Martinsen

Jeg har lenge letet etter Jens Nilsen. Han er hittil identifisert i kildene kun to ganger: 1.) da hans uektefødte datter døptes i 1810; moren var Marta Otelia Olsdatter fra Enga, i 1814 g.m. Jens Jørgen Andersen Zahl, og 2.) som far da datteren giftet seg i 1830 med Christen Mechlenborg.Jeg har undersøkt blandt annet Sølvskatten for Nesna 1816, men uten funn. Det som jeg lurer på nu, er hvorvidt Jens Nilsen kan finnes i militærrullene, med fødeår, fødested og det hele. Kunne noen ha sett etter?FT 1801 gir intet entydig svar. Der finnes tre menn som het Jens Nilsen, hvorav den eneste passende i dette tilfellet var Jens Nilsen, 20 år, dreng hos bonde og jektestyrmann Nils Hansen på Husby.Har noen gransket på hvem Jens Nilsen var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Der var det ikke noe, men jeg fant Barbro Jensdatter sin mor sitt skifte. Jens Nilsen var ikke nevnt der. Heller ikke noen Nils på Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Ad (2) og (4):Takk for bistanden.Ja, sogne- og herredsgrensene er vel blitt flyttet på gjennom tidene, men det er Nesna/Dønnes.Det stemmer at Jens Nilsen ikke finnes eller lar seg gjenfinne i arveskifter i Nesna/Dønnes.Det er svært sannsynlig at han finnes i militærrullene for Nesna/Dønnes. Der finnes flere slike:Fra DIS-Norge:- Mandskapsruller Nordland: Helgeland fogderi: Brønnøy, Vega, Tjøtta, Herøy, Alstahaug, Vefsn, Nesna 1809-1835- Mandskapsruller Nordland: Helgeland fogderi: Nesna, Hemnes, Nord-Rana, Lurøy, Rødøy 1809-1835- Innrulleringsmantall Helgeland: fortegnelse over fødte mannkjønn 1795-1830 (ved Svein Edvartsen)Jeg får feste min lit til at noen besitter disse kildene og at Jens Nilsen lar seg finne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Jeg har endelig klart å finne datteren Barbro Johanne Jensdatters konfirmasjon. Bak farens navn står der et stedsnavn eller en anmerkning som jeg ikke klarer å tyde. Også resten av innførselen er ganske utydelig, så jeg mottar gjerne hjelp til å få klarhet i hva som står skrevet.Lenke«24. juni --- Barbro Johanne Jens Datter --- 17 Aar --- Enge i Nesne ... --- Jens Nielsen Sand... Pige Martha Ols Datter Enge, ... --- For udenad, temelig god, for udenad, ... --- ... af Amund Olsen ...»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det står nok det samme som ved dåpen: Sund. I dåpsinnførselen står det Sund paa Lygten. Ved kofirmasjonen mener jeg det står Sund, Tjenestedrg.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Ad (7):Ordet 'tjenestedreng' er nok ikke uriktig. Det betyr formodentlig at Jens Nilsen levet i 1827, så jeg skal umiddelbart begynne å gjennomgå dødsfallslistene derfra. Jeg ser forsåvidt at moren benevnes «Pige»; hun var gift med Jens Zahl da, så bruken av ordet 'pike' var nok for å påpeke det rettslige forhold mellom foreldrene.Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Det finnes mannskapsruller for Helgeland 1809-1850, og for Nesna er dette å finne på mikrofilm NT-194 og 195. Svein Edvardsen har jo gitt ut noen militærruller for Helgeland(iallefall for Rana), men jeg har ikke sett bøker for andre steder på Helgeland for disse årene. jeg har selv hatt disse mikrofilmene på fjernlån for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dønna gikk under Nesna, og jeg har selv funnet en av mine på Horn i 1814 på en av disse mikrofilmene. Jeg finner ingen Jens på Sund frem til 1810, og jeg har ikke skiftene etter 1810. Har ikke mulighet på en stund til å slå opp etter 1810 på bibliotek. Ingen Jens Nilsen i skiftene for 1780-1910 av Svein Edvardsen passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Hei. Svein Edvardsen har utgitt slike bøker iallfall for noen områder, som Alstahaug, Rana og Vefsn. Jeg har likevel ikke sett slike for Nesna/Dønnes, så jeg frykter at jeg må på mikrofilm. Derfor er det veldig trivelig at du her oppgir mikrofilmkodene, NT-194 og -195. Det gjør det lettere for meg å oppspore nøyaktig dem som jeg skal ha. Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

P.S.I innlegg (5) nevnte jeg denne kilden: Innrulleringsmantall Helgeland: fortegnelse over fødte mannkjønn 1795-1830 (ved Svein Edvartsen)Jeg har faktisk denne boken. Jeg husker ikke hvorvidt jeg har søkt etter Jens Nilsen i denne, men det skal jeg sannelig gjøre ved den aller første anledning - om halvannen måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner ingen Jens Nilsen i Nesna prestegjelg finner i 'fortegnelse over født mannkjønn 1795-1830', og Sund er ikke med i den fortegnelsen såvidt jeg kan se. Andre gårder fra Dønna er med. Nå må jeg se til å pelle meg i seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

HeiJens Nilsen var født på Schefstad i 1781 av foreldre Nils Jensen og Marta Ingebrigtsdatter. Han finnes i militærrullene for Nesna under Sund i 1811 der han var dreng.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.