Gå til innhold
Arkivverket

[#79847] Theting i Bergen på 1700-tallet


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg har i de siste dagene jobbet litt med Theting/Teting familien i Bergen. I utgangspunktet så var det for å avklare om Karen Theting - gift med Christina Børs var datter av Wilhelm Theting. Det mener jeg nå er avklart, mest sansynlig så er hun det.Men så begynte jeg å se på Ulrich Wilhelm Teting - far til Wilhelm. Jeg har nå gått igjennom det som ligger på kirkebøkene om hans barn. Fant også konen sitt skifte fra 1741 (han er død da)I 1701-folketellingen så finner jeg ingen Teting i Bergen.Så begynte jeg å interessere meg for en annen Teting nemlig Lauritz Christian Theting kapelan på Rødøy f. 1753 sønn av Skredder John Teting. John omtales ett sted som John Joensen Teting - altså ikke sønn av Ulrich Wilhelm, men kan de være søsken?Jeg gikk igjennom alle deres barnedåper for å se om det fantes noen forbindelser. Begge har veldig profilerete faddere, men ingen fra den andres familie.Jeg finner det litt merkelig at det 'dukker' opp to Teting-familier i Bergen på samme tid. Noen har sagt at de kom fra Tyskland?Ett spørsmål til: John Teting var gift med Anna Munch? Er da Anna Larsdatter hans mor? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg fant en Regina Tetting som er salig søster av Ulrich Wilhelm Teting. Hun blir begravet' under sal. commerceraad Schiøttes'. Betyr det at denne var hennes mann og hvem var han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Andersen

Hei Har forsøkt over tid å finne opphav til Joen/John Joensen Theting, far til Lars Chr. Theting. (Døpt Lars, navnet Laurits/z benyttes senere i livet, muligens etter teologisk utdannelse (Laurentius)). Fant ut at en dame med navn Anna Larsdotter ble begravet KK i 1750, med merknad 'hos Jon Teting'. Etter noe research videre fant jeg at foreldrene Jon Jonssøn og Anna Larsdtr fødte en sønn Jon KK 14/6 1716. Foreldrene ble gift i 1707 (KK 31. juli). Paret får datteren Berthe i 1708 og sønnen Lars Christian i 1711 (KK 17. juli. (Dårlig internettforbindelse fra hytta gjør at jeg har problemer med å legge lenker her). Min hypotese er at disse to, altså Jon Jonssøn og Anna Larsdtr er foreldre til Joen Joenson Theting. Kan ikke gjenfinne sønnen Lars Chr, kan han ha dødd som ung, og være opphav til navnet på Joen Joensen Thetings sønn?? Navnet Theting må være kommet inne gjennom dåp, uten at jeg kan bevise hvordan, altså ingen slektsforhold mellom Ulrich og Wilhelm Theting. Det skal imidlertid sies at ett av oldebarnene til Laurits Chr Theting, kirkesangeren Wilhelm Anton Baade Theting på Hemnes, død 16.2.1950, altså bar navnet Wilhelm.Når det gjelder konen til Joen Joensen Theting; Anne Dorothea Munch, f ca 1713, så kom hun fra Larvik, datter av Lars Jensen Munch, proviantforvalter og tollinspektør i Larvik.I parentes; vi 'mistet' alle spor etter Joen Joensen Theting i Bergen etter 1750-tallet, inntil vi plutselig gjenfant han på skifte CD fra Salten i Bodø i 1777 !!Mvh Atle Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Veldig spennende. Interessant med teorien om Anna og Jon. Det ser uten tvil ut som om du har rett om at de er foreldrene. Spennende at han var smed - det gjør det lettere å følge familien.Jeg prøvde å finne ekteskapet til Birthe Jonsdatter, men det blir for mange kandidater.Jeg ser videre på dette. Fant alle linkene du snakket om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.