Gå til innhold
Arkivverket

[#79848] Far til Maren Halvorsdatter (f. 1730) i Våle/Sande


Gjest Thomas Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Hansen

Jeg prøver å finne ut hvem som er far til en Maren Halvorsdatter, født i 1730, antakelig et sted i Vestfold. Hun er gift med Stener Olsen (f. 1712), og de er bosatt på Østre Tejen gård i Sande fram til Maren dør i 1761. Jeg fant ekteparet i bygdeboka for Sande, men der står det ikke hvor Maren kommer fra eller hvem faren hennes er, så jeg antar hun er født i en annen kommune. Stener gifter seg på nytt og dør i 1782.Jeg har lagt inn familietreet mitt på nettstedet ancestry.com. Der dukker det opp koblinger til andre brukere automatisk, og noen av dem oppgir en Halvor Ole Pedersen, født i 1686 i Lur i Våle, som Marens far. Han er gift med Ragnhild Andersen/Andersdatter, f. 1685. På ancestry.com finner jeg også vigselsopplysninger for Maren Halvorsdatter og Stener Olsen - 22.02.1752, med vigselssted oppgitt til Land i Buskerud. Dette tviler jeg dog litt på at kan være riktig, ikke minst stedet - eldstedatteren Marte Stenersdatter blir født året etter på Østre Tejen, så det virker som et rart sted å dra for å gifte seg (med mindre Maren er derfra).Det jeg er ute etter er å få bekreftet hvem som er faren til Maren Halvorsdatter. Det er to ting som gjør at jeg føler meg usikker på opplysningene jeg har funnet på ancestry.com: For det første at jeg ikke finner igjen Halvor Ole Pedersen noe annet sted. Dog finner jeg en Ole Pedersen på nettsiden http://www.bjerkoe.com/Data/PAF/pafg473.htm (person 15001) med likelydende info som min Halvor Ole Pedersen - men ingen opplysninger om minstedatteren Maren (og de andre barna har i tillegg Olsen som etternavn).Det andre som gjør at jeg tviler er at moren, Ragnhild, i så fall er 45 år gammel når Maren blir født. Det virker litt i eldste laget, men jeg antar det ikke utelukker noe.Er det noen som kjenner til noen av disse menneskene? Det er mulig at en bygdebok for Våle kunne føre meg litt nærmere, men den fant jeg ikke i hyllene til Nasjonalbiblioteket i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kirkebøkene for Sande begynner først i 1753, og Sande bygdebok er heller ikke blant de beste, så det kan ikke utelukkes at Maren Halvorsdatter faktisk var fra Sande.Siden kirkebøkene for Sande ikke begynner før i 1753, oppfatter jeg FS-opplysningene i innlegg 2, om fødsel i Sande i 1720 og vielse samme sted i 1742, som gjetting.På ancestry ser det ut til å være sauset sammen en hel del. Paret som ble viet i Land (som er i Oppland og ikke i Buskerud) 22. februar 1752 het Ole *Kristensen* og Maren Olsdatter ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9352&idx_id=9352&uid=ny&idx_side=-36>Lenke). Navnet 'Halvor Ole Pedersen' høres ellers mistenkelig ut, da doble fornavn ikke var vanlig blant bønder så tidlig, og i tillegg er kombinasjonen 'Halvor Ole' noe sær ('Ole Halvor' klinger bedre).Ifølge Bjerkøs nettside døde Ole Pedersen fra Lur i Våle i 1751 på Klop i Ramnes. Der finnes et skifte etter ham (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kirkebøkene for Sande er ikke ført mellom september 1759 og november 1762, noe som gjør det vanskelig å finne holdepunkter. Men siden bygdeboka for Sande tydeligvis vet at Maren døde i 1761, finnes det antakelig et skifte etter henne fra dette året. Jeg tror jeg ville funnet fram dette skiftet og tatt utgangspunkt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Skiftet etter Maren Halvorsdatter: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25347/436Dessverre kan jeg ikke finne opplysninger eller ledetråder om hennes slekt. Boets jordegods synes å skrive seg fra Stener Olsens slekt, og det var heller ingen fra Marens slekt som ble engasjert som formyndere for barna.Eldste barn var Ole Stenersen, 18 år, og dermed er det opplagt at 1752 ikke kan være vielsesåret. 1742, som FS opererer med (innlegg 2), er et rimelig anslag. Men når kirkebøkene mangler, kan det slett ikke dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Hansen

Flott, takk for svar. Min gjetning var at Maren Halvorsdatter kom fra en annen kommune enn Sande siden hennes opphav ikke er nevnt i bygdeboka (i motsetning til mange andre koner som kommer fra andre gårder i bygda). Men det hjelper meg forsåvidt ikke noe særlig så lenge jeg ikke aner hvor denne andre kommunen kan ha vært.Jeg får se om jeg får tak i bygdeboka for Våle, så jeg i hvert fall kan få litt flere opplysninger om Ole Pedersen. Men jeg må innrømme at det ikke virker spesielt sannsynlig at han er far til Maren.Takk for hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

For å finne mer om Ole Pedersen trenger du også Ramnes bygdebok, siden han som voksen bodde på Klop i Ramnes. Men du kan like gjerne spare deg bryet, for vi har jo allerede bevist at Maren Halvorsdatter ikke kan være hans datter. Ikke bare har hun feil farsnavn, hun er heller ikke nevnt som arving i skiftet etter Ole Pedersen i 1751 (Ole Pedersens datter Maren var ugift på det tidspunktet, mens Maren Halvorsdatter må ha blitt gift omkring 1742).Sande bygdebok er ikke regnet blant de beste bygdebøkene, så Maren Halvorsdatter kan like gjerne være fra Sande prestegjeld som noe annet prestegjeld (kommuner fantes ikke på den tida).Jeg foreslår at du først sjekker om Mattis Halvorsen på Stokke i Sande eller noen av de andre fadderne kan ha hatt slektskap til Maren Halvorsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.