Gå til innhold
Arkivverket

[#79853] Søker Sakarias Olsen Kjesbu, Sparbu


Gjest Judith P. Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Judith P. Abrahamsen

Jeg søker opplysninger om Sakarias Olsen Kjesbu som er oppført som far ved dåp nr. 27 her:LenkeBarnet er Margrethe Sakariasdotter Fjeset, f. 16.09.1854.Dette er alt jeg har klart å finne om mannen. Jeg har funnet noen Sakarias Olsen i diverse folketellinger, men ikke klart å bekrefte at det er «min» Sakarias.Noen som har flere opplysninger om mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Dette hjelper deg ikke med å finne ut hvem han var, men han skal ha hatt en datter Ingeborg f 1856 med Anne Tølløvsdtr Skjelstad. Dette iflg Sparbu bygdebøker. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ved dåpen til denne Ingeborg har vi faddere Eskild Olsen og kona Ingeborg på Kjesbu. Eskild står også som den som meldte dåpen. Kan dette være en bror av Sakarias?Her er Kjesbu i 1865Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Takk.Anne: Er Sakarias omtalt i bygdebøkene på annen måte enn via sine uekte barn? Jeg fant ham nemlig omtalt i bygdeboka via mor til nevnte Margrethe, men jeg klarte ikke å finne ham andre steder. Jeg bladde også igjennom kapittelet for Kjesbu (eller hvordan det ble stavet i bygdeboka), uten hell. Nå har jeg levert tilbake de bøkene på biblioteket igjen, så jeg får ikke sett mer på det nå. I folketellinga for 1865 finner jeg seks Sakarias Ols. Jeg antar at man kan utelukke han på 19 og han på 81. Tre av dem er i 50-årene, én er 36. Nå kunne vel menn rundt 40 år også på den tiden være ugifte og sette barn på diverse unge kvinner, men han på 36 er kanskje den beste kandidaten? Særlig hvis Eskil Olsen Kjesbu er hans bror. Jeg har trålt kirkebøkene for Sparbu & omegn flere ganger uten å finne noe spor etter Sakarias, men jeg har kanskje litt mer å gå på nå.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Har du sjekka innflytta? Han kan jo være innflytta tjenestegutt til Kjesbu, og at Kjesbu baare er boplass ved fødslene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ang. Sakarias Olsen på 36 år som nevnes i innlegg 6. Zacarias Olsen ,36,på Bremseth i 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61731&gardpostnr=480&personpostnr=2748#nedre>LenkeZakarias Olsen Bremseth ble konfirmert i 1845. Foreldre Ole Amundsen og Gjertrud Svendsdatter.Kan ikke være bror av Eskil Olsen Kjesbu!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Takk, Ann-Mary.Nå vet vi jo ikke om de var brødre, men sannsynligheten for at de var det er nok forholdsvis stor. Jeg kan i alle fall plassere 36-årige Sakarias litt lenger ned på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Re (6) Jeg har ikke funnet Sakarias nevnt andre steder enn i forbindelse med hans to uekte barn. I forbindelse med den ene står han nevnt som dreng på Kjesbu, og ved den andre som 'en Sakarias Olsen Kjesbu'.Eskild Olsen står nevnt som barn og senere bonde på Kjesbu, og ingenting tyder på at Sakarias skal ha vært hans bror. Iflg bygdeboka har han kun to søsken, men bygdeboka kan selvfølgelig være feil. Søsteren Elen f 1820 og broren Jacob f 1822. Foreldrene Ole Jacobsen f 1792 og moren Sigrid Eskildsdtr f 1793.Det er flere Sakarias Olsen det sikkert kunne vært, men det er umulig å vite evt hvem. Han nevnt i 6 og 8 hadde barn utenfor ekteskap i 1855 og i 1860. Han var gift uten barn, men når han evt ble gift vet jeg ikke. Det var en Sakrias Olsen f i 1815, som døde ugift og ikke kjent at han hadde barn.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Vedr. (9) og (10): Det var nok jeg som formulerte meg litt kronglete. Jeg mente selvfølgelig ikke å antyde at Eskil på Kjesbu og Zacarias på Bremseth var brødre. Anne (11): Takk for den informasjonen. At han er nevnt som «dreng» er vel en god indikasjon på at han nok ikke var fra Kjesbu, bare bosatt der da han ble far. Jeg har kikket blandt dødsfall i området uten å finne noen som kunne passe. Har også forsøkt å lete i inn-/utflytta, men for alt jeg vet kan han jo være født i området, men på en eller annen ubetydelig plass som ikke er med i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det er litt pussig. Bygdeboka pleier som regel å si noe om hvor folk kom fra enten det var at de var utenbygds fra eller at det var ukjent hvor de kom fra. At han nevnes som 'en Sakarias Olsen Kjesbu' tyder på at de som holdt på med bygdeboka heller ikke har funnet ut hvem han var. Det er tre stykker av dem i området jeg ikke vet mere om. De to som er nevnt før, og en som er nevnt under Aurstad, med foreldre fra Trondheim og Verdal. Nå har jeg ikke lagt inn alt fra bygdebøkene i basen min (det er 6 bøker) så helt sikkert at de ikke er nevnt andre steder kan jeg ikke være.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.