Gå til innhold
Arkivverket

[#79861] Hvem var Adszer (Asser) Fervig (Færvik, Tromøy) - iste del av 1500-tallet?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ved Cristian IV's hylling 1591 møtte en Asser Fervig fra Færvik på Tromøya (A-A) som 'Forsegler og lagrettemann'. Hvem var han? Jeg kan ikke få han inn i noen meningsfylt slektskontekst. Han er også nevnt som vitne/lagrettemann ved flere saker som vedgikk lensherren Erik Munk i perioden 1576-1584 (Erik Munks breve v/Sophus Jenssen, Aust-Agder-Arv 21/1956). Han kalles der Ad(s)zer Fervig. Sophus Jensen skriver i en fotnote at han førte initialene AG i seglet. Jeg finner ham ikke i skattemanntallet 1610.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Asser var ikke et vanlig Agder-navn. Jeg har bare støtt på én navnebror i aktuelt område på 1500-tallet: Asser Pedersson Kremer (Atzer kremer), som er omtalt i Per Reidar Christiansens oversikt over folk på Agder 1500-1560:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Skipper Asser Anderssøn Hiorth 1640-1699 i Egersund gift med Kirstine Jørgensdatter Trane ca1640-1710 hadde en datter Ammeline Assersdatter Hiorth 1665-1739 gift med skredder Anders Theophilusen Schancke 1649-1702 (Egersund) og fikk sønnen Asser Andersen Schancke 1688-. En bror av Ammeline, Anders Assersøn Hiorth 1699-1739 gift med Christina Henrichsdatter Sylvius 1688-1728 hadde sønnen Asser Anderssøn Hiorth 1717-. Alle altså i Egersund.Det er mulig at det er flere etterkommere også som brukte navnet Asser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Alle gamle Asser-funn langs den sør-norske kysten kan være interessante, siden jeg ikke har funnet noen slektskontekst til Asser Færvik.Niels Aamundsen Færvik var en av Assers samtidige på gården, men hans adkomst der var forårsaket av et 'tvangsbytte', der den upopulære lensherre Erik Munk gav ham Færvik (eller et bruk der) etter å ha annektert Niels' slektsgård Songe. Jeg kan ikke se at det var noen åpenbar slektstilknytning mellom Asser og Niels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Dette har jeg ikke kontrollert videre, men jeg har en gang i sin tid notertReier Sjurson (=Reiar på Sedberg, g. i Aardal, nevnd 1519 og 1563?) Skifte etter han på Tveit i Skjold 9.5.1597 (se Rg.H. 1942, s 73)Da skal han ha barn med navn Asser og etterkommere har også Asser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt om navnet Asser fra Norsk personnamnleksikon, 2. utg. 1995 (Kristofer Kruken):'Assar m nord. namn, norr. Qzurr 'han som gjev svar, står til svars', opphavleg tilnamn (Jansen 1947 s. 113). Namnet er samnord. og finst i mange former i mellomalderen. Det var da mest nytta på Austl, men tapte seg der fort frå 1500-t. av. I etterref. kjelder er skrivemåten ofte Asser, men denne forma kan òg stå for eit hebr. namn (no Asjer, jf. 1. Mos. 30,13), og det er uråd å seie kva tradisjon som er sterkast innanfor den samla bruken av forma Asser. Namnet har hatt eit klårt tyngdepunkt i Rog i etterref. tid. Elles berre spreidd og sjeldan, men hadde m.a. ei viss utbreiing i Hemne i S-Trl kring 1800. Forma Asser er òg nytta i mod. tid, særleg på Vestl. Forma Assar finst berre sporadisk.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har notert Asser som kvinnenavn (Asser Rejersdatter/Kolbjørnsvik/Kærup-relasjon/1700-t.), men dette er også skrevet Asjer/Askier (og Asborg!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har notert Asser som kvinnenavn (Asser Rejersdatter/Kolbjørnsvik/Kærup-relasjon/1700-t.), men dette er også skrevet Asjer/Askier (og Asborg!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, du har nok rett i at kvinnenavnet Askier (som også i eldre kirkebøker kan staves Asgier/Asgerd) i enkelte tilfeller har vært innskrevet i 'annalene' som Asser - men i tilfellet Færvik er det avgjort snakk om en mann (jf. rollene som rettsvitne/lagrettemann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei,Vet ikke om det er av interesse, men her er litt om navnet Asser/Adzer fra Hordaland i 1563:Nordhordland: Atzer po Sell j daler Sotter schipreide Skattenn aff Nordhordelandtt anno 1563 Atzer po Hegernes -j daler Herløe schipreide Løsze karle och thiennestte drengers skatt aff Nordhordelandtt Skattenn aff Nordhordelandtt anno 1563Sunnhordland: Atzer Thorbiørnsenn -j daler Feønn schipreidtt Løse karle och thienestte drengers schatt Skattenn aff Sundhordelandtt anno 1563Hardanger: Atzer po Vpem ij lott sylff Wlluig sogenn Skattenn aff Hardanger anno 1563 Atzer po Haaem ij lott sylff Wlluig sogenn Skattenn aff Hardanger anno 1563 Atzer po Vppem ij s. -j pdt. smør Kinttzeruigh sogenn Skattenn aff Hardanger anno 1563 Halffpartenn iordeigende bønders landschyldtt aff Hardanger anno 1563Voss: Atzer po Ringenn j daler Gullfierings ottingh Skatten aff Wos anno 1563 Atzer po Ringenn ij daler Gullfierdings ottingh Halffparttenn iordeigende bønders landschyldtt aff Wos anno 1563 Skatten aff Wos anno 1563På Sotra har vi en Asser navnetradisjon som går langt tilbake i tid-bla har vi en lensmann Asser Hummelsund tidlig 1600-tallmvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da, det er interessant - selv om jeg nok har en mistanke om at Asser Færviks slektsrelasjoner kanskje helst må søkes noe lengre sør.Som nevnt i innlegg 1, hadde han ca. 1580 initialene AG i seglet. G'en kan jo skjule et patronymikon eller et gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Helge Berntsen

Et skudd i blinde. Leif (4): Kan denne Asser Hiorth ha noen tilknytning til den Christen Hiorth som i 1630 makeskiftet 'en ø i Jomfruland' (antatt å være i Skåtøy), med Vrold og Tarald Rasmussen fra Lien på Tromøy i 1630 ? Heller ikke Hiorth var et 'helt vanlig navn'..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.