Gå til innhold
Arkivverket

[#79866] Hvor er dette i Nordland


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

På en tur til Nordkapp i 1974 tok jeg mange bilder og jeg har tre bilder som jeg ikke husker navnet på stedet de er tatt. Er det noen som kan hjelpe å identifisere disse? Det første er tatt før Mo i Rana, det neste er tatt nord for Saltfjellet og det siste er trolig tatt på Hamarøy med utsikt mot Lofoten. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete9825.06.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Bilde nr. 3 er tatt østover fra Botn eller Storjord i Tysfjord, ca. 5 km sør for fergestedet Bognes på E6. Flågene i bakgrunnen med lysegrå farge er Skarberget, og det spisse fjellet i bakgrunnen, omtrent midt i bildet, er Kulhornet. Den mer berømte Stetind vises ikke på dette bildet, men ligger litt utenfor høyre kant av bildet.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Min bedre halvdel mener at bilde 4 er nordre del av Lyngsalpene tatt fra østsiden av fjorden. Videre mener han at bilde 2 må være Saltdalselva, langt oppe i dalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hjertelig takk til Sanny og Bjørg! Nå har jeg fått svar på alt! Glimrende og takk til Reidar som likte bildene. De er tatt med et Kodak Instamatic og jeg har scannet negativene. Da ble de bedre enn å scanne bildene. Veiene er nok blitt mye bedre enn dengang med endel grusveier. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja jeg likte bildene Johan Arthur, liker bilder av denne typen, og Kodak Instamatic var ikke dumme apparater, hadde mye nytte av den typen. Har også prøvd meg på å scanne negativer men har ikke fått det til, så har du noen gode tips Johan Arthur? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det som er problemet med å scanne negativer for 126 film er at du bare får bilde 1 og 4 av en filmremse på 4. For å få tatt nr. 2 og 3, må du klippe remsen i to og så legge de to som var i midten som nr. 1 og 4. Du må snu den ene, men det fikser du lett etterpå i bildebehandlingen. Ofte på du speilvende bildet etterpå, men det er enkelt å gjøre. Jeg har scannet dem i 3200 eller 4800 d.p.i. På grunn av at disse negativene er 28 X 28 vil du få kuttet litt av toppen av bildet i forhold til 24 X 36, men stort sett er det litt å gå på Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har et bilde til lenger sør i landet. Tror det er høyeste punkt på Dovre, men er litt usikker på det. Det står 1066 m.o.h. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete9834.01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for den forklaringen Johan Arthur, får prøve å eksperimentere litt utpå høsten:-), og bildet ditt i 13 var et kjent objekt ja, denne steinen står på det høyeste punktet på dagens E 6 mellom Oslo og Trondheim, om det er det høyeste på hele E 6 vet jeg ikke? Punktet ligger litt nord for avkjøringen til Folldal og RV 29(FV 29 i dag) på Hjerkinn. Jasså kjørte du Citroën GS på den tiden? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Du får prøve å teste ut dette med scanning av negativer. Fordelen med å scanne negativer er at bilder kan bli falmet over tid og ikke minst AGFA filmen på den tiden. Ja, jeg kjørte Citroen GS på den tiden. Den var svært komfortabel (unntatt setene) og hadde til og med halvautomatisk gir. Takk for opplysningen om denne steinen. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Til 15, skal prøve litt mer med scanning av negativer utpå høsten, det jeg prøvde var et svart/hvitt-negativ, vet ikke om det har noe å si? Jasså var ikke setene i GS`en gode, jeg mente Citröen har vært kjent for høy setekomfort?Ellers må du bare komme med flere flotte bilder, mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det går helt fint å scanne svart/hvitt negativer. Kvaliteten på filmen kan jo variere, men mye kan fikses på etterpå. Setene på denne bilen var for myke! Lykke til med scanningen! Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.