Gå til innhold
Arkivverket

[#79871] Oskar og Augusta Johannesen ?


Gjest Terje Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei. Jeg leter etter Oskar og Augusta Johannesen som skulle vært bosatt i Sarpsborg. De adopterte? en svenskfødt? pike med navn Else Viktoria Lundstrøm, født 21 juli 1913. De fikk også 2 barn ved navn Einar og Harry. Else giftet seg med Reidar Wilhelmsen ca 1934-1940 og fikk 2 barn, Unni og Vivi. Leter også etter anene til Else Viktoria og hjelp til å finne hvilken kirke (sans.vis i Oslo) som hun og Reidar giftet seg i.Ettersøkning er også foretatt på DIS-Norge sitt slektsforum under tittelen: Else Viktoria Lundstrøm/Emigrasjon andre land, Sverige.Håper noen kan hjelpe meg, står bomm fast.Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei igjen.Begge skal vistnokk ligge på Østre Gravelund, Oslo. Hele familien flyttet til Kampen og vi tror Augusta ble addoptert som ung, men vi er ikke sikre. Oskar jobbet i NSB så derfor bodde de en tid Sarpsborg. Jeg har kunn funnet en Oskar via Dis-Norges gravminner, men ingen Augusta ved hans side.Har noen en ide om hvordan vi skal ta tak i dette?Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

De norske jernbaner og deres personale, utvendig stasjonspersonale i Oslo distrikt:Oscar Riis Johansen, pensj. vognpusser. Født 7-8-1878 i Nordby. Gift med Augusta Eriksen, f.1-12-1879 i Sverige. Barn: Einar, Ola Harry og Lorang. Begynte som ekstramann 1919. Pensj. 1948. Har vært underkass. og gr.form. i foren. En sønn er tapetserer og en kusine er renh.kvinne ved jernbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Einar Johannessen (vil tro dette er deres sønn), verkstedarbeider, f.6-1-1903 i Oslo. Gift med Ragnfrid Hansen, f.12-9-1901 i Hadsel, Vesterålen. Beg. som lærergutt i 1919, tapetserer 1923. Tekn. aftenskole. Form. for feriehjemmet, sekr. i foren. i 2 år, gr.form. på arb.plassen, styremedl. i Interessekontoret. Faren var vognvasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Adressebok for Oslo 1955:Osc. Johannessen, fhv. vognpusser, Hurdalsg.7Ole H. Johannessen, setter (Arb. Aktietr.) samme adr.Reidar Wilhelmsen, sjåfør (Samvirkel.) Hammersb.torg 5bElse Wilhelmsen, fru (Norsk Tipping) samme adr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei Carsten, dette var lovende. Om vi går til ditt siste innlegg: Reidar Wilhelmsen (min onkel) født 8 mai 1911. Han var riktig nokk gift med Else født Johannesen, født 12 august 1916. Hun var hans andre kone. Hans første kone: Else Viktoria Lundstrøm født i 1913, Sverige? (Hun vokste opp hos Oskar og Augusta). Deres ekteskap og hvor de giftet seg i Oslo søker jeg etter. Også Else Viktorias foreldre.Når det gjelder Oskar og Augusta, som vissnokk skal være begravet på Østre Gravlund i Oslo, de finner jeg ikke der.(DIS-Norge) Lurer også på når de giftet seg, må ha vært rundt 1903 siden deres sønn Einar er født da. Er de gift i Oslo?Mye å be om hjelp om. Men jeg håper du kan.Jeg søker på min slekt og mine kussiner som jeg prøver å hjelpe, er nyskjerrige på sin mor (Else Viktoria) som de ikke vet så mye om, heller ikke slekten på den siden forøvrig.Håper på svar.Med vennlig hilsen Terje.Om du sitter på sensitive opplysninger kan de sendes til min Mailadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Terje.Jeg fant disse gravlagt sammen på Vestre gravlund:(Dette blir kanskje en rotete oppstilling..)681089 Paul Johannesen 2105 1932 046 12 004 Vestre gravlund Velg kirkegård i Oslo Fagerborg Send korrigering681090 Augusta A Johannesen 2512 1878 0302 1954 046 12 004 Vestre gravlund Velg kirkegård i Oslo Fagerborg Send korrigering681091 Erling P Johannesen 2412 1879 2205 1968 2506 1968 046 12 004 Vestre gravlund Velg kirkegård i Oslo Fagerborg Send korrigering681092 Reidar F Wilhelmsen 0805 1911 2105 1989 0307 1989 046 12 004 Vestre gravlund Velg kirkegård i Oslo Fagerborg Send korrigeringFødselsdatoen på Reidar Wilhelmsen stemmer ser jeg, så de andre er vel også slektninger?Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei Anne-Lise.Takk for svar. Det er forvirrende dette her, men skal prøve å forklare.Reidar Wilhelmsen er samme person som Carsten har i sitt innlegg 3.og ligger i den graven du nevner. Else (Født Johannesen) Wilhelmsen som også er nevnt i samme innlegg er Reidars kone nr. 2. Også hun ligger gravlagt her, men døde etter DIS-Norges registrering. De andre personene Johannesen er Reidars kone nr. 2 sine slektninger.(mor,far-søsken?) Oskar og Augusta Johannesen som jeg leter etter er adoptivforeldre til Reidars kone nr. 1, som heter Else Viktoria (født Lundstrøm) Wilhelmsen. Hun skal vistnokk være født i 1913 i Sverige. Oskar og Augusta har jeg funnet i FT 1900 for Aas i Akershus. De jobber på hvert sitt sted i nærheten av hverandre. Augusta Eriksdt. er født 1-12-1879 i Sverige, utvandret til Norge I 1898 og beg å jobbe i Aas regner jeg med. Her møtte hun Oskar som er født i 1878, Nordby (Norge). De fikk sitt første barn i 1903, Oslo og må ha giftet seg rundt denne tiden. De fikk 3 barn og bosatte seg en tid i Sarpsborg. Else Viktoria vokste (adoptert?) opp sammen med Oskar og Augusta i Sarpsborg og flyttet etter en tid sammen med de til Oslo og bosatte seg på Kampen. Her møtte hun Reidar og ble hans kone nr. 1. sammen fikk de 2 barn, født i 1940 og 47. Etter 1947-50 skilte han seg fra henner og giftet seg så med Else nr. 2.De bosatte seg en tid på Hammersborg som nevnt i Carstens innl. 3. Jeg søker Else Viktoria som døde i 2001, gravlagt på Kolbotn og hennes aner. Oskar og Augusta også. Tenker da på Vielse osv. Noe som kan fortelle om deres bakgrund. Augusta vet jeg noe mer om, hennes foreldre i Sverige osv.Håper at flere kan hjelpe meg, opplysninger fra Carstens innlegg nr 1 og 2 er intressange i så måte.Vennlig hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg legger inn lenke til Oscars dåp i Ås (nr.20): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås, Ministerialbok nr. I 8 (1871-1880), Fødte og døpte menn 1878, side 50-51. Permanent sidelenke: Lenke(Denne har du vel funnet, antar jeg.)Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei igjen alle sammen.Takk for hjelp så langt. Jeg har nu funnet det vigtigste om Else Viktoria og hennes biologiske foreldre/besteforeldre på begge sider.Det jeg håper nu: Oskar og Augusta hadde 3 biologiske barn, Einar Johannesen født 1903 og ble gift med Sigfrid (Ragnfrid) Hansen født 1901 i Hadsel, Vesterålen, Nordland Ola Harry og Lorang. Er det noen som kan hjelpe meg med deres etterkommere?Mvh Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Felskriving.... Skal være Ragnfrid innlegg 14.Dåpen til Ragnfrid Elise i Hadsel,ser faren heter Hansen Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A12 (1891-1903), Fødte og døpte 1901, side 145. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=260&idx_id=260&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-147>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wilhelmsen

Hei og takk for svar.Det er korrekt. Bare jeg som 'blingste' når jeg så i Kirkeboka. Flere ideer vedrørende denne familien og Else Viktorias slekt på farsiden?mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.