Gå til innhold
Arkivverket

[#79873] Rittmester Isach Levin Preus 1788- g.m. Sophie Heidenreich 1790-


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Eier av garden Bråten i Vardal 1832-45, sjef for Vardalske rytter-eskadron 1835-37 Rittmester Isach Levin Preus 1788- (f. Hobøl) i Christiania 1865 og 1875 g.1814 m. Sophie Heidenreich 25/7 1790- (f. Trøgstad), de bodde på Bråten. Nevnt i Ovenstad b.2 s.267.Barn: Elisabeth Sophie 1816- (f. Håbøl) ug. Jacobine Fradrikke 1818- ug. Pauline Sørine Christine Alethe Henriette 1819- (f. Håbøl) Jacob 1822- (f. Trondheim) Lovine (Levine?) Sophie 1825- Ivar Nicolai 1828- (f. Trondheim)Hadde de flere barn? Ei Lise Preus er fadder i Vardal 1837.Når døde foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

1836PREUS, ADOLF CARL (1814-78). He was a pastor in Wisconsin, 1850-72, and first president of the Norwegian Synod. He re turned to Norway in 1872. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

1868:PREUS, ISACH LEVIN (b. 1849), was born in Stavanger. He studied theology until he left for the United States in 1870. He received his degree from Concordia Seminary, St. Louis, in 1873. He served churches in St. Louis; Chicago; Eau Claire, Wisconsin; San Francisco and Oakland; and in New Jersey. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Kan ikke se du har fått svar på når foreldrene døde. Isak Levin Preus døde 19. februar 1882. Sophie Heidenreich døde i 1878. I følge 'Stamtavle over familien Preus': 'De feirede med stor høitidelighed sit diamantbryllup i Christiania 14/3-1874 i hvilken anledning byens aviser indeholdt hans biografi.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

HeiTakk skal du ha, selv om jeg indirekte fikk svar på når de døde i artikkelen i Store Norske.Jeg snublet over en annen Preus i kveld - en Østen Preus på Kongsberg i 1783, det er all info jeg har, men han var nok voksen i 1783. Nå er vel Preus kanskje ikke så veldig sjeldent navn, men kan du se om du finner ham i slektstavla - evt slektskap med Isak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Haaland

Hei!Jeg har også forsket på Preus familie på Kongsberg:Kruttfabrikør Johan Michael Prues gift med Anna Sophie Albertine Wehling:Begge må vel være født før 1735, da sønnen:Kruttmester Joachim Andreas Preus er født i 1751Jeg har prøvd å knytte disse til Preusene i Hobøl, da noen har foreslått at disse skulle være i familie, men har ikke lyktes. Er det noen som vet noe om en forbindelse ?mvhBjørn Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Fra forordet til den nevnte (i innlegg 7) slektsboken om Preus (utgitt 1876):'Omtrentlig aar 1700 optræder her i Norge to familier af navnet Preus, nemlig en fra Christiania nedstammende fra Abraham Hansen Preus (f. ca. 1691) og en fra Kongsberg, nedstammende fra Krudtfabriqeur Johan Michael Preus (f. 1709). Efter familietraditionen var disse to brødre. Alt bestyrker riktigheden heraf, skjønt det riktignok ikke fuldstændig kan bevises. Den sidstnævnte af dem vites med sikkerhed født i Tyskland, hvor vel ogsaa den ældste var født.'Jeg har ikke forsøkt å se nærmere på dette.Det var jo Abraham Preus' sønn Jacob Preus (f. i Christiania 1733) som kom til Hobøl som sogneprest i 1774, og som fikk en mengde etterkommere. Ingen av Abraham Preus' øvrige 5 barn fikk etterkommere.Boken oppgir at Johan Michael Preus var født 11.10.1709 i Eisfeldt (Sachsen-Meiningen) og ble gift med Anna Sophie Albertine Wehling 01.05.1736. Det nevnes 7 barn, hvorav Joachim Andreas er den yngste. (Hans fødselsår oppgis ikke der.) Men det opplyses også, ved omtalen av deres 'jubelbryllup' i 1786, at de skal ha hatt 12 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'Ingen av Abraham Preus' øvrige 5 barn fikk etterkommere'.Jo, Jonas (også fra 2. ekteskap). Og PS. Abraham hadde også barn i første ekteskap (vet ikke slektsboken om ekteskap før Mette Christine Louivse Liwyn?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Til (13):Beklager! Jeg overså at Jonas i følge slektsboken hadde to døtre. (Skulle selvfølgelig ha avstått fra den tilleggskommentaren, som det heller ikke var spørsmål om.)Joda, boken vet også om Abrahams første ekteskap med Christine Jensdatter (død 1728). De fikk to barn som begge døde i første leveår, og som er regnet med i de nevnte 'øvrige 5 barn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da mangler ett barn i andre ekteskap om du har 6 ialt hvorav 2 i første (i andre Jonas - Jacob - Birgithe Christine - Anna Maria - Hans - alle døpt i vor Frelsers Kirke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Da må boken tydeligvis tas med noen klyper salt. Den har en (annen) Isak Levin Preus (denne var angivelig adjutant hos Christian VII og døde 27 år gammel i Tyskland ved å styrte av hesten) som Abrahams 5. barn, og så (Birgithe?) Christine som 6. og siste barn. Anna Maria og Hans er ikke nevnt.Nå arbeider jeg egentlig ikke med Preus'ene, men jeg har denne boken etter min farmors ugifte kusine, som var en Preus-Nielsen. - Men takk for oppklaringene! Jeg skal legge en utskrift av dette temaet inn i boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Haaland

Hei Ketil!Takk for opplysningen om at Abraham og Johan Michael var brødre.I boken:Gunnar Johannessen Stendal: Norske teologer. Bind 2: 1840-1869 side 65, som ligger som webbok på digetalarkivet, kan man også finne at Abrahams far Hans er Godseier i Eidsfeldt ved Floden Wirro i Saksen-Meiningen.mvhBjørn H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.