Gå til innhold
Arkivverket

[#79874] Området Storsjøen i Jæmtland.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Er det noen som har god oversikt over området ved Storsjøen i Jæmtland ? -- Kanskje et lite sted som heter Hallen, litt Nord for Morby på Vestsiden av Storsjøen ? -- M.v.h. Alv Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Har tilgang til Jæmtland-cden, har du et navn og ca tidsrom? Det finnes Hallen i Myskø og Hallen i Gjerpen, ligger noen mil fra hverandre på sørvest-siden av Storsjøen. Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk for svar. - Om dere evt. kan hjelpe er vel et spørsmål. -- De personer jeg leter etter er det tidl. gjort en henvendelse om i tema 79311, men da med en mulig opprinnelse fra Alsen i Jemtland. Dette med bakgrunn i at de åpenbart hadde forbindelse med noen fra Alsen. -- Det som da var kjent, var at foreldrene hette Anders og Marit i Sverige. (Et sted oppgitt som Jæmtland.)Det var altså 2 brødre som kom til Verdalen i ung alder og blev konfirmert der. -- Den ene hette Anders Andersen (Andersson), f.c. 1810. - Han fikk etterhvert en sønn som hette Martin Andersen, f. 1851 og som reiste til Sverige. - Se tema 79602. - Her opplyses at han først skulle ha oppholdt seg i Bingsta, Sødra Jæmtland. - Hemførsamling, 'Bergs moder' ? -- Man kunne jo da kanskje formode at han hadde reist til samme område der hans far skulle ha kommet fra. --Den andre gutten hette Johan Peter Andersen (Andersson) og skulle være f. 1812. - Han blev g.1. i Verdalen. -- Nu fant jeg ut at han blev g.2. i Nordland i 1869. - I kirkeboken er det nu anført at hans far skulle være 'Anders i Hellan (Hallen) S'. Det er litt liten skrift. -- Ved en kikk på kartet fant jeg et lite sted som hette Hellan eller Hallen ved vestsiden av Storsjøen, et stykke nord for kirkestedet Morby. --Vel, dette er vel litt spinkelt å gå etter og Jæmtland er stort, men kanskje - kanskje ?? -- Det jeg fremdeles letter etter, er da foreldrene Anders og Marit som hadde to sønner som reiste til Verdalen i ung alder. - Anders, f.c. 1810 / 11 og broren Johan Peter, f.c. 1812. -- Jeg har merket meg at i etterslekten fra begge brødrene forekommer navnet Martin flere ganger. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Du må trolig ut av Jemtland, med søk etter denne familien.Fant bare 2 mulige , og den ene Anders Andersson (Tallqvist) som bodde på Strøm, men husforhøret avslørte at han var gift og bosatt der etter din Anders giftet seg i Norge.Den andre mulige døde 1 mnd gammel.Er du så sikker på at Johan Petter egentlig var hans bror ? Han finnes heller ikke spor av.Anders Olsen & Johannes Eriksen er også forsøkt lett etter men finner heller ikke noe der.Svenske db Røtter er nok stedet å spørre, for det kan være de kom vandrende opp fra Helsingland eller lignende.Skulle det dreie seg om Falk,så fantes det en Kirkeverge Gunnar Olofsson på gården Svensta i Undersåker.Hans foreldre var Olof Andersson Falk (1708-Død i Alsen)gift Anna Månsdatter.Gunnar ble gift med Anna Olofsdatter Bedin. Det var det vi greide å bidra med.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. -- Vel, dette er et mysterium. -- Som jeg vel har nevnt så blev begge disse guttene, Anders og Johan Peter, konfirmert i Verdalen og foreldrene er da oppf. som henholdsvis Anders og Marit, Sverige og Anders (Olsen eller kanskje Alsen ?) --Da Johan Peter blev gift i Verdalen er hans fødested oppgitt å være Jemtland. -- Begge blev gifte med piker av samme slekt i Verdalen. --Begge opph. seg på gårder i Verdalen som hadde tilknytning til disse svenskene som etterhvert skrev seg som Falch. -Disse som skev seg for Falch, var da etterkommere av Anders Olsen og Gølu Jøransdr. i Alsen, 'Kyrkbyn og Kyrkbordet', som hadde barna: a) Olof Andersson, f. 1708. -- b) Jøran Andersson, f. 1711, overtok hjemgården. -- c) Anders Andersson, f. 1714, gift i Verdalen, m. Inger Ellevsdr., fra Minsås, f. 1726. -- d) Carl Andersson, f. 1716, bos. i Trondheim. -- De to siste drev handel med fisk på Jemtland. --Olof Andersson, a), f. 1708, bos. på Østbakken br. 1. i Alsen, g.m. Anna Månsdr., f. 1712. - Deres barn skrev seg for Østlinder. -- Deres barn: a) Gunnar Olofsson, f. 1756, til Undersåker, g.m. datter av Lensmannen. -- b) Carl Olofsson, f. 2743, til Trondheim. -- c) Per Olofsson, f. 1741, arvet sin onkels forretning i Ravnkloen i Trondheim v. testamente av 1791. -- d) Anders Olsson. e) Måns Olsson. - De to site overtok gården etter faren i Østbakken. --Som sakt; Jeg har ingen anelse om det er noen forbindelse med 'mine Anders-sønner' og disse, men jeg bare registrerte at disse guttene oppholdt seg på gårder som bl.a. eides av denne Peder Olofsson i Verdalen som han kom i besittelse av gjennom sitt ektesk. m. Karen Marie Dahlstrøm fra Verdalsøren. --I hvert fall teoretisk kunne denne Anders Olsson i Østbakken, f. etter 1741, ha vært far til guttene, dersom han blev far litt seint i livet. --Jeg har tidligere antatt at den ene av guttene, Johan Peter, f. 1812, var Smed. - Det er han faktisk også oppført som da han døde i 1875. - Han oppholdt seg jo også en tid på Volen i Verdalen, der 'Volen-smeden' var oppsitter. --Vel, jeg er fremdeles 'i markedet' for gode forslag. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.