Gå til innhold
Arkivverket

[#79886] Børger Gulbrandsen ca. 1740-1801.


Gjest Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Karin Haarbye

Jeg søker etter opphav for Børger Gulbrandsen født ca. 1740. Han bor i Bærum fra han gifter seg i 1770 med Malene Olsdtr fra Østern.Jeg har funnet endel info her: http://www.ager.no/Sorkedalen/Ringerike.htmHan og Malene har barna Ole, Christen, Engebret og Hans. Hans er født i 1777 og moren dør i barsel. Hans er min mormors oldefar.Familysearch har en søskenflokk på Gjettum der de har tatt med en Børger født i 1739, men dette tror jeg er direkte feil. Børger er forøvrig et uvanlig navn i Asker/Bærum på det tidspunktet, og han kan godt komme fra et helt annet sted. Jeg finner heller ikke noen åpenbare slektninger f.eks. som faddere.Børger dør i 1801 62 år gammel, før folketellingen.Er det noen som kan komme med forslag om hvordan komme videre for å finne ut mer om Børger Gulbrandsen før 1770, og hvor han kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Karin Haarbye

Ja, familien bodde stort sett i Vestre Bærum, mye i området rundt nåværende Rykkin - og Gjettum.Men jeg har ikke greid å finne noe ut om hvor han kom fra og hvor han ble født. Jeg har som sagt endel data om ham fra 1770, men ikke noe før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett på navnene til alle fadderne, men det er kun et som jeg lurer litt på. Det er dåpen til Hans 20/10 77, og det en Anders Gulbrandsen Biørum. Før Hans blir 2 barn født på Biørum. Ellers vil jeg bare nevne at jeg har sett navnet Børre/Børge og Gulbrand noen ganger i kirkebøkenen. Så de finnes, men ikke så veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Under letinga kom jeg borti disse navnene på gården Eeg, og i 1801 bor jo sønnen Engebret på Eeg ? Jeg har ikke tilgang til Bærumsbøkene for tiden slik at jeg kan få sjekket om det står noe der. Men du har dem kanskje selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Karin Haarbye

Du har rett i at jeg kan forsøke å finne ut litt om Anders Gulbrandsen. Han kan jo være en bror til Børger, kan hende jeg finner mer om ham, det skal jeg virkelig forsøke!Biørum ligger forøvrig i samme område, Isi/Rykkin.Børger er ikke så uvanlig navn i Hakadal og på Hadeland, men jeg har sett lite til navnet i Bærum. Det at det nokså regelmessig står feil i kirkebøkene for Bærum (oftest 'Børre'), er vel kanskje også et tegn på at navnet ikke er så vanlig her?Jeg har en mistanke om at Børger Gulbrandsen kanskje kan komme fra Hakadal, men jeg har egentlig ikke noen gode holdepunkter for det.Eik er også et tilholdsted for familien, ja, F.eks. bor Hans her når han gifter seg i 1805. Det er Malenes søster Kari som er gift på Eik, jeg tror flere av barna bor der etter Malenes død. Eik er forøvrig nabogård til Østeren.http://www.ager.no/Sorkedalen/Ringerike.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sittet og drodlet litt på FS. Jeg har søkt etter Gulbrand Børgersen. Jeg fant 2 av interesse: GB f. 1708 og død 1/8 1789. Gift 1738 Bertha Hansen. Alt Gjettum i Bærum, men finner ikke noe av det i kirkeboka for Asker. Og så var det GB 1718 Hakadalen gift 16/10 1740 Karen Andersdt. Den siste har jeg ikke sjekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant vielsen 16/10 1740 i Skedsmo, og sønnen Børgers dåp nr.22 1743 Skedsmo Lenke Men det beviser jo ingen ting.Det må jo være noe riktig i opplysningene fra FS. De må jo ha funnet opplysningene et sted, men hvor og hvordan? Hvorfor dette med Gjettum hele tiden. Børger bodde jo aldri der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Karin Haarbye

Gulbrand Gjettum har åpenbart eksistert, men navnet 'Borgersen' som Familysearch har på ham er neppe riktig. Gulbrand Pedersen Gjettum var lensmann i Vestre Bærum. Gulbrand og Birte/Berte Hansd. fikk mange barn, og de fleste angitt på Familysearch er nok riktige. Bortsett altså fra at etternavnet antagelig var feil, og at Anne og ikke Borger ble født 3. april 1739.Jeg har også holdt på rundt Gjettum pga. Familysearch, også fordi familien senere holder til der.Familien fra Bårdstua i Hakadal har jeg allerede sett på, den kunne passe bra... Men om det kan være 'min' mann, se det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket skifter i Nedre Romerike? Jeg har bladd igjennom navn i registeret for 1773-76 = 0 Kan ikke bruke gårdsnavn da de jo kan bo på en helt annen gård da de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Karin Haarbye

Nei, jeg har ikke sjettet skifter. Finner jeg disse registrene på nett noe sted?I bygdebok for Hakadal finner jeg dette om Gulbrand Børgersen:' Gudbrand Børgersen, g 1740 m Kari Andersd., husm. til 1760-åra. Barn: Børger, f og d 1741, Børger, f 1743, Gunhild, f og d 1745, Anders, f 1746, Nils, f 1747, d før 1750, Ola, f 1748, Nils, 1750-51, Kristen, f 1752. Gudbrand fikk kontrakt på plassen for levetida i 1740 og skulle gi 6 dlr, året i avgift. I 1773 fikk enke Bårds-Kari 4 skjepper forstrekningshavre. Hun bodde da på Haug, men var trolig enke etter Gudbrand Børgersen. Plassen må ha blitt nedlagt da han døde, visstnok i slutten av 1760-åra.'Så jeg regner med at et ev. skifte må ha vært etter ca. 1773, og at Karen/Kari levde lengst av de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. skifter. Se øverst på siden ved siden av skanna kirkebøker. Du skal til Sorenskriver, Akershus og Nedre Romerike. Det er register der så det gjør det enklere. Men det spørs om det finnes skifter etter dem da. Om Børge allerede hadde flytta før faren døde kanskje det står hvor, og om det finnes skifte etter Kari etter 1773 så kanskje det står noe der. Men det ser ut som om hun var fattig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Karin Haarbye

Takk for info! Jeg får lete videre, og tenke videre... Ja, de var nok fattige husmannsfolk, så det er ikke sikkert det er noe skifte etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Inger Karin Haarbye

Jeg har forsøkt å finne ut mer om denne familien, men jeg har ikke helt visst hvor starte. Så fant jeg bygdeboka for Bærum og har brukt endel tid der.Fra kirkebøkene har jeg at Børger faktisk kommer fra Gjettum når han gifter seg med Malene i 1770.Under Frogner finner jeg at Anders og Kristen Gulbrandsen blir deleiere i 1780, Anders kjøper videre Trulsrud i Lommedalen i 1784. Kristen bor videre på Frogner, der jo også Børger dør i 1801. Utfra folketelling i 1801 ser jeg at Anders og Kristen i alder passer godt med familien i Hakadal...Så finner jeg at Gulbrand Børgesen Mork kjøper en del i Gjettum i 1768, og eier Gjettum noen år. Altså nettopp i den perioden Børger gifter seg! Dette passer bra, men hvor er Mork? Ikke i Bærum, men jeg finner Mork i Hakadal.Likevel kan jeg liksom ikke helt tro at en fattig husmann og sønner fra Hakadal skal havne opp som eiere av gårder i Bærum?Tilslutt har jeg nå funnet Gulbrand Børgesen Mork i panteboken for Aker, I4 (1762-1773). Han er ganske riktig fra Hakadal. Da tror jeg at jeg er på sporet av noe...Jeg er ikke flink til å tyde tekst, men ser at det fra folio 390 omtales endel forhold omkring Gjettum gård, og der Christen Hansen Dæhli selger sin part til Gulbrand Børgesen Mork. folio 390 og 391. (Digitalarkivet)Kan noen hjelpe meg med å tyde det viktigste av teksten her?Da tror jeg nok det er temmelig sikkert at det er familien fra Bårdstua i Hakadal som er mine slektninger, og at de har flyttet til Bærum. Fortsatt er det nok mye ubesvarte spørsmål her, både når og hvor han og kona dør - og hvordan de plutselig har blitt selveiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.