Gå til innhold
Arkivverket

[#79888] Eidsberg - Hjelp til oppslag i bygdebok


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg har i mange år lett etter min 3xtippoldemor Marie Helgesdatter, så fikk jeg hjelp med å finne henne født i Skiptvedt 1779 med foreldre fra Eidsberg.(Ref innlegg 28262) Faren Helge Larsen døbt 28 sep 1727 fra Bakke-Rånås med foreldre Lars Helgesen og Marte Gulbrandsdatter. Faddere ved dåpen var bl.a. Sara Gundersdatter Holt, Anne Gulbrandsdatter Vesterby, Gulbrand Helgesen Mustorp.Fra tidligere har jeg registrert Helge Larsen Mustorp (død 1697) gift rundt 1683 med Anne Arnesdatter Høytorp (død Mustorp 1742 gift 2 med Gunder Amundsen Sandåker) og har slekten bakover her. Disse har bl.a. sønnene Lars og Gulbrand.Kan noen være snill å slå opp under Mustorp å se om denne sønnen Lars er den samme som kom til Bakke-Rånås og giftet seg med Marte Gulbrandsdatter. En av fadderne ved sønnen, Helges dåp er Gulbrand Helgesen Mustorp (ref over).Når det gjelder Helge Larsen Bakke-Rånås kone Siri Halvorsdatter er hun døpt Siri Christense 1 des 1737 med foreldre Halvor Torersen og Marte Halvorsdatter på Lislerud. Faddere her er bl.a. Amund Lysaker, Kirsti Ingebrigtsdatter Elsnæs, Marte Sørensdatter Elvestad.Jeg har foreløpig ikke funnet Helge og Siri viet rundt 1757 verken i Eidsberg eller Skiptved, men leter videre.Ville sette stor pris på oppslag i Eidsberg bb under Mustorp - muligheten for at jeg har funnet en 'missing link' her virker sannsynlig, det ville løse en årelang 'nøtt' for meg.Tusen takk - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Det er riktig at det er Lars Helgesen Mustorp som kom til Bagge-Rånås (slik skrives det i gårdshistoria). Han giftet seg 13.3. 1715 med Marte Gulbrandsdtr. Berger i Herland. Av Eidsberg gårdshistorie 2, s. 726 går det fram at han en kortere tid etter at han giftet seg, brukte Fossum i Trømborg som ble eid av fetteren Ole Gulbrandsen. Lars kom senere til Bagge-Rånås, som Gunder Amundsen Mustorp makeskiftet til seg i 1720. Han brukte Bagge-Rånås til datteren Maria giftet seg i 1739. Da flyttet han til Mustorpdalen (Kvernhytta) der han døde i august 1741.Barn: 1. Margrethe Larsdtr., f. 1715, d. 1785, gm Iver Jonsen Mustorpdalen, 1717-1791, senere Mysendalen og Svenneby (i Hensfjerdingen).2. Maria Larsdtr. gm Tarald Jonsen Bagge-Rånås.3. Helge Larsen 1722-1726.4. Helge Larsen, f. 1727, gm Siri Halvorsdtr. Lislerud, f. 1737, til Liverud i Skiptvet.5. Gunhild Larsdtr. 1730-1731.6. Gunhild Larsdtr., f. 1731, gm Nils Hansen Ås (ved Hjelmark).Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen.Lurer på om dere kan svare meg på en ting til - det gjelder Marte Gulbrandsdatter Berger fra Herland som ble viet til Lars Helgesen Mustorp (et stykke nede i venstre kolonne på venstre side)LenkeJeg synes å huske fra noen år tilbake at det ikke var skrevet bygdebok som dekket Herland - husker jeg feil? Vet dere det?Jeg synes det står Berg og ikke Berger i vielsen. Skulle gjerne ha visst litt mer om Marte.Tusen takk - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.