Gå til innhold
Arkivverket

[#79891] Daniel Carlsen f. ca 1749, Berte Hansdtr f. ca 1744 Nordre jaer Enebakk


Gjest Unni Holt
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Holt

Hei!Har funnet disse i Ft 1801, har sett under fødte, konfirmerte, i kirkebøkene for Enebakk,finner ingen av dem, kan noen hjelpe eller tipse meg hvor jeg skal lete? Paret ble viet i Enebakk 30.12.1844 MVH Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Holt

Uff, her er det en glipp, rart jeg ikke så dette. Det er selvføgelig ikke riktig vielse.Godt det er noen våkne her! Ft er riktig 1801, Daniel Carlsen oppgir å være 52 år i 1801.husmann med jord. MVH Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke finne vielsen deres på FS heller. Derfor begynner jeg å lure, enten kan de være gift i en stor by eller hva med Sverige. Dette er kanskje en helt vanvittig ide, men fant dette på FS Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Holt

Hei! Jeg har sett i kirkebøkene for Enebakk uten hell. Jeg har sønnen Hans, og kjenner ikke andre event. søsken- Jeg har også tenkt tanken om at han kan være Svensk. Vanskelig nøtt det her. Takker hjerteligst for hjelpen! MVH Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ja, og gården ligger sentralt i kirkebygda, sørvest for Prestegården, men på sørsiden av elva Børter. Gården ble delt på 1770-tallet. Vaktmester (dvs underoffiser i kavalleriet) Michael Arnesen (1723-1801) kjøpte seg i 1771-75 opp i andeler i gården, som sammen med konas (Mari Torersdatter Barbøl (1740-1828)) andel gav ham totalt 3/4 av gården (=Store Støttum). Lensmannsenka ble sittende i uskiftet bo fra 1801-10, da sønnen, lensmann Ole Michael Arnesen, i forbindelse med skiftet kjøpte opp boet. Mari Toresdatter kjøpte så på auksjon resten (=Vesle-Støttum) i 1810, og Støttum ble igjen samlet. Fra Lensmann Ole Chr. Arnesen gikk gården videre til sønnen Christian Arnt Arnesen (1804-69) g Malene Larsdatter Tukkebøl (1806-84).Støttum hadde to husmannsplasser: Glea (=Gleden) og Sorgenfri, men jeg finner desverre ingen Daniel Carlsen i forbindelse med dem. Det kan jo være at husmannsplassnavnene hjelper hvis du skal lete etter ham/dem, men kirkebøkene for Enebakk kan være ganske så mangelfulle, desverre.Legg forresten merke til at familien, som en av de tidligste, brukte fast -sen-etternavn (Arnesen), det var ikke mange av dem på denne tida, men noen var det. I og med at han synes å være svensk, er det vel også sjanser for at Berits funn på FS kan være riktig (7).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.