Gå til innhold
Arkivverket

[#79892] Guru Olsdatter Lunkebakken, Stavne. Uv. Rennebu


Gjest Leiv Skjerve
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv Skjerve

Hvor er hun født ?Hun skal være født ca 1735 I 1762 var hun tjener på Lunke (Lånke) hos Ole d e Jonsen Lunke f 1720I 1767 g m Lars Andersen Kosberg Stavne f 1727 d 1773I 1774 g m Tor Eriksen Ner Hol Stavne Uv f 1741Guru døde som kårenke på Uv i 1818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus

Først bare noen spørsmål.Hadde Guru Olsdatter og Lars Andersen noen barn og når var de døpt og da med hvilket fornavn, hadde også Guru barn i sitt andre ekteskap ?Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Guru Olsdatter hadde Ingen barn i første gifte. Et barn i andet gifte : Lars Toresen f 1791 oppkalt ettet Lars i første gifte. Lars 1791 g m Ane Endresdatter Gendal f f 1787. datter av Endre Paulsen og Gjertrud Arntsdatter De hadde 13 barn. Tore 1806-1807 etter farfar Tore Eriksen Uv Gjertrud 1807 etter mormor Gjertrud Arntsdatter datter av Arnt Olsen Ry og Ane Jonsdatter Voll Tore 1809 etter farfar Endre 1811-1813 etter morfar Guri 1813 etter farmor Endre 1816 etter morfar Erik 1818-1820 etter farfars far Erik 1820-1820 etter farfars far Gjertrud 1822-1822 etter mormor Gjertrud 1824 etter mormor Erik 1826-1829 etter farfars far Ane 1829-1830 etter mormors mor Arnt 1831- 1831 etter mormors far Det ser ut som Guru Olsdatter er en 'vildfugl', Muligens født utenfor ekteskap og følgelig forbokstavoppkalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Hos Arnt Stavne finder jeg: (Google)Min fars aner: Guru Olsdatter Stavne født 1735Hol (Haukøya II Nørgard, Rennebu)Død 25 mars 1818 på Uv, Rennebu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Rennebuboka IV, side 204 omfatter Haukøya II. Plass under Nørgard (Hol). Her findes under LED II : Ola Hol f 1711 med kona Mildri f f 1709De hadde barna 1. Jodda f 1733, 2. Jon f 1737 Her er det ledig plass for Guru Olsdatter f 1735. Dette er det ikke mulig æ kontrollere, da kirkeboka for 1735 mangler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Viser til 'OPPKALLINGG' i innleg g 3. Samtlige 13 barnebarn er oppkalt etter morens slekt og etter farens farsslekttAltså ingen baqrn oppkalt etter farens morsslekt: - Guru Olsdatters slekt.Ikke engang hennes far Ole var oppkalt.Det er en mulighet at Guru var et utenomekteskapelig barn og at Ole muligens vill være å finde i Tingboka for 1735 for Rennebu eller et nærliggende sogn for ilagte leiemålsbøter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Fødselåret for Guru er litt usikkert,ved begravelsen 5 april 1818 er alderen oppgitt til 81 år, født ca 1737 : Lenkeved folketellingen i 1815 er alderen 79 år, født ca 1736ved folketellingen 1 februar 1801 er alderen 66 år, født ca 1735ved tellingen i 1769 er alderen hennes oppgitt til 28 år, født ca 1741Ingen av de Guru Olsdatter jeg har funnet som døpt i kirkeboken for Meldal/Rennebu i tidsrommet 1736-1743 kan være den som ble gift med Lars Andersen. Så det ser ut til at hun kan være innflytter hvis hun ikke er født før 1737.Opplysningen du fant på mine hjemmesider om at Guru skulle være født 1735 på Haukøya II Nørgard, er gammel og stemmer ikke med hva jeg har i dag. Guru nevnes ikke i skiftene etter Ole og Mildri, så jeg har derfor forteløpig antatt at hun ikke er deres barnHar så langt ikke funnet noen skifter som kan hjelpe til med å finne ut hvem som er Gurus foreldreMvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus

Dette er sansynligvis sjekket ut av saken før ?Fra Family search.[url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500223975448&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9STro&juris2=STro&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Sor>Lenke Trondelag&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=Fra Kirkebok Meldal. Døpte Dom:19 P Trin 1737. Gurru. Olluf Grefstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

MagneJeg sitter her på hytta i Rennebu uten mine MeldalsbøkerKunde du referere personopplysninger fra Meldalsboka.Merkelig at Gurus morsnavn ikke er nevnt i kirkeboka.Merket meg at en av fadrene var Anne Margrethe HornemannSidespørsmål:Har du forbindelse til Tore Østhus og Blue White ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Til MagneØnsker gjerne å komme i kontakt med deg ang. Østhusslekt. Din bestefar Andreas var bror til mi oldemor Berit. Var forresten i Håvardsdalen i sommer.Mi mailadr. guridr krøllalfa gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leiv Skjerve

Jeg søker opplysning om :Findes det skifte etter Ole Bersvennson f 1699Når døde Kirsti Andersdatter Nordvoll f 1694Iflg. mail fra Magne Østhus:Gjerstad OppigardBersven Bjørnson, f.1647, gm. Gurru, kom hit omkring 1690.Dei hadde sonen Ole, f. 1699.Ole Bersvensson vart i 1726 gm. Kirsti Andersdt. Nordvoll, f.1694.Dei var sist leiglendingane før Kapellantida.Born:Bersven, f. 1727.Mille, f. 1731.Guru, f. 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leiv Skjerve

Ifølge Meldal Bygdebok 4, II . side 146 S T E Nblev Guru Olsdatter Grefstad Sten gif i 1770 medHans Mikkelsen Snoen .Vi har følgelig hittil vært inne på et blindspor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.