Gå til innhold
Arkivverket

[#79896] Turisthytta Krokan ved Rjukanfossen


Gjest Marianne Hella
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Hella

Bare for moro skyld... I nyeste nr av Turistforeningens medlemsblad 'Fjell og Vidde' skriver Per Roger Lauritzen en artikkel om den første hytta til DNT, gården Krokan ved Rjukanfossen. Sitat fra bladet: 'Som bestyrer av hytta [fra 1871, min anm] ble Ingeborg Engell ansatt. Hvor hun kom fra og hvor gammel hun var, kjenner vi ikke til. (.....) Engell var sikkert svært lite fornøyd med tingenes tilstand, og DNTs første bestyrer sluttet da også i 1882. Etter henne overtok jomfru Maren Koller. Om henne vet vi bare at hun prøvde å spe på det lille ølsalget med ulovlig skjenking av brennevin. Hun fikk mulkt for dette, og DNT skadet sitt rykte hos myndighetene.'I folketellingen for 1865 finner jeg bare en Ingeborg Engell. Hun er 29 år, ugift, og gårdbruker, selveier og landhandlerske på Bekjordsmogen i Rollag. Foreldrene i slutten av femtiårene lever fortsatt, så faren var jo muligens syk, siden hun var gårdbrukeren?? Eldste bror var 19 år, og da ikke myndig. I 1900 finner jeg en annen familie på denne plassen, og Ingeborg, som da ville vært ca 64 år, finner jeg ikke. Hun kan naturligvis ha giftet seg til et annet etternavn, det er tusener av Ingeborger i Norge på denne tiden... Ingeborg ville vært 33 år da Krokan åpnet.I tellingen for 1865 finner jeg også Maren Gunhild Koller, ugift, 27 år gammel, fra Hadeland. Hun er husjomfru på hotell i Christiansand. Ti år senere er hun husjomfru på et hotell i Carl Johans gate 8 (det er vel Grand Hotel?), og det oppgis at hun er født 1839 i Gran. Hun ville vært 43 når hun tok over på Krokan.Jeg synes disse to har ganske gode cv-er i forhold til jobben som bestyrer på en turisthytte, hva mener dere? Og er det noen som kjenner mer til disse to og deres videre skjebne?Som sagt - bare for moro skyld - - - jeg tenkte at her måtte det da gå an å finne ut noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For å være sikker på Marens egentlige navn fant jeg dåpen, nr.43 18/2-10/3 1839 Gran, foreldre Gudbrand Larsen og Anne Olsdt. Koller Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Ja - jeg fant ikke noe mer til dem ved en rask telling, men begge damene kan jo ha vært døde i 1900, siden de da ville vært i sekstiårene. Tenkte kanskje de tilhørte noens familietre, men jeg burde muligens lagt inn navnene deres i overskriften på innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Død 6. april 1900 på Smedshus i Mæl sokn i Tinn: Restauratrise Frk. Ingeborg Amalie Engell f. 1837 i Rollag prestegjeld. Dødsårsak: ApopleksiKjelde: Mini Rjukan (eigentleg Mini Dal) 1878-1912 I. s. 120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Død 6. april 1900 på Smedshus i Mæl sokn i Tinn: Restauratrise Frk. Ingeborg Amalie Engell f. 1837 i Rollag prestegjeld. Dødsårsak: ApopleksiKjelde: Mini Rjukan (eigentleg Mini Dal) 1878-1912 I. s. 120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.