Gå til innhold
Arkivverket

[#79907] Til Boston via Hull, hvor kan jeg lete ?


Gjest Egil Brekke
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Brekke

Forsøker å følge sporene etter en slektning, men har ingen erfaring med USA. Hun reiste fra Kristiania 29/11-1901 med S/S Montebello. Har funnet henne i emigrasjonslistene hvor hun står oppført under navnet Nina Andrea Jensdtr. Nilsen Siljevek(siste navn er feilstavet,burde stått Seljevik) med reisemål Boston. Noen som vet hvor jeg kan lete etter hennes ankomst og videre skjebne ? Egil Brekke, Torpedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Sjekk www.ancestry.com - der tror jeg du kan komme inn på en del informasjon. Det er et register som heter Social Security Death Index, hvor du finner dødsfall. Dersom Nina ble amerikansk statsborger, finnes det noe som heter naturalization records, et register over de som er tatt i ed som amerikanske statsborgere. Her kan man få kopi av det aktuelle skjemaet. Jeg var selv inne og lette en del etter amerikanske slektninger for noen år siden, og for Minnesota, dit mange nordmenn reiste, finnes Minnesota Historical Society som har mange opplysninger. Det går også an å sjekke amerikanske folketellinger (folketelling heter census).Det jeg fant ut, var at det kostet penger å søke i flere av disse registrene, men summene var overkommelige. Man trenger ofte bare tilgang i en kortere periode. Bare pass på at de ikke fortsetter å trekke deg månedlige beløp etc - smart å bruke kredittkort slik at man kan avverge uønskede trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Når det først tipses om visa-kort og ancestry..har aldri hatt problemer med ancestry. Lag en engen konto med visakort.. la det bare være et par hundre kroner på denne kontoen. Skal du betale noe så overfør beløpet til denne kontoen. Den vil jo alltid stå omtrent tom så ingen får trukket noe uten at du er med på det. Fant umiddelbart ikke noe på Ancestry vedrørende immigrasjon men nå er det jo usikkert hva hennes navn virkelig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Boston Passenger Lists, 1820-1943 about Nina Jenson Name: Nina Jenson Arrival Date: 14 Dec 1901 Age: 37 Years Estimated birth year: abt 1864 Gender: Female Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Ultonia Port of Arrival: Boston, Massachusetts Last Residence: Christiania Microfilm Roll Number: 43

bilete9841.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Mulig kandidat? Men du har ikke oppgitt nok info til å si om dette kan være henne.1920 United States Federal CensusName: Nina A Foss [Nina A Fose] [Nina A Gesse] Home in 1920: Pembroke, Plymouth, Massachusetts Age: 56 Estimated birth year: abt 1864 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Spouse's name: John A Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Sweden Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1903 Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age John A Foss 56 Nina A Foss 56 Agnore J Selwick 28 Adolph A Selwick 26 Alice H Selwick 10Nina har norsk far, men svensk mor. Agnore og Adolph er Ninas barn født i Norge. Alice er barnebarn født i New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Brekke

Takk for alle tips. Til (2) hun kalte seg for sikkerhets skyld Jensdtr. Nilsen Seljevik. Til (5,6). Kan være rett. Her er det jeg har. Nina Andrea Jensdtr. ble født 9/3-1863 på Askefoss i Berg/Asak (Østfold).Hun ble døpt 6/4-1863 og konfirmert 7/10-1877. Foreldre var Jens Laurits Nilsen og Anna Kaisa Andersdtr. Etter det jeg vet dro hun alene, og i emigrasjonspapirene står det Prp. som visstnok betyr at billetten var betalt i Amerika? Når det gjelder familie i USA fra før så vet jeg ikke det, men har nå fått opplyst at ei Karoline Josefine Kristensdatr. født 17/2-1854 i Asak reiste til Amerika med sin datter Bertha Malvine. (Faren til Bertha het Ole Martin Olsen). Bertha Malvine har jeg ikke funnet ennå, men hun skal være født i 1884. Slektskapet her er at Ninas farmor (Olga Janette Kristensdtr) var søster til Karoline. Kommer tilbake med nøyaktig fødselsdato på Bertha når jeg har fått sjekket KB. Tusen takk så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Brekke

Bertha Malvine ble født 9/10 og døpt 29/10 - 1884 i Halden. Hennes og morens skjebne har jeg heller ingen oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Her reiser ei Bertha Malvine født 09.10.1889 i Fr.hald (kan være skrivefeil/tolkefeil for 1884) til sin mann i USA. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Malvine Johansen Arrival Date: 14 Jul 1909 Birth Year: abt 1885 Birth Location: Nrw Birth Location Other: ferids mald Age: 24 Gender: Female Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Port of Departure: Christiania Port of Arrival: New York, New York Ship Name: United States Malvine skal til sin mann Carl H. JOhansen i Jamestown, NY. Siste bopel var Fredrikshald. Nærmeste slektning i Norge er moren Josefine K. Olsen i Fredrikshald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Brekke

Utrolig med info på kort tid! Til 10 må jeg forsøke å sjekke og komme tilbake til. Har også sett dette (11) men stusset både på alder og etternavn. Skal forsøke og sjekke opp giftermålet, men det ser lovende ut må jeg si. Karoline Josefine blir jo fort Josefine K. Takk igjen. Sender en sms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1920 United States Federal CensusName: Malvina Johnson Home in 1920: Jamestown Ward 4, Chautauqua, New York Age: 36 Estimated birth year: abt 1884 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Spouse's name: Carl Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1909 Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age Carl Johnson 33 Malvina Johnson 36 Wesley Johnson 10 Vernon Johnson 9-Name: Carl Johnson Home in 1920: Jamestown Ward 4, Chautauqua, New York Age: 33 Estimated birth year: abt 1887 Birthplace: Sweden Relation to Head of House: Self (Head) [Head] Spouse's name: Malvina Father's Birth Place: Sweden Mother's Birth Place: Sweden Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1908 Able to read: Yes Able to Write: Yes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Malvina B Johanson Age in 1910: 25 Estimated birth year: abt 1885 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's name: Carl H Home in 1910: Jamestown Ward 4, Chautauqua, New York Marital Status: Married Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1909Household Members: Name Age Carl H Johanson 24 Malvina B Johanson 25 Hartwig W Johanson 11/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Brekke

Dette ser ut til å være blink! Jeg har fått tips om at en etterkommer skulle hete Vernon og det har vi jo her. Supert !Når det gjelder (10) så ja, Ninas mor er i FT 1865 oppgitt å være født i Sverige og 34 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: John A Foss Arrival Date: 20 Aug 1937 Birth Year: abt 1864 Birth Location: Sweden Birth Location Other: Forshelle Age: 73 Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: American;Scandinavian (American) Place of Origin: United States of America Friend's Name: Mrs Nora E Pettersen Port of Departure: Oslo, Norway Port of Arrival: New York, New York Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United States Ship Name: Stavangerfjord JOhn bor i Pembroke, Mass. og er enkemann. Har bodd 1909-1936 i Pembroke. Sønn Adolf Selvik, Hoisand, Tistedalen. Har ei datter Nora E. Pettersen i Duxbury, Mass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal Census about John A Fess Name: John A Fess Home in 1930: Pembroke, Plymouth, Massachusetts View Map Age: 67 Estimated birth year: abt 1863 Birthplace: Sweden Relation to Head of House: Head Race: WhiteHousehold Members: Name Age John A Fess 67 Agnove J O Selwick 38John er enkemann. Agnove er hans stedatter (født i Norge av norske foreldre), hun imm 1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Agnes J Shivak [Agnes J Selwick] Age in 1910: 23 Estimated birth year: abt 1887 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Servant Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Boston Ward 11, Suffolk, Massachusetts Marital Status: Single Race: White Gender: Female Year of Immigration: 1909Household Members: Name Age John B Osborn 63 Laura A Osborn 46 Alice M Osborn 38 Agnes J Shivak 23 Alida Anderson 26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

?World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Nils Adolf Selwick City: East Bridgewater County: Plymouth State: Massachusetts Birthplace: Norway Birth Date: 4 Oct 1893 Race: Caucasian (White) FHL Roll Number: 1684753 DraftBoard: 38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Brekke

Dette var over all forventning må jeg si. Ser ut til at alle brikker faller på plass. Må bare sortere alle intrykk etter litt søvn. Takk igjen , også til alle andre som bruker sin fritid til å hjelpe andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.