Gå til innhold
Arkivverket

[#79909] Hvem vet noe om den eldste historien til Barbu - dvs. før 1574 (Erik Munk)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den svært upopulære lensherren Erik Munk skal ha anlagt en gård i Barbu ved Arendal i 1574, samtidig som han fikk priviliegium til å anlegge ei jernhytte i Barbudalen (omtrent der Arendal jernbanestasjon ligger i dag).Jeg har imidlertid til gode å finne særlig mye konkret informasjon om Barbu før Erik Munk. Det jeg vet, er at en av mine aner - Aslak Gundersen Østre Mørfjær fikk sistnevnte gård i bytte for eiendom han hadde hatt i Barbu, og som Erik Munk 'annekterte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo ta med at en av Aslak Gundersen Mørfjærs sønner, Tarald Aslaksen Barbo, muligens flyttet tilbake til Barbu etter Erik Munks fall. I hvert fall kalles han 'Barbo' i OM 1624, da han sammen med sine 4 søsken sitter som eier av Østre Mørfjær (4 huder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Barbu har nok aldri vært noen viktig gård mht. jordbruksdrift, men Barbuelva har vært gull verd - først og fremst som driftselv for sager og møller (etter 1574 også periodevis for Barbu jernverk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Du har nok rett mht Barbu-elva.Jeg ville vel sett på de forskjellige gårdene ellers i området.I Barbu er det vel tre som peker seg ut.Songe som fullgård og Hafstad/Havstad som nevnt 1462:LenkeSå har du Langsæ(v). Det er vel ikke umulig at Barbu har vært 'bu' der? Ellers er det jo påfallende med alle 'buene' i Barbu herred.På vestsiden har vi Bie som mulig tyngdepunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hei Oddbjørn. Kan det være at det finnes noe om Barbu i Sven Oftedals trykte (og evt. utrykte) arbeider? Jeg har sett noe av det på biblioteket i Arendal. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for tipset, Jarl.Til Kristian: Jeg vil nok anse det siste alternativet du nevner som det mest sannsynlige - altså at Barbu nok en eller annen gang på 1500-tallet (eller før) er gått ut fra Langsæ. Barbuelva, som er relativt kort, forbinder innsjøen Langsæ med sjøen ved strandstedet Barbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Et eller annet sted på PC-en har jeg EMs brever fra Aust-AGder arv på 50-tallet en gang?.Finnes på SAKDen godeste EM drev vel også med skibsbygging? eller formidlet krav om bygging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg har en kopi av Erik Munks brevregistratur (v/Sophus Jenssen) fra Aust-Agder-Arv 1956, uten at jeg har kunnet finne noe om Barbu før Erik Munks tid der (bortsett fra at Aslak Gundersen Mørfjær hadde hatt eods/eiendom i Barbu.Erik Munk drev ulik næringsvirksomhet - sannsynligvis også skipsbygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.