Gå til innhold
Arkivverket

[#79920] Bjørnstjerne Bjørnsons anetavle


Gjest Harry Aronsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harry Aronsen

Ettersom det er Bjørnson-år iår (100 år etter hans død), kunne det være interessant å få opp en diskusjon omkring hans anetavle. Den henger som kjent på Aulestad, samt rundt omkring på diverse biblioteker.Hvor etterrettlig, evt. uetterrettlig er denne tavlen?Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Hvor kan man finne bilde eller avskrift av denne anetavlen?Her er farsslekten slik jeg har forsket fram. Jeg er selv etterkommer etter Peder Madsen Lomsdalen. Det vil si at Bjørnstjerne Bjørnson var halvt fem-menning med min tipp-oldefar. Gardene Ske og Lomsdalen er i Søndre Land.Bjørnstjerne Martinius Bjørnson 1832-1910Peder Bjørnson 1798-1871Bjørn Pedersen Ske 1762-1818Peder Bjørnsen Ske 1739-1778Bjørn Pedersen Ske ca. 1706-1744Peder Madsen Lomsdalen ca. 1676-1752Mads Olsen Lomsdalen ca. 1648-1715Ole Knudsen Lomsdalen ca. 1610-1674Knud Nielsen Ske død mellom 1653 og 1657Niels Taraldsen Ske nevnt 1577, 1599 og 1614/1615Tarald Ske nevnt 1528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Ja, det er denne som er på Aulestad. Laget av Birger Lie, Raufoss.Jeg har felles aner med Bjørnson, mener å huske at min tippoldefar og Bjørnstjerne var 3-menninger, den går inn på von Hadeln på Toten. Maria Christiansdatter Vestrum f. 1764 i V. Toten (Raufoss), er inngangen til von HadelnKan ev komme tilbake med mer etter noen timers søvn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg har sett litt på tipp-oldeforeldrene Bjørn Pedersen Lomsdalen og Kari Larsdtr. Skute og bakover. Farsrekka slik jeg skrev i innlegg 2 stemmer. Ellers har jeg funnet noen mangler, og noen feil.Som foreldre til Ole Knudsen Lomsdalen i rekke 7 er det ført opp Knud Nielsen Ske og Ingeborg Andersdtr. Ingeborg var Knuds andre kone, hun var ikke mor til Ole. Oles mor, Knuds første kone, er ikke kjent.Niels Taraldsen Ske i rekke 9 var gift med Aaste Eivindsdtr. Hun mangler på tavlen. Aaste var datter av Anne Svendsdtr. og en Eivind (bosted ukjent).Svend Reersen Nærløs i rekke 7 var sønn av Reer Olsen Skjak i Nordre Land. Reer var sønn av Oluf og Damøy Landåsen i Søndre Land. Disse mangler på tavlen.Endre Endresen Broner i rekke 8 er oppført med far Endre Eysteinsen Broner. Det tror jeg ikke er riktig. Faren til Endre Endresen var antakelig den Endre Broner som i kongehyldningen i 1591 hadde et segl med forbokstavene ES. Rekka videre bakover på Broner og Tomle er gjetning.Bjørn Gulbrandsen Halmrast i rekke 6 var sønn av Gulbrand Bjørnsen Ringelien og ei Jacobsdtr. Gulband var sønn av Bjørn Jonsen Skute. Gulbrands kone var datter av Jacob Mikkelsen Ringelien. Jacob var sønn av Mikkel Askvik.Dette er de delene av slekten som jeg har oversikt over. Ellers ser jeg at den ”beryktede” koblingen mellom Bratt-slekten og slekten på O og kongeslekten gjennom Agnes Håkonsdtr. er med. Denne feilkoblingen er det visst ikke mulig å få tatt livet av. Her kan mye fjernes fra tavlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Denne tavlen har jeg hørt mye om og ventet lenge på å få se.Det er desverre for mye på tavlen som blir håpløst for meg å lese. Men, Fru Johanne Andersdatter til Asdal har jo blitt diskutert i en annen tråd tidligere.Konklusjonen var at hennes farmor ikke het Johanne Andersdatter til Everstein, men Johanne Andersdatter Stenbrikke.Johanne Andersdatter Stenbrikke, skal ha vært en datter av Anders Aagesen Stenbrikke, som nevnes til Kokkedal 1327.Anders Aagesens Stenbrikkes hustru kjennes ikke navnet på. Kan hun muligens ha vært en Everstein?Linjen etter Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsberg, ser ut til å stemme etter det jeg kan se.Men - Knud Jørgensen Urnes far var vel (Store Jørgen Urne)Jørgen Lagesen Urne til Brolykke, ikke Jørgen Nicolausen til Brolykke Urne.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Det er kanskje noen som ikke er oppmerksom på det, men for å kunne lese denne eventyrtavlen så er det vel slik med de fleste maskiner/nettlesere at om en holder nede Ctrl-knappen og trykker samtidig tilstrekkelige ganger på (Pluss) tegnet så vil bildet bli kraftig forstørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for tipset Helge. Det skal jeg huske på til en annen gang :o)Det hjalp meg desverre ikke så mye på denne tavla, for teksten er veldig tåkete enkelte steder og flyter ut for meg. Får bare kraftig vondt i hodet.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

En må se denne slektstavla i ly av den tid den er laget i. Birger er født 1908 og døde 1997. Hn laget denne tavla før forbindelsen til hårfagreætta vart slaktet.Birger tok aldri æren for disse 'historiske' rekkene. For ham var dette avskrift av det andre hadde gjort. Han var mest opptatt av si ega slekt, men som mange andre på den tid, frydet han seg over å være en del av en historisk sammenheng. Han var pertentlig og redelig. En virkelig hedersmann. Og han laget noen fantastisk flotte slektstre.De jeg har fått av ham er ikke lenger på veggen. Om det ville være riktig å fjerne det som henger på Aulestad, er jeg usikker på. Dersom det fortsatt skulle henge der, så måtte det være som et monument over tidsånden. Det må da gjøres klart at den historiske kunnskapen er økende og at det endrer historien og selvfølgelig også slektstavlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Jeg husker godt Birger og støtter absolutt Thor's omtale av ham. Han var landmåler av yrke og ansatt i V. Toten kommune. Hans tavler henger på flere gårder og de er alle meget dekorative. En av dem vet jeg har hengt på vedkommende gård i hvert fall fra tidlig 60-tallet, så det var ikke noe han begynte med på sine eldre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

(9) - no har eg brukt datamaskin i nesten 20 år utan å vite om denne funksjonen! Takk for tipset, det var nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Ein liten kommentar til (9) og (13):Dersom ein brukar CTRL-tasten og minustasten (-) så blir skrifta sjølvsagt mindre igjen. Det fine med å nytta CTRL og pluss/minus-tastane er at skjermbiletet held seg rimeleg skarpt/fokusert heile tida, men sjølvsagt då under føresetnad av at utgangspunktet ikkje er ufokusert- og uskarpt.Og med denne funksjonen kan ein altså forstørra til dømes ei side i ei skanna kyrkjebok eller i eit gamalt skifte mykje meir enn det innlagte 'førehandstilbodet' om 150% av opphaveleg storleik. Truleg ein kjekk og grei funksjon for svaksynte òg. - Prøv gjerne sjølv, ei 800% forstørring av eit skanna dokument er ikkje noko problem. Men då må utgangspunktet naturlegvis vera heilt krystallklårt, elles blir det veldig 'grovt' og utflytande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Til Thor(11) Jo, tavla henger fortsatt på Aulestad og bør selvsagt ikke fjernes derfra. Den er jo en dekorasjon i seg selv og artig å se på, selvom det er mye som ikke er genealogisk korrekt, som det jo allerede er gitt flere eksempler på her. - Men den kan kanskje bidra til å belyse og evt. korrigere sammenhenger for oss som strever med disse slektene!Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Helge B.(ref.nr.9 og 13)- dette var da en meget kjærkommen 'digresjon', for etter 25 år med PC visste jeg ikke at en nesten uleselig scannet tekst kan forstörres så lettvint ! Mange takk for opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Rigmor (8). En digresjon. Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg at det har kommet en konklusjon på at Johanne Andersdatter var en Stenbrikke og ikke en von Everstein. Det er postulert at hun kan være det, bl.a. i Dansk Adels Aarbog og i en artikkel i NST 32, side 223-224 av Arvid Selle. Begge utgivelser bruker postulater, synsing og er tynne i argumentasjonen sin. Arvid Selle har brukt kilden 'Nachkommen Gorms des Alten' av S. Otto Brenner og en anmeldelse av samme bok av Knud Prange som kilde for å komme til konklusjonen at Johanne ikke kan ha vært en von Everstein. Begge bygger på at Johanne ikke er nevnt i nevnte verk. At noen ikke er nevnt i en bok er ikke ensbetydene med at opplysninger fra andre kilder er feil.I tillegg bruker Arvid Selle navnet Johanne Andersdatter Eberstein på damen. Det er feil. Navnet skal i så fall være Johanne Andersdatter (von) Everstein. Det har vært mye sammenblanding og rot opp gjennom tidene mellom slekten Eberstein og slekten (von) Everstein i Danmark.Egentlig bør det gjøres en skikkelig ny undersøkelse på hvem denne Johanne Andersdatter kan ha stammet fra.Konklusjonen pr. idag er vel at vi ikke vet om hun var en Stenbrikke, en von Everstein eller av en helt annen slekt.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Drøfting av familietilknytningen til Johanne Andersdtr. av Asdal foregikk i tråd nr 16937, og den konklusjon Rigmor sikter til, blir langt på vei trukket i innlegg (91) av Tore H. Vigerust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Remi :o)Jeg er enig med deg at det ikke er riktig å konkludere med at Johanne Andersdatter var en Stenbrikke og ikke av slekten von Everstein. Det er altfor mye usikkerhet rundt denne damen til å trekke noen endelig konklusjon. Hun fortjener en egen tråd, for hun blir gjemt bort i andre diskusjoner. Bl.a. debatt 1614 (211-230) – debatt 16937 (86-100).Jeg hadde henne ført opp som Everstein, men da Tore H. Vigerust hevdet følgende i debatt 16937 på Digitalarkivet i innlegg 95 at: ' Jeg undersøkte dette forholdet i en artikkel 1989, som riktignok ble refusert av den daværende redaksjonen i NST, fordi den kritiserte en kamerat av redaktøren. Men under mitt arbeide med artikkelen kom jeg frem til at Munthe hadde diktet opp det angitte slektskapsforholdet selv, og at hans opplysninger om Eberstein-avstamningen ikke finnes i dansk litteratur, verken trykt før eller etter Munthe. Danmarks Adels Aarbog og Traps monumentale serie ''Danmark'' (der 5. utgaven som jeg siterte, er det siste utgaven, med bidrag at svært mange danske faghistorikere og adelsgenealoger), er begge standardverker til dansk historie. BEGGE disse standardverkene opplyser at Johanne, gift med herr Niels Ovessen (Panter), var datter av Anders Aagessen (Stenbrikke). Jeg foreslår derfor at dette også må være forskningsstatusen i Norge idag'.Jeg har skrevet usikker identitet på henne Johanne Andersdatter von Everstein – Johanne Andersdatter (Stenbrikke). Jeg vet ikke hva Munthe og Bugge har benyttet, av kilder, men mest sannsynlig er det Adolf Hoffmeister: Zur Genealogie und Geschichte der Grafen von Everstein in Pommern (Monatsblätter der Ges. für Pommerische Gesch. u. Altertumskunde, 1937, Hefte 2, s. 17-28) som nevnes av Tom Askerøi i innlegg 223 i debatt 1614 på Digitalarkivet.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.