Gå til innhold
Arkivverket

[#79925] Amerikahjelp. To brødre utvandra frå Fron.


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

Har uten hell prøvd å finne min oldefar og hans eldre bror som kom fra Sødorp i Nord-Fron og dro til Amerika, har ikke funnet de i utvandrerlister i sognet, å dermed står jeg litt rådvill etter hvor jeg skal finne noen spor etter dem.Eldstebror Johannes Pedersen Bakken, født 24.11.1867 i Sødorp [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6077&idx_id=6077&uid=ny&idx_side=-33>Lenke og finnes konfirmert samme sted i 1882. Johannes dro trolig over før sin yngre bror.Yngre bror, også Johannes Pedersen Bakken, født 08.10.1873 i Sødorp Lenke og finnes konfirmert samme sted i 1888.Eldstebror Johannes har muntlig blitt referert til som Jehans i familien, og de muntlige overleveringene forteller at Jehans dro over først, han skal ha hatt gård men trolig ikke arvinger, Johannes den yngre skal ha dratt over på ett senere tidspunkt, for å hjelpe sin bror, muligens var eldstebroren på dette tidspunktet allerede syk, uansett så dør eldstebror og Johannes drar etterhvert tilbake til Norge igjen. Tidspunktet for når brødrene dro over til Amerika er altså ikke kjent for meg, men Johannes finnes igjen i Norge og Sødorp når han den 4.12.1911 gifter seg med den 17 år yngre Mathea Amundsdtr. fra Gråsletten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det er midnatt nå som jeg startet. Den nærmeste jeg har kommet, er Johannes Pedersen fra Nord-Fron som emigrte 20. april 1882 17 år gml med bestemmelsested Hancock Navnet finst flere steder på Østkysten. God natt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Takk for innspill Helge.Ser for meg at det kan bli vanskelig å finne disse når jeg egentlig ikke har fler opplysninger om de, å det var vel ikke alle som tok det like nøye med å registrere emigrering heller kanskje. Å når de kom over til amerika så kan vel Johannes ha blitt skrevet i uttallige variasjoner..Har selv prøvd å søke litt i Ellis Island-basen uten å bli klokere. Finnes det andre søkbare kilder på nett som man kan benytte seg av kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er en kandidat. Har foreløpig ikke sjekket noe nærmere om ham. Han immigrerte i 1886.1930 United States Federal CensusName: John P Bakken Home in 1930: Brainerd, Crow Wing, MinnesotaAge: 64 Estimated birth year: abt 1866 Birthplace: NorwayRelation to Head of House: Head Spouse's name: Caroline M Race: WhiteOccupation: Dealer - Real EstateRent/home value: Own - 3.000 $Age at first marriage:Parents' birthplace: NorwayHousehold Members: Name AgeJohn P Bakken 64 Caroline M Bakken 53 Vera H Bakken 13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Den John i innlegg 4 er trolig ikke rett, da han er født mar 1866.1900 United States Federal CensusName: John T Barken [John Bakken] Home in 1900: Fertile, Polk, Minnesota Age: 34 Birth Date: Mar 1866 Birthplace: Norway Race: White Gender: Male Immigration Year: 1887 Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's name: Carrie Marriage Year: 1898 Marital Status: Married Years Married: 2Household Members: Name Age John T Barken 34 Carrie Barken 23 Jenny Sophi Barken 1-1920 United States Federal CensusName: John P Bakken Home in 1920: Sibley, Crow Wing, Minnesota Age: 53 Estimated birth year: abt 1867 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Self (Head) [Head] Spouse's name: Caroline M Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1887 [1897] Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age John P Bakken 53 Caroline M Bakken 42 Jennie S Bakken 21 Oliver P Bakken 19 Clarence J Bakken 17 Elmaer H Bakken 15 Sophen C Bakken 12 Vera H Bakken 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Mulig kandidat? Men P skal kanskje være C.1900 United States Federal CensusName: John P Bakken [John C Bakken] Home in 1900: Liberty, Day, South Dakota Age: 31 Birth Date: Nov 1868 Birthplace: Norway Race: White Gender: Male Immigration Year: 1889 Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Marital Status: SingleHousehold Members: Name Age John P Bakken 31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har du sjekket skiftene etter foreldrene, eller ugifte/barnløse søsken? Det kan muligens gi en pekepinn på hvor de oppholdt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Hei og takk for innspill. Kandidaten som Hanne Line har funnet i innlegg nr 6 kan være interessant.I følge hva som er blitt fortalt i familien tidligere så var ikke oldefars eldre bror gift, og han skal være død før min oldefar vender tilbake til Norge, altså før 1911, så jeg tror ikke kandidater som er både gift og i live etter den tid er noen jeg leter etter.Takk for hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Å sjekke skifter etter foreldrene har jeg faktisk ikke tenkt på, men det kan være en god ide. På den andre side, begge foreldrene døde etter at min oldefar kom tilbake, og følgelig etter at hans eldre bror skulle være død i amerika så jeg tror kanskje ikke skifte etter foreldrene uansett har detaljer som er verdt å merke seg.Kan jo ta med at foreldrene er Peder Larsen Bakken, født 1824 og død i 1912 og hustru Kari Olsdatter, fra Hagestuen, begge i Sødorp, hun født i 1843 og død i 1919. Av søsken ellers ble alle gift og levde til godt voksen alder og vel så det, bortsett fra en søster som døde kun få dager gammel. Om noen synes det er relevant kan jeg godt ramse opp navnene på søsknene til Johannes og Johannes, tre brødre og tre søstre.Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hvis det ble foretatt skifte etter foreldrene, så vil det der stå om Johannes d.e. er død, og ev arvinger etter han.Det er jo ikke bestandig at 'familiehistoriene' er helt korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Kan det være Johs. 'den yngre' som her ankommer New York ? Han skal til sin bror Jon Bakken i Sesselon, North Dakota:New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Johs Bakken Arrival Date: 23 Apr 1900Birth Year: abt 1874 Age: 26 Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Port of Departure: Liverpool, England Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Ivernia

bilete9858.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nå begynner jeg med gjettekonkurranse. Dere får ta det som akkurat det: Ikke langt unna Sisseton, men i Richland County, ND bor i 1900 en John Bakken, 34 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, det er endel som stemmer, men han er født i oktober 1965, og var gift med Berit ved immigrasjonen i 1891/92.I samme county har vi også denne. Fornavnet er utydelig på det håndskrevne skjemaet. Født nov. 1867 stemmer med Johannes Petersen Bakken.

bilete9859.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg abonnerer ikke på Ancestry nå, så jeg er særlig handikappet. Fyrer løs fra 1920 census likevel: I Walsh County ND bor John Bakken født ca 1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Heisann! Skal si dere har stått på utover kvelden. Til innlegg 11: Nei det er ikke alltid familiehistorier er riktige, alt jeg vet er jo utifra hva som er blitt gjenfortalt etter at oldefar kom tilbake.12: Det virket jo absolutt som en kandidat som kunne stemme med hva jeg ser etter, videre til innlegg 15; selv om ingen kalles Bakken så kan det vel kanskje hende det er kun fornavn og farsnavnet som er blitt brukt. En siste kommentar før jeg tar kvelden er til innlegg 20; Johannes den yngre var jo tilbake i Norge før 1920 så den personen er nok ikke noe å bry seg om!Bra jobbet! Jeg får kikke litt grundigere over det dere har funnet i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hvis to brødre med samme navn bodde på samme sted, ville kansje en av dem ta seg et annet navn ........ jeg skal ta en ny titt på de 127 personene som bodde i Sisseton i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Finner ingen rimelige kandidater i Sisseton, men i McHenry county, ND, er det et par kandidater:1. Det er en Tom (Jon ?) Bakken født i Nov. 1867 med kone Johanne, født Sept. 1872 og sønn Carl E., født Nov. 1897. Han er immigrert i 1886.2. John (Johs. ?) Bakken, født Juli 1873, immigrert 1889. Denne personen finner vi igjen som 'immigrant' i 1904 sammen med kone Thea. De kommer fra Norge og skal hjem igjen til Anamoose, McHenry, ND.

bilete9860.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her har vi John og Thea Bakken. Han har bodd i Anamoose, McHenry, ND, i perioden 1892 - 1903, vært i Norge og returnerer til USA med 10 år yngre kone den 31. juli 1904.

bilete9861.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, og er det ham som dør her så het moren Johanne Gilbo før hun ble gift:California Death Index, 1940-1997Name: Carl E Bakken Social Security #: 502018445 Sex: MALEBirth Date: 8 Nov 1897 Birthplace: North DakotaDeath Date: 18 Jun 1959 Death Place: NapaMother's Maiden Name: GilboFather's Surname: Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.