Gå til innhold
Arkivverket

[#79925] Amerikahjelp. To brødre utvandra frå Fron.


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Det var nok ham i forrige innlegg, for krigstj.kortet viser samme fødselsdato. Her oppgir han sin mor, Mrs. J.C. Bakken som arb.giver og ærmeste slektning. Det betyr antagelig at faren er død på dette tidspunktet, 12 Sept. 1918.World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Carl Edwin BakkenResidence: DrakeCounty: McHenryState: North DakotaBirth Date: 8 Nov 1897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I 1925 bor han i Strege, McHenry, er 27 år, bor sammen med sin mor Johanne Bakken, 52 år.North Dakota State Censuses, 1915 and 1925Name: C E BakkenCounty: MchenryTown/City: StregeCensus Year: 1925Age: 27Est. Birth Year: abt 1898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ved tilbakekomsten til Amerika kommer de fra Øyer. Det er vel hennes hjemsted. Navnet Thea er mere alminnelig der enn andre steder, og ikke minst finner vi Gilleboe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ok, da får vi håpe dette er brødreparet som Anders leter etter. Her er John (Johs.) 'den yngre' i 1920:1920 United States Federal CensusName: John Bakken Home in 1920: Strege, McHenry, North Dakota Age: 46 Estimated birth year: abt 1874 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Self (Head) [Head]Spouse's name: TheaFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayMarital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: OwnYear of Immigration: 1889Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name AgeJohn Bakken 46 Thea Bakken 36 Kasper Bakken 14 Theodore Bakken 12 Arthur Bakken 10 Laurence Bakken 8 Thomas Bakken 5 Olga Bakken 3 Bertha Bakken 0 [11/12]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Så, det går ikke an å få fastslått noe om Johannes' den eldres død ? (Jeg har nok blingset noe, da jeg trodde Carl E kunne ha vært sønn på et vis.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Joda, Carl E. er sønn av John 'den eldre' og Johanne Bakken (innl 22), men jeg har ikke funnet ut når han døde, annet enn at det må ha vært før 12 juni 1918.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Jeg har funnet Thea Bakken født 18.06.1883 i Øyer og hun døde i McHenry co, ND 30.01.1941. Tilsvarende fant jeg John Bakken født 25.07.1873 død 25.06.1940 samme county. Fødtdato stemmer ikke for John, men Thea har jeg funnet i kirkeboka.Skal ta noen flere søk utover kvelden.Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Helge: Hva er kilden for opplysningene i innl. 2 ?Det er muligens Johannes Bakken 'den eldre' som ankommer her, han emigrerte fra Trondheim ifølge skipets skipsliste.New York Passenger Lists, 1820-1957Name: John BakkenArrival Date: 10 May 1886Birth Year: abt 1868Age: 18 Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Place of Origin: Norway Port of Departure: Liverpool, England and Queenstown, Ireland Port of Arrival: New YorkShip Name: Adriatic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det er hull i disse listene. Det står oppført 10 personer i emigrantprotokollen for Trondheim fra Fron, men ingen passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hvis vi vrir litt på søket i Trondheim i 1886, finner vi John A Bakken fra Frosten som reiser til Chicago, bill. betalt i Amerika. Dato 21. april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Jeg er imponert over all hjelp som ytes, virkelig. Nå skal jeg ta å lese meg gjennom alle innleggene deres en to-tre ganger å tenke meg litt om her tror jeg, så jeg er sikker på at jeg får med meg alt og får tenkt igjennom litt igjen.Men denne John Bakken som er gift med Thea, han er vel neppe riktig mann i forhold til de jeg ser etter, eller er jeg langt ute på feil jorde nå..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Johanne Klemetsdatter født 11.09.1872 v/Gillebo i Øyer. Kan hun være kandidat til kone for John Bakken d.e. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, det kan virke korrekt.Jeg har søkt i census for 1900 på fødselsdato Nov. 1867 (Johannes 'den eldre'), og bare funnet et par mulige kandidater. Kan noen hjelpe med å avkrefte/bekrefte disse ? Hvis disse to blir eliminert, står vi tilbake med kandidaten i innl. 6.1900 United States Federal CensusName: John Pederson Home in 1900: Mandt, Chippewa, Minnesota Age: 32 Birth Date: Nov 1867 Birthplace: NorwayRace: White Gender: MaleImmigration Year: 1892Relationship to Head of House: Boarder Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: NorwayMarital Status: Singleog denne:1900 United States Federal CensusName: John Peterson Home in 1900: Rusk, Burnett, Wisconsin Age: 32 Birth Date: Nov 1867 Birthplace: NorwayRace: White Gender: MaleImmigration Year: 1890Relationship to Head of House: Servant Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: NorwayMarital Status: Single

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nå kommer jeg inn på et generelt spørsmål, som jeg har ofte og lenge lurt på: Hvordan visste folk i Norge og Amerika fødselsdatoen sin (hvor gamle de var) ? Når hadde de bruk for å vite det ? Søkemotorer på f.eks. folketellinger har muligheten for å angi tidsintervall. Jeg har faktisk observert uoverensstemmelser selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Johanna Bakken ble begravet på Saint John cemetery i McHenry county. Hvis linken nedenfor fungerer ser dere at det er 7 Bakken begravet på den lille kirkegården. Iflg census 1910 så er Johanna da blitt enke, så John/Tom må være død før. LenkeJohanna og John (Tom) Bakken hadde ei datter Signa. I flg. census 1910 og 1920 så er hun født rundt 1900. Har funnet Signie Alberta Nelson født 8. nov 1900 og død 23. okt 1981. Hun er begravet på Viking cemetery i Maddock, Benson county. Tror hun bodde i Wells county da moren Johanna døde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

1910 United States Federal CensusName: Johanna Bakken [John Bakken] Age in 1910: 37 [36] Estimated birth year: abt 1873 [abt 1874] Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayHome in 1910: Strege, McHenry, North DakotaMarital Status: WidowedRace: White Gender: Female Year of Immigration: 1897Household Members: Name Age Johanna Bakken 37 [36] Signa Bakken 9 Carl Bakken 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

1920 United States Federal CensusName: C Johanna Bahken [C Johanna Badken] [C Johanna Bodkin] Home in 1920: Strege, McHenry, North DakotaAge: 48 Estimated birth year: abt 1872 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Self (Head) [Head] Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayMarital Status: Widowed [Widow]Race: White Home owned: OwnYear of Immigration: 1878 Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age C Johanna Bahken 48 Carl Bahken 22 Signa Bahken 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

1930 United States Federal CensusName: Johanna Bakken Home in 1930: Strege, McHenry, North DakotaAge: 57 Estimated birth year: abt 1873Relation to Head of House: Mother Race: White Rent/home value: RentedParents' birthplace: NorwayHousehold Members: Name AgeCarl E Bakken 32 Johanna Bakken 57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.