Gå til innhold
Arkivverket

[#79926] Johan(Jan) Lindmarch Baade, Bergen


Gjest Werner Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Werner Pedersen

Noen som kan hjelpe meg å finne når/hvor Johan(Jan) Lindmarch Baade døde? Han ble døpt i KK, Bergen 15/12 1739. Sønn til Peter Baade og Anna Cathrina Johannesdtr Heimrath, Bergen. Kjøpmann i Bergen gift 6/12 1762 i KK m/ Birthe Lemmiche Knutsdtr., døpt i Dk 14/3 1742. Deres siste barn Anne Cathrine Heimeraad Baade ble døpt 4/9 1772. Enka Birthe Knutsdt. Lemmiche døde 1/1 1805 på Sander Kaas Stiftelse, Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Andersen

HeiI et tidligere tema om Baade; 2790 innlegg nr. 40 opplyser Pål W. Martinussen at han hadde kommet over en Baade i kirkeboka for Hadsel, med forbokstav 'J'.. Han opptrådte som fadder i 1790 og 1796, bosatt på gården Hassel, men var borte ved FT 1801.Er det noen som har gjort noe mere research rundt denne J. Baade? - eller sagt på en annen måte; Kan det være at Johan/Jan Baade også har dratt nordover (i tillegg til sønnen Peter som kom til Bø, m.fl)?? Det må jo f.eks ha vært et hardt slag å miste alle de neste 6 barna etter Johan/Jan, fristet til å prøve lykken eller et nytt liv et annet sted, osv.. Mvh Atle Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Hei og takk for tilbakemelding Atle. Jeg var innom debatten i 2790. Det er/var mange teorier og uavklarte forhold som jeg baler med. Denne J(I) Baade fadder i Hadsel 1790 osv. har jeg også reg., men i mine notater har jeg funnet ut at dette er ei dame - Inger Baade? Enke Birthe Baade, 59 år oppholdt seg ved Ft. 1801 på Zander Kaases Stiftelse i Bergen. Dette må være enka etter Johan(Jan) Lindmarch Baade. Jeg lurer fortsatt på mellomnavnet Lindmarch og hvlike forbindelser som ligger skjult her? Stedsnavnet finner vi både i Sverige og Danmark(nevnt i 2790)? Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Ang. navnet Lindmarch: I debatt 2790, innlegg 32 skriver Knut Bryn bl.a.: Navnet Lindmark hadde han nok fått etter morens stefar, mestermusikant Cornelius LINDMARK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Hei Pål. Jeg skulle vel videreført betraktningene under 2790, men slik ble det nå ikke. Hvor ble det så av Johan(Jan) Lindmarch Baade? Han døde før Ft 1801 (ref. innlegg 3). For meg ser det ut til å ha vært gode relasjoner mellom skipper Elling Larsen, Steine (fadder) og Peter Andres Johansen Baade. Om denne J(I) Baade, Hadsel er ei ho eller han vites ikke? Jeg har i mine notat ikke lagt vekt på dette slik at notatet om Inger Baade og (J(I) Baade), Hadsel bare ble Baadenavn jeg ikke kan gi eksakt kildehenv. til (beklager). Kanskje viktigere enn antatt. I 2790-53 nevner Atle en Jan Baade som fikk borgerbrev som skipper 22/5 1766. Kan dette være den samme som Johan foran? Det var naturlig at skippere dro nordover, skulle gjerne visst hvilken skipper Peter Andreas Johansen Baade kom nordover med? Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Hei igjen. Denne J(I) Baade i Hadsel kirkebok heter Inger Baade. Se på hvordan I og J ble skrevet i 1790! Hvem hun er kan ikke jeg bidra noe til. Men, Johan(Jan) Lindmarch Baade som ble gift 6/12 1762 med Birthe Lemmiche Knudsdtr., og som var foreldre til Peter Andreas Johansen Baade døpt 16/9 1763 i Dk, Bergen senere flyttet til Bø i Vesterålen og der gift med Inger Povelsdtr.(Paulsdtr.), har dere noen ideer om Birthes opphav? Hun var døpt 14/3 1742 i DK, Bergen, datter til Knud Hansen Norenberg og Gjertrud Andersdtr. Syndbye, så langt så vel. Jeg finner en Hans Norenberg tidl. klokker i Nye kirkens menighet i Bergen, gravl fra KK 19/7 1762, 77 år gml. Så stopper det hele. Noen som er kommet videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.