Gå til innhold
Arkivverket

[#79929] EMIGRANT 1871-72


Gjest Harald Myhren
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Myhren

Har forsøkt å finne dåpsopptegnelsen til Gertrude Helgesen (Dalager), født 25. nov. 1860 et eller annet sted i Norge, men har ikke lykkes. Hun emigrerte til USA ca 1871/72 omtrent 12 år gammel. Jeg er nybegynner på digitalarkivet. Hvordan finner jeg henne? Mvh Harald Myhren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dalager er i allefall en gård i Rogaland, så hvis hennes pikenavn er Dalager så kan hun være derfra. Evt hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Myhren

Helgesen er hennes navn som gift i USA. Beklager, da vet vi bare gårdens navn i Norge som er Dalager. Men hun er altså født 25. nov. 1860 i Norge, og emigrerte 1871/72. Beklager forvirringen med etternavnet og tusen takk for hjelpen. Harald Myhren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ettersom Gertrude var bare 11/12 år i 1871/72, så reiste hun nok over med familie.Her reiser en Ole Eriksen Dalager i 1871: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Mulige kandidater til Gertrudes foreldre???1900 United States Federal CensusName: Ole A Dalager Home in 1900: Udolpho, Mower, Minnesota Age: 73 Birth Date: Nov 1826 Birthplace: Norway Race: White Gender: Male Immigration Year: 1871 Relationship to Head of House: Father Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Spouse's name: Ingaborg Marriage Year: 1859 Marital Status: Married Years Married: 41Household Members: Name Age Anton A Dalager 30 Rosa Dalager 28 Ole A Dalager 73 Ingaborg Dalager 75 Hemming Anderson 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905Name: O. A. Dallager Census Date: 1895 County: Mower Locality: Udolpho Birth Location: Norway Gender: Male Estimated birth year: abt 1829 Race: White Roll: V290_77Bor sammen med Anton 24, Rosa 24 og Isabell A. Dallager (Ingeborg) 68.O.A. og Isabell har bodd i denne staten i 26 år, og i dette området i 24 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Gertie Helgeson 35 med mann Andrew 35 og barna Andrine 14, Helgine 10, Henry 8, Ida 4 og Elvin 1 bor rett ved O.A. og Isabell Dallager i 1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1880 United States Federal CensusName: Ole Dalagher Anderson Home in 1880: Udolpho, Mower, Minnesota Age: 54 Estimated birth year: abt 1826 Birthplace: Norway Relation to Head of Household: Self (Head) Spouse's name: Isabel Father's birthplace: Norway Mother's birthplace: Norway Occupation: Farmer Marital Status: Married Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name Age Ole Dalagher Anderson 54 Isabel Anderson 55 Andrew Anderson 26 Christopher Anderson 20 Ole Anderson 16 Betsey Anderson 13 Antoine Anderson 10 Emma Anderson 7Av barna er det bare Antoine og Emma som er født i USA (Minn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1880 United States Federal CensusName: Gertie Anderson Home in 1880: Udolpho, Mower, Minnesota Age: 20 Estimated birth year: abt 1860 Birthplace: Norway Relation to Head of Household: Dau (Daughter) Father's Name: Ole Father's birthplace: Norway Mother's Name: Anna P. Mother's birthplace: Norway Occupation: At Home Marital Status: Single Race: White Gender: FemaleHousehold Members: Name Age Ole Anderson 59 Anna P. Anderson 38 Gertie Anderson 20 Mary Anderson 15 Andrew Anderson 11 Isabella Anderson 8 Berta Anderson 7 Olena Anderson 5 Anna Anderson 3 Antoine Anderson 9MHer er det ei Gertie født i Norge. Barna fra Berte og yngre er født i Minnesota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Dalager, Andrew O. Oct. 29, 1869 Dec. 17, 1924Dalager, Anna Mar. 13, 1841 Nov. 12, 1904Dalager, Anna Caroline unknown Sep. 26, 1905Dalager, Ingeborg O. Apr. 1, 1826 Dec. 29, 1906Dalager, John Oliver Aug. 17, 1882 Oct. 1, 1954Dalager, Ole Aug. 2, 1821 Nov. 7, 1882Dalager, Ole A. Nov. 10, 1827 Nov. 23, 1906Dalager, Serena Mar. 20, 1885 Aug. 11, 1976Da er muligens familien i innlegg 12 den rette. Hvis denne Ole Dalager f. 1821 er den rette samme som OLe Anderson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ole Dalager f 1821 og Ole A Dalager f 1827 er to forskjellige personer jf innlegg 14.Jeg tror Ole Dalager f 1821 er den samme som OLe Anderson i innlegg 12.Men jeg finner ikke familien i FT1865, og heller ikke familiens utreise. Du har funnet farens utreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Myhren

Hei Hanne Line og Carsten! Utrolig hva dere finner! Jeg er nettopp kommet inn etter å ha klippet gresset, så alt dette må jeg se litt nærmere på. Men Gertie i USA høres jo veldig interessant ut. Skjønner bare ikke hvordan dere klarer å finne alt. Dere må i høyeste grad være profesjonelle. Skulle ønske jeg hadde kunnskapen! Vi snakkes. Harald Myhren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.