Gå til innhold
Arkivverket

[#79951] Hvem var Anne Birgitte Amundsdatter Overgaardspl Namdalseid, Beitstad?


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Finner en Anne Birgitte Amundsdatter som fadder til flere barn i perioden 1849-1854.Hun er fadder til barna til Amund Nielsens barn.1. Niels Amundsens sønn Johan Andreas født 24.12.1848, døpt 10.4.1849 i Solberg nr 13 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2494&idx_id=2494&uid=ny&idx_side=-7>Lenke2. Mathea Amundsdatter sin søn Sivert Mathæus født 15.10.1849, døpt 6.1.1850 i Fosnes nr 1 Lenke 3.Kasper Amundsen sin sønn Kristoffer født 22.9.1851, døpt 25.1.1852 i Solberg nr 9 , fadder Birgitta Amundsdatter Lenke4. Niels Amundsen sin datter Nikoline Kristine født 25.2.1854, døpt 18.6.1854 i Solberg nr 73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus

Dette er bare et forslag og ellers uten noen beviser. Konfirmerte Fosnes 21.10.1838. Anne Amundsdatter.Født 19.02.1821. Fødested Gausdal. Lenke Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk for svaret. Har sjekket Minesteralboka for Gausdal og hun er døpt bare Anne. Denne fadderen heter Anne Birgitte. Amund Nielsen har en datter Bereth Maria født 21.1.1819 på Overgaardsplass. Hun har jeg ikke funnet noen spor etter. Har lurt på om Bereth Maria kan være Anne Birgitte. Hun er i så fall tante til disse barna. Men navnet stemmer jo ikke. Ser ut til å være en nøtt..?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Du verden. Trodde Ove Christian f 1 mai 1831 var den yngste. Ser det står Anne Marie Hansdatter som mor, men det skal vel være Olsdatter. Da har de 8 barn, ikke 7 som har vært kjent til nå. Det var kveldens nyhet!mvh Thorbjørn Meringdal, Olso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Her er hun (nr 6) konfirmant 29 okt 1848. Beitstad (Solberg) 1849-1863 LenkeBroren Ove Christian (nr 16) er konfirmert samme dag.Her er mora ført opp som Anne Marie Olsdatter , men med en merkelig hale til slutt?Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

på Aasnæs i Namdalseid.Han er oppført som snedker. Hvilken rolle/funksjon kunne han da ha ved et glassverk, som var så 'unik' at han fikk jobb rundt om på glassverk i Norge?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Halve innlegget forsvant...?Anne Birgitte er fadder i 1854, siste kjente observasjon. Har ikke funnet henne i FT-1865.Anne Minken, du som har studert norske glassverk, har du støtt på Amund Nielsen? Han var på Biri før 1810. 1810 på Eid i Høland, 1813 Ise i Skjeberg, 1815 Jevne i Fåberg og kom til Aasnæs Glassverk i Namdalseid 1818.Han er oppført som snedker. Hvilken rolle/funksjon kunne han da ha ved et glassverk, som var så 'unik' at han fikk jobb rundt om på glassverk i Norge?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus

Da prøver jeg med det her.Ministerialbok Beitstad ( Solberg )1849-1863. Utflyttet 1857. Attest 2/7-59. Pos. 13.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2494&idx_id=2494&uid=ny&idx_side=-318>LenkeDøde Namsos 1861. Død 25/8 1861. Begravet 22/9 1861. Anne Bergithe Amundsdtr. Bustad Namsos. Alder 28.LenkeMinisterialbok Namsos 1836-1865. Begravede 1861. Pos. 59.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Thorbjørn. Ja, jeg har støtt på Amund Nielsen på de glassverkene du nevner. Men jeg har ikke gravd noe nærmere i hans bakgrunn. Det er jo de engelske og tyske glassblåserne som jeg har vært mest opptatt av.Jeg antar at han som snekker har laget såkalte kister til å pakke vindusglass i. Han kan vel også ha hatt spesialkompetanse som formsnekker, det vil si at han har laget treformer som ble brukt ved produksjon av flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk for hjelpen Magne. Plutselig fant vi en datter til, og hennes endeligt. Av barna til Amund er det bare Bereth Maria født 21.1.1819 på Overgaardsplass som jeg ikke har funnet noen spor etter.Anne, takk for opplysningen. Amunds ene datter, Mathia f 23 mai 1813 på Ise Glassverk, gifter seg jo med Sigfrid Gotfred (f 11.7.1824) fra den kjente tyske glassblåserslekta Ledel. Han jobbet på Bjørum Glassverk i Namsos. Familien emigrerer til Amerika.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Finner en jente, Maren Kerstine, født 10 august 1861 Namsos. Moren er Bergithe Amundsdatter. Kan det være 'vår' Anne Bergithe, hun døde 25 august 1861? se nr 64 LenkeNoen har skrevet Ane Birgithe over. Har ikke funnet Maren Kerstine eller faren Christian Thobro i FT-185.mvh Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk igjen Magne. Nå er også Bereth Maria funnet. Jeg har for et par års siden gått igjennom skoleprotokollene for Beitstad (ligger i Steinkjer Rådhus) og fant ikke at hun begynte på skolen. Trodde hun var død ung, uten å finne henne i kirkeboken. Hun må være satt bort i ung alder til noen i Fosnes ser det ut som....mvh Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solrun Holien

Mye tyder på at Anne Birgittes mor er den Anne Maria som ved folketellinga i 1801 er 11 år og bor på Biri glassverk.Foreldrene er Ole Hansen og Kari Olsdatter. Det er ingen andre med samme navn og alder å finne ved ft. i Biri. De var 6 søsken, 5 levde opp. Broren glassblåser Hans Jørgen Hansen kom til Overgård og overtok plassen Langøra like ved Mastermelen. Begge plassene låg under Overgård. Innflytting registrert i 1819. En annen bror, glassblåser Olaus Hansen, arbeidet periodevis på Åsnes glassverk. Han er registrert innflyttet fra Biri i 1820. I 1840 er han igjen registrert innflyttet, denne gang fra Holmegaard glassverk i Danmark. I 1801 er en Amund Nilsen i passende alder på Ambjør, Snertingdal (Biri prestegjeld). Evt. vielse registrert i Biri er borte pga brann. Ved folketellinga 1865 oppgir både Amund og Anne Marie at de er født i Biri. Han arbeidet sannsynligvis på Biri glassverk og ved dåpen av 1. barnet i 1810, oppgir presten at foreldrene er fra Biri glassverk. Han arbeider da på Eids glassverk i Høland, Akershus. I 1813 er de i Skjeberg ved Sarpsborg, Østfold og han arbeider på Ise glassverk og bor på Hage, en plass under gården nordre Hage. I 1815, ved 3 barnets dåp er de så tilbake i Oppland, i Fåberg, og han arbeider ved Jevne glassverk. Fadderne ser ut til å være glassverksfolk ved alle dåpene. 3. barnet, Nils, ble født i Fåberg 04.09.1815. De er registrert innflytta til Beitstad prestegjeld i 1818. Her var da drift både på Åsnes glasverk og på glassverket på Purkholmen under Overgård. Det står ikke hvor de skal slå seg ned. Ved første registreringa av dem i kirkeboka i 1819, er Amund inderst og snekker på Overgård. Ved Caspers vaksinasjon i 1824, er Overgårdsplass oppgitt som bosted. I 1846 får sønn nr. 2, Nils, kontrakt på husmannsplassen Mastermelen under Overgård etter foreldrene. Mvh. Solrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Hjertelig takk Solrun for oppsummeringen.Ser at brødrene bruker Hansen som etternavn, ikke Olsen. Kan det ha med yrkesstatus å gjøre? Kan det forklare at kona til Amund av og til skrives som Anne Maria Hansdatter, men som oftest Anne Maria Olsdatter, eller er det bare slurv av presten?Familien bodde på husmannsplassen Staksete under Overgård. Den overtok sønnen Casper etter hvert, mens Amund flyttet inn hos sønnen Nils i Mastermælen. mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg tror at det står: hmdbt(forkortelse for hjemmedøbt)NB død forud daabsconfirmet (det vil si før hjemmedåpen kunne bli bekreftet ved dåp i kirken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Thorbjørn Meringdal

Han dør bare 14 dager gammel, 27 februar og blir begravet den dag han skulle vært til dåpen. Er det 'meslinger' han dør av?? nr 12 LenkeApropos sjekke kilder. En del informasjon om Amund Nielsens barn fant jeg på en hjemmeside. Der står det at Hans Jørgen er født 14 februar 1827 og dør 3.10.1915. Derfor stusset jeg (19 og 20) på at han skulle være død før kirkedåpen. Den Hans Jørgen som lever opp og blir jekteskipper og handelsmann er født 11.9.1828 viser det seg. Foreldrene har fulgt tradisjonen med å kalle neste guttebarn samme navn som han som døde. Den samme hjemmesiden hadde ikke med Anne Birgitte blant Amunds barn (se starten) derfor lette jeg ikke etter flere. (noe naivt).mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.