Gå til innhold
Arkivverket

[#79952] Karen Svensdatter på Seierstad i Hedrum, hennes opphav og død


Gjest Ronny Rismyhr Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Karen Svensdatter ble gift i Tjølling 14. januar 1815 med avskjediget jeger Gunner Larssen (f. i Elverum 1784, d. i Hedrum 1832): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8233&idx_id=8233&uid=ny&idx_side=-118>Lenke, nr. 1. Verken bosted eller alder er oppgitt på Karen ved vielsen. Paret flyttet til Seierstad i Hedrum, hvor de fikk barna Anne Maria, f. 21. april 1815 (Lenke), Lars, f. 26. april 1818 (Lenke), og Kari, f. 18. august 1820 (Lenke).Alle tre barna levde ved skiftet etter faren Gunner Larssen i 1832 (http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25462/200). Etter avdøde Karen Svensdatter ble det holdt skifte i 1828–1829. Gunner skulle gifte seg på nytt i 1829. Lysning ble holdt, men trolovelsen trukket tilbake og vielsen avlyst.Nå har jeg lett fram og tilbake i åra 1820–1828 i kirkeboka for Hedrum etter dødsfallet til Karen Svensdatter, men greier ikke å finne det. Jeg kan ha oversett det, dødsfallet kan være utelatt, eller hun kan ha blitt gravlagt i et annet prestegjeld.Ved dåpen til dattera Kari i 1820 er mora kalt Karen Kirstine Svensdatter. Jeg finner ei Karen Christine Svensdatter, angivelig 20 år, som tjener på denne garden i Hedrum i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Ved vielsen ang. de to fant jeg som forlovere Ole Olsen Aamundrød og Halvor Andersen Brekke i Tjølling bygdebok s.284, b.2, av Jan W. Krohn-Holm'Ole olsenvar klokker og skolemester i Tjølling. Eidsvoldsmann. Sluttet som skolemester da han overtok Amundrød og drev gården og gjestegiveriet her. Overtok svigerfarens parter i d.e. Lingum og Rødbøl.'Kan det være noen spor her? Jeg har ikke fått sjekket det, kanskje en ide å lese bygdeboka.Den andre forloveren har jeg ikke funnet spor av.Vielsen fant jeg i klokkerboka, Ole Olsen var klokker, kan han ha skaffet dem tjeneste på Aamundrød? det er åpne spørsmål her. M.vh. May Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Karen Kristine Svensdatter, født 1777 på Holmen under Nordre Stavnum i Stokke, hadde i alle fall tilknytning til Tjølling. Faren Sven Pedersen var enkemann fra Bredvei i Tjølling da han 3. april 1776 ble trolovet i Tjølling med Karen Kristines mor, Kirstine Andersdatter, pike fra Stange (vel Stange i Sandar). Sven og Kirstine ble gift i Stokke 2. desember 1776.45. matros av 2. kompani Sven Pedersen og kone Kirstine Andersdatter døpte 1781 dattera Inger Johanne i Stavern - det er trolig de samme menneskene (de er ikke å finne i Stokke etter 1777).Jeg har tidligere notert meg muligheten for at Karen Kristine Svensdatter var jenta som i tjeneste hos presteenka Arff på Skogen i Hedrum i 1801, mens Inger Johanne kan være tjenestejenta på Østby i Tjølling ved samme tid. Kirstine Andersdatter er muligens enka på Håkestad i Tjølling i 1801, død der 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Takk for innspillene, May Karin og Kristian.Interessant det du skriver, Kristian. Tilknytningen til Tjølling på hun som er født i Stokke, styrker i alle fall kandidaturet. Og enda sterkere blir det når kandidaten som var født i Solum kan avskrives. Jeg ser nemlig nå at Leif Biberg Kristensen på Solumslekt oppgir at hun gikk bort samme år (1782).Bygdeboka for Hedrum har jeg ikke hatt anledning til å sjekke ennå, men den gir kanskje ikke noen flere opplysninger? (Regner med at Kristian har undersøkt.)Om det skulle være av interesse for noen, kan jeg jo opplyse at Gunner Larssen, mannen til Karen Kristine Svensdatter, var fra Lindenga av Vestre Sætre i Sørskogbygda i Elverum. Han var født på Kolstad i Hernes i 1784 (døpt 15. februar), men faren kjøpte Lindenga i 1788 og bygde opp et bosted der. Ved skiftet etter foreldra Lars Eriksen og Anne Gunnersdatter i 1810 (de skiftet i levende live), er det oppgitt at Gunner stod i Hans Majestets tjeneste som jeger ved Det Norske Jegerkorps og at han oppholdt seg i Larvik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Nevnte bygdebok sier at Ole Olsen kom fra Østby søndre i Tjølling.S. 314 i b.2 er han nevnt. Da er det jo nærliggende å se Inger Johanne som tjenestejente på Østby. Mvh. M.K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.