Gå til innhold
Arkivverket

[#79957] Hva er brudens fornavn? (Stjørdal 1726)


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Trolovelse øverst til venstre:Enckemand Ole Ivers. Raaen og Sva....? Pedersdatter.Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A01 (1714-1729), Forlovererklæringer 1726, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo, det er nok dem. Svanchen - det er sikkert mulig å lese det slik. Men jeg har aldri sett navnet før. Har noen andre der ute vært borti navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Navnet er nok svært sjeldent, men bygget over samme lest som andre navn med endelsen 'chen', som er en tysk diminutivform. Svanchen betyr altså 'Lille svane'.Andre mer vanlige navn av denne typen er Annichen og Jannichen, og på Nord-Møre har jeg sett Stinchen.På norsk ble det etter hvert Anniken, Janniken og Stinken. Spesielt det siste ser ikke helt poetisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk til dere alle. I den kronologisk førte kirkeboka står det Svancken.Svein Adolf, jeg har tenkt det samme som deg. Andre eksempler på diminutivformer er Carnelken/Cornelken som jeg også har sett.I folketellinga 180l finnes kvinnenavnet Svane i Agderfylkene, altså nokså langt unna Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Men hvis vi ser på navn som begynner med 'Svan', finnes de flere steder: Spesielt i Telemark: Svanaug o.l. (=Svanlaug), i Søndre og Nordre Bergenhus: Svanild o.l. (= Svanhild), og fra Bergenhus er jo veien ikke fullt så lang til Trøndelag. - Men Svanchen har helt sikkert uansett vært en 'sjelden fugl' ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.