Gå til innhold
Arkivverket

[#79960] Oppslag i Rindal bygdebok


Gjest Alf Steinar Nekstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Steinar Nekstad

Hei ! Er det nokon som kan sjekke bygde boka for Rindal på Nordmøre. Det gjeld Michel(Mikkel) Andersson Løfald han var soldat i Køpenhamn i 1801, ei Dansk folketeljing frå 1801 fortel at han da var 40 år gamal. Han kom tilbake til Norge og kjøpte Grimstadkleiva i Straumsneset i 1815. Eg klarar ikkje å finne han i kyrkjebøkene over fødte. Namne passar veldig bra med Løfals i Rindalen.Helsing Alf Steinar Nekstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei,I Gard og Ættesoge for Rindal Bind III på side 509 finner vi Anders Mikkelsson Løfald og Ildrid Einarsdotter Storløkken, som barn nr 5 er nevnt Mikkel Andersson født 1761Det står ingen flere opplysninger om MikkelMvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei, har svart på en direkte e-post også, Alf Steinar, men tar litt her siden det er av interesse for flere.Til Karis innlegg (3.Jeg har sjekket mot rindalsbøkene, men finner ingen aktuelle som heter Anders Larsson på Løfald rundt 1760. Mye taler for at presten har skrevet feil, og at farens navn skal være Anders Mikkelsen. Ref også konfirmasjonslistene, der vi finner Mikkel Anderson (både nevnte Mikkel Anderson og den eldre broren av samme navn.Ser vi på faddrene i 1761, finner vi Endre Jonson Høgholt, som var søskenbarnet til Anders Mikkelson. Og Ildri Einarsdotter Storløkken må vel være mor til Mikkel, selv om det er litt spesielt at hun brukte Storløkken som etternavn. Ser ihvertfall ikke andre dette kan være. Brit Bersvendsdotter Løfald er nabokone i Heimistua, de andre faddrene ser jeg ikke umiddelbart hvor er fra. Men med såpass nære fadderforbindelser, er det merkelig om ikke dette skulle være rett person.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Steinar Nekstad

Hei og takk til dykk alle.Eg har nok kome til det same om at denne Anders Larsson må vera Anders Mikkelson, og at Mikkel f. 1761 er karen som eg leitar etter.Eg har svara på e-posten din Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Steinar Nekstad

Hei ! Ja eg har funne ditt arbeid på slektsforum Tore, og hadde stor glede av det.Denne Mikkel blir min tipp-tipp oldefar. Eg har forsøkt med ein del leiting for å finne meir om denne Glad-slekta i Danmark, utan å lykkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.