Gå til innhold
Arkivverket

[#79963] karakterer ved konfirmasjonen


Gjest Arthur M. Pilskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar S. Ertesvåg

'maadl' [maadelig] for kunnskap , jakarakterskalaen var 'udmærket godt', 'meget godt', 'godt', 'temmelig godt', 'maadelig' og 'slet' (men eg er usikker på om Wraamann delte ut den siste - forgjengaren Winsnes gjorde det i 3 tilfelle på 12 år ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

I noen kirkebøker fra 1800-tallet er brukt tall-karakterer ved konfirmasjonsinnførsler. Jeg går ut fra 1 er beste karakter(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

I noen kirkebøker fra 1800-tallet er brukt tall-karakterer ved konfirmasjonsinnførsler. Jeg går ut fra 1 er beste karakter(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur M. Pilskog

Takk for hjelpen. Ivar S.Ertesvåg nevner Wraamann og Winsnes. Er det navnene på prestene? Det er interessant. Hvor ofte var prestene på selve Hareid. Bodde de i Ålesund eller andre steder? Finnes det noen oversikt over dette? Dvs opplysninger om hvordan de virket gjennom kirkeåret?Dette at man gikk om igjen var vel ikke akkurat så gjevt. Men var det svært negativt for den det gjaldt? Jeg ser av den aktuelle konfirmasjonslisten at jenta (nr 28) før Lisa, har gått fem år til undervisning. Hun var over 19 år da hun ble konfirmert. Kan man finne ut noe om slike? Gjennom registert skolegang/ karakterer eller andre offentlige papirer? Jeg har selv truffet eldre mennesker som bekrefter at det ikke bare var flaut, men at det skapte vansker hvis man ikke fikk konfirmasjonsattesten. Spesielt menn som skulle ut i fiske eller søkte arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(6) Winsnes var sokneprest i Ulstein 1826-1844, Wraamann 1844-55. Dei budde i Dimnasund, Ulstein. Kor ofte dei var på Hareid, kan du lese i Dagsregisteret i kyrkjeboka, til dømes her: Lenke Gudstenestene var stort sett annakvar gong i Ulstein og Hareid; i tillegg kjem soknebod når nokon var alvorleg sjuke. Både Winsnes og Wraamann var ordførar i fleire år, og formannskapsmøta (seinare kommunestyremøte) var vekselvis i Hareid og Ulstein.Eg er usikker på kor gamle skuleprotokollar som finst for Ulstein og Hareid. 5 år til konfirmasjonsundervisning er svært uvanleg. Dei fleste åra var det nokon som gjekk oppatt for 2. år, men det var sjeldan nokon som gjekk for 3. året.Eg har også høyrt/lest det du refererer, men det må vere kring 1900. Om det hadde så mykje å seie - anna enn for omdømet - på 1850-talet, veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur M. Pilskog

Takk for lenke til dagsregister. Ikke lett å lese, men nå har jeg en fin inngang til ulike år. Jeg går ut fra at jeg kan søke på skanna kykjebøker og leite etter Dagsregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.