Gå til innhold
Arkivverket

[#79969] Holleby kapell og Mingeskole


Gjest Hilde Roos
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Roos

Var på tur sist uke for å ta bilder som skal brukes til slektfoskningen. Har tatt bilder av Holleby kapell der den ligger så vakert i landskapet og Holleby skole.Jeg er selv døpt i Holleby kapell og det jeg lurte på er om det finnes noen organisert omvisning inne i kapellet? Min bestefar var forøvrig organist der. Når det gjelder Minge skole så mener jeg det blitt skrevet om dens historie av en som het Stang til etternavn men vet ikke om den historien ble trykkt som artikkel eller om den ble utgitt som bok? Jeg har også bodd på Minge skole og gått på Holleby skole.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei Hilde!Jeg ville nok tatt kontakt med menighetskontoret for å høre om det finnes omvisning i Holleby Kirke (den kalles det i boka 'kirker i Østfold' av Tore Steinar Pettersen. For skolehistorie ville jeg ha kontaktet skolen, det har jeg selv gjort med min egen skole med positivt resultat. Det er også mulig at kanskje lokalhistorisk avd. ved Sarpsbort Bibliotek kanskje sitter på noe! ; )Følgende tekst står om Holleby Kirke i overnevnte bok (jeg regner med at boka fortsatt er i salg via bokhandel (opplag 2000), min ble kjøpt i fjor eller i år, kan anbefales kjøpt. Kildehenvisning for boka er 'Våre kirker', Vanebo forlag AS ; ) Tekst er gjengitt i sin helhet.Holleby, Sarpsborg kommune. Langkirke bygget i 1920 i tre. Arkitekt Aksel og Torvald Bjørnland. 200 sitteplasser. Galleri.Altertavle; Kors, 1979 Glassmalerier; Veslemøy Stoltenberg, 1979 Prekestol; Av tre, 1919 Døpefont; av tre, 1919 Orgel; Pipeorgel, mekanisk, Snertingdal orgel- og harmoniumfabrikk, 1973. 65 stemmer. Kirkeklokker, 1919 Kirkesølv; kalk, fat, vannmugge, 3 vaser 2 store og 2 små lysestaker i messing, særkalker Antependium; 2 stk Messehagler; Husfliden, Marit Lislerud, Solveig Bjørnstad, Ingrid Ørestad.Den nåværende Holleby kirke ble oppført i 1919, men kirkens historie er nok adskillig eldre. I Tunes bygdebok forteller Sven G. Eliassen at biskop Jens Nilssøn omtalte kirken etter sin visitasreise i 1598. Her forteller han at herrefolket på Holleby i sin tid holdt eget kapell på setegården. Dette var nå ødelagt og hadde da ikke vært i bruk på 30 år. Ifølge kunsthistorikeren Lorentz Dietrichson var Holleby en stavkirke som ble bygd omkring år 1400.Den kirken som er på Holleby i dag ble oppført i 1919-1920 av byggmester Tukerud. Tomt og materialer ble gitt av godseier Paul Lindemann. Kirken har et alterbord med et lite gipskrusifiks på trekors. Kirken er oppført av tre og har skip og smalere og lavere kor med sakristi i nord og sør. Skipet bærer takrytter over vestgavlen og har våpenhus i to etasjer foran vestportalen. Kirken står på grunnmur av hugget granitt, og veggene er utvendig kledd med hvitmalt supanel. Innvendig har veggene smalt faspanel med brysting av vekselpanel. Skipets langvegger har hver tre trefagsvinduer med farget glass. Koret belyses av høystilt fem-delt vindu med rundbuefelter. Sakristiene har sadeltak med møne nord-sør, inngang til koret og portal i vest og vindu på de to andre veggene. Våpenhusets annen etasje er åpnet mot galleriet og tilgjengelig fra et trappehus på våpenhusets nord- og sørside. Takrytteren er åtte-kantet med sinktekket hjelm,og spiret bærer fløy med årstallet 1919. Takene er tekket med tegl. Skip og kor har trykket tretønnehvelv, og koret åpner seg i full bredde og høyde mot skipet. Gulvet i koret er hevet to trinn.Interiør; Døpefonten som er åttesidet og profilert, står på koret nordside. Prekestolen, som har 6 fag, enkle rundbuefyllinger, klokkeformet bunn og åttesidet fot, står på sørveggen. Ved skipet vestvegg har kirken et galleri med orgel. Galleriet går inn over våpenhuset i vest og frem over i skipet i øst hvor det støttes av fire søyler med utskårne knekter.Ser på bildene at det er en nydelig kirke du er døpt i, Hilde! ; ) Håper dette var noe av det du var ute etter!Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.