Gå til innhold
Arkivverket

[#79971] Slektsforhold på Kråkvik i Ringsaker


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Diskusjonsgruppa har tatt en runde på ekteskapene (62) og vi tror også det blir rett å sette Gudbjørg som kone nr to.Det har da vist seg også her at slektshistorie egner seg bra som dugnad. Det har også vist seg at en må være forsiktig med å ha andre kilder enn orginalkilder.Men her står det mye arbeid att å gjøra før Kråkviks slekter er fullt ut dokumentert, så flere fakta og flere etterkommere er meget velkomment. Det store spørsmålet, som det synes MEGET vanskelig å avklare, er hvor Mikkel Olsen på Kråkvik er født.Det ser ut som flere representanter for familien i perioder bodde på garden og da helst på husmannsplasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Midhaugs og Spangens notater om Mustad var av nyere dato, og dermed uinteressant i denne sammenheng.Spangens notat om Kråkvik nevner ingen Mikkel Olsen, men jeg har skannet det. Er det interesse for det kan jeg legge ut siden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Takk skal du ha Lars Uve. Da kan Mustad-Kråkvik nok en gang avskrives til noen evt. måtte snuble over noe i en eller annen kilde. Det er vel mye annet enn Mikkel på Kråkvik som er behandlet over, så Spangens notat kan kanskje være interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Denne tavlen, som lenger bakover omhandler slekt på Olstad nordre i Gausdal, er ikke dokumentert, og man bør derfor se bort fra den, dvs. leddene før Amund Ottarsson, her kalt Ogmund Ottarsson.Den første dokumenterte mann på Olstad før Amund Ottarsson, var Gulbrand (Amundsson?) Olstad og kona Gudrid Gregoriusdatter nevnt 1404 (DN III nr. 571). Det er i hvert fall 3, sannsynligvis 4 ledd mellom disse personene, og det er fullstendig uvisst hvordan den forbindelsen kan ha vært. Den behøver heller ikke bare ha gått gjennom mannsledd.Far til Amund må ha hett Ottar, men det er det eneste som vites.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

I innlegg 1 lurer Thor på om Ouden Mikkelsen kan ha kommet til Krogvig ved å gifte seg med enken etter Joen Toresen nemlig Marthe Mikkelsdtr. I et skifte på Bordal i 1739 finner vi beviset på det.Skifte på Bordal 1739 etter Thore Larsen Bordal: Ældste søn avdøde Joen Thoresen Krogvig gift med Marthe Mikkelsdtr, deres søn Joen Michelsen 19 år hans stefar er Ouden Michelsen Krogvig. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25189/84Thore Larsen hadde vært gift med Siri Olsdtr, skifte etter henne var i 1717, Thore var hennes andre ektemann, den første var Joen Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Lars Ove (76). Dette er en god ide! Men må jo omfatte mere enn Ringsaker. Når vi kritiserer bygdebøkene, så er det jo rett og slett for å påpeke at det ikke er primærkilder. Det er så fort gjort å lage en feil. Så blir denne oppformert. Det har vi jo sett også i denne debatten.Takk til Else Kari for verifiseringen av giftet til Ouden. Min telefonpsartner har for lengst kommet opp med samme kilde, men jeg har vært litt treg til å få lagt det inn! Tror egentlig infoen om det skiftet Else Kari nevner opprinnelig kom til oss som startet debatten fra Hans Myhre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Lars Ove (76). Dette er en god ide! Men må jo omfatte mere enn Ringsaker. Når vi kritiserer bygdebøkene, så er det jo rett og slett for å påpeke at det ikke er primærkilder. Det er så fort gjort å lage en feil. Så blir denne oppformert. Det har vi jo sett også i denne debatten.Takk til Else Kari for verifiseringen av giftet til Ouden. Min telefonpsartner har for lengst kommet opp med samme kilde, men jeg har vært litt treg til å få lagt det inn! Tror egentlig infoen om det skiftet Else Kari nevner opprinnelig kom til oss som startet debatten fra Hans Myhre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det finnes et tema på Slektsforum for publisering av rettinger til bygdebøker, men det er ikke mye der. Slik publisering på nettet har vært foreslått siden nettet ble vanlig, men lite skjer.For min egen del holder jeg og noen hjelpere på med andre runde med rettinger og tillegg til 2008 utgaven av 'Slekter på garder i Vardal og Redalen' (forfatter Per Braastad) som kan betraktes som en oppdatering av bygdebøkene. Det blir vel 15-20 sider i år også, inkl. en avliging av Mustad-Kråkvik forbindelsen.Poenget mitt at det holder med at en person setter i gang å skrive, så burde det ikke være så vanskelig for slektshistorielaget å legge det ut. Hvis man skal vente på en omfattende organisering har ting en tendens til å renne ut i sanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Når det gjelder bygdebøker, Veldre historielag er jo igang med en oppdatering av bygdeboka. Folk ble jo invitert til å sende de feil og mangler de fant i den gamle boka. Du som har så mye om Veldre Thor har du kontakt med det nye bygdebokutvalget?Har sendt en mail med noen feil til dem men feilene er jo så mange at det nesten hadde vært best om de startet med blanke ark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er et par stykker i Hedmark Slektshistorielag som har tatt for seg begynnelsen på Veldre Bygdebok og vi er foreløpig skremt av hvor mye feil og mangler det var på de 2-3 første gardene. Her må det skrives en ny bok som får med seg husmandsfolket også. Jeg vet noe er på gang men den forfatteren jeg og et par andre har tipset om har foreløpig ikke hørt noe mer fra Veldre Historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg tror ikke vi skal dra dette lengre. Det er kjekt å være klar over at bygdebøker er meget usikre. Imidlertid er dette i stor grad frivillig og uegennyttig arbeid.Kan si mye positivt om Veldre Historielag. Skal en revidering av bygdeboka ha suksess, så bør nok profesjonelle folk inn og prosjektet dreier seg om forholdsvis mye penger. Kanskje mere enn et historielag har rygg til. Skal det bli bra, så må kommunen bevilge penger. Andre kulturmidler kan ikke skaffes til slike prosjekter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Vedr. Geir Thorud sin kommentar (85) og Lars Ove's kopi fra Spangen (80) finnes det noe bakgrunn for at denne Kari var fra søndre Mælum?Jeg har notert at Gudbrand Evensson Mælum hadde datteren Eli fra første ekteskap og barna Even, Ole, Eli og Lisbeth fra andre ekteskap med Kari Mikkelsdatter Kråkvik. Skulle denne Kari være fra denne slekten vil det knyttes opp mot min slekt fra Simen Trondsson Heggen som jeg har i 10'ende ledd.Gudbrand Evensson og Kari Mikkelsdatter er da oldeforeldre til min tipp oldemor Anne Gudbrandsdatter som kom til nedre Bergseng på Brøttum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det begynner å bli litt sent for meg Svein. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener. Jeg har ikke med meg databasen her jeg er nå. Jeg synes det kanskje hadde vært greit om du utgreier litt mere slekta til denne Kari Gudbrandsdatter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Kari Mikkelsdatter gift på Mælum på Brøttum. Jeg har ikke sett noen dokumentasjon på hennes opphav. Det er rett og slett ukjent for mange at hun er fra Kråkvik. Inntil det er noen som har dokumentasjon på hennes opphav, blir det særdeles vanskelig fortsatt å påstå at hun er fra Kråkvik. Er det rett og slett en antakelse fra bygdebokforfatteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thor Bøhmer

Det er flere slektsforviklinger på Kråkvik. En senere Ouden Mikkelsen er døpt 01 aug 1756.Jeg har funnet Ouden Mikkelsen som far til Mikkel Oudensen Nyhus-eie døpt 25 feb 1779. Mora var Sissel Olsdatter Fossen? og muligens datter av Ole Torbjørnsen på Stein-eie og kone Eli Olsdatter. Det var vel da et ungkarssprell!Denne Mikkel Oudensen Nyhus-eie var gift to ganger. Først 23 okt 1801 med Johanne Johannesdatter Mælum-eie. Hennes mor var nok født på Veltlien oppi Veldre og av ei slekt som kom fra Bjørge. Farens opphav har jeg ikke. Faren var Johannes Hågensen, husmann på Mælum-eie. Det må vel være Stormælum i Ringsak (hovedsognet)? Så var Mikkel Olsen g 3 mai 1819 m Berte Olsdatter.Ouden Mikkelsen f 1756 var først gift med Gunhild Larsdatter f ca 1762. Jeg har ikke funnet henne som døpt i kirkeboka. Denne Gunhild døde i 1811. Er hennes foreldre kjent?Ouden Mikkelsen giftet seg igjen med Gunhild Hansdatter 16 apr 1816. Hvem denne Gunhild Hansdatter er, har jeg heller ikke funnet.Dersom jeg har gjort dette riktig, så hadde Ouden Mikkelsen f 1756 16 barn. Da blir det ei stor etterslekt. De aller fleste ble husfolk. Jeg har langtfra alle disse barna som gift. Dersom noen kan bidra med ektepartnere så er det fint.I og med at Ouden Mikkelsen f 1756 hadde to sønner med navn Mikkel, ser jeg flere slektstavler på Internet som forståelig nok har problemer med å skilde dissse to sønnene fra hverandre. Dette ver ba. a. et forsøk i å bidra til at de tavlene blir korrigert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Men ungkarssprellet endte dog trist for Sissel Olsdtr. hun ble begravet 23/5 1779. kalles Sissel Olsdtr Winju i Skapals, 23 år og 7 mnd.Alderen skulle tilsi at hun var f okt/nov 1755, men jeg tror du har rett i at det er Ole Torbiørnsen sin datter som ble døpt 14 nov 1756. Finnes iallefall ingen andre kandidater. At det er barnemoren som dør i 1779 får vi vite ved deres 'skriftemål' ført under anden liste, der det står at det er begges 1,leijemål,deretter tilført hun død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Nå ser det ut til at Gunhild Hansdtr lever i 1865, hun bor hos datteren Oline i Bjerkelund, Saugstad skolekrets, vielsen til datteren her Lenke Det står i ft 1865 at hun skal være f i Ringsaker og at hun er 76 år, da kan hun være datter av Hans Haagensen og Boel Hansdtr som vi finner på Kuldsveen 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Her dør Gunhild Lenke da ser det nok ut til at hun la på noen år ved vielsen, ca 25 år skulle være rett, så jeg holder en knapp på jenta i Kulsveen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.