Gå til innhold
Arkivverket

[#79971] Slektsforhold på Kråkvik i Ringsaker


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Auden Mikkelsen Kraakvik (født 1756) som nevnes i innlegg 96, hadde nok flere ''ungkarssprell''. Marte Larsdatter Nyhus-eie fikk i 1776 en datter Kari utenfor ekteskap. Hun utla først soldat Kristen Audensen Baabergs-eie som barnefar, men ''hun har siden udlagt Ouden Mikelssen Krogvig, og icke fri for nogen af dem''.Her er dåpen den 13.oktober 1776 - se den femte innførselen på s.23 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9066&idx_id=9066&uid=ny&idx_side=-11>Lenke (Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 3 (1775-1798), Fødte og døpte 1776, side 22-23).Kristen Audensen Baabergs-eie sto offentlig skrifte 1.desember samme år for å ha besvangret Marte Larsdatter, og Auden Mikkelsen Kraakvik skriftet offentlig en uke senere for det samme forholdet - se nederst på s.460 her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Denne Kristen Oudensen kunne være han som var f 1749 på et eie under Lille Bolstad. Han ble faktisk senere ble gift med ei Marte Larsdatter Ottersrud. Kunne det være samme dama???Han var 1 g m Mette JonsdatterHan var for øvrig i slekt med Kråkvik-folket. Kristen bodde i Ellefsætra. Farslinja går til Kås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Thor Bøhmer (103):Jeg har notert meg at denne Kristen Audensen var født på Tjerne-eie i 1749 (døpt 30.mars) av foreldre Auden Kristensen (død 1782) og Marte Olsdatter - men det er kanskje ikke riktig?Han ble gift 4.mars 1785 med Mette Jonsdatter Tokstad-eie (født 1745). Kristen døde på Ellefseter 7.desember 1809, og hans enke Mette Jonsdatter døde samme sted 21.april 1817. Jeg tror derfor ikke at han har har vært gift en andre gang med en Marte Larsdatter Ottersrud.Nå blir dette utenom temaet for denne tråden, så vi kan jo kanskje ta dette privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Dere har kanskje tatt det på privaten :-) Men den som var gift med enken på Ottersrud var ungkarl Ouden Christensen Kollen,ikke Christen Oudensen. vielsen her Lenke Viet 25/6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det skulle vær morsomt å vite om det er noen har har denne Den Kari ? som ble døpt 13/10-1776 som ane og hvem de har satt opp som henne far, Christen eller Ouden. Har ikke i disse sopptider hatt tid til å følge med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Selvfølgelig har du rett Else Kari. Der ser du hvor farlig en avskrift er. I min databasse har jeg skrevet Ouden Kristensen. Det samme står altså i kirkeboka. Men i kirkeboka står det ungkar of da er jeg helt på bar bakke og vet ikke hvem denne Ouden var. Imidlertid er en av forloverene fra Skjerpen og det peker mot samme slekt. Aller helst på Haukåsen??? Men det er vel strengt tatt en annen debatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Er vel en annen debatt men debatten er din så du bestemmer vel selv :-)Jeg tenker denne Ouden f ca 1750 kan stemme bra med sønnen til Christen Oudensen og Malene Halvorsdtr Lillebolstad eie ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Til Hans;det kan se ut som det ikke finnes noen etterkommere etter den Kari som ble dpt okt 1776, alderen stemmer bra på denne jenta som begraves 1år 8mnd og 13 dager den 20 juni 1778.Lenke Hun kalles da Kari Oudensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Else Kari: Se ft 1801. Det dreier seg faktisk om to forskjellige personer. Jeg synes det da er best å diskutere Ottersrud i en egen debatt. Det kan selvfølgelig være samme slekt, men inntil det er kjent så kan enten jeg eller noen andre kan ta Ottersrud opp i en egen debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Selvfølgelig snakker vi om to forskjellige karer det var liksom det jeg prøvde å få frem,Ouden Christensen f på Lille Bolstad og gift med enka Marthe Larsdtr Ottersrud,er boende i Ottersrud som føderådsfolk 1801.Han har ingenting med barnet som blir døpt i 1776 å gjøre.Det var feilene i innlegg 103 jeg prøvde å rette opp.Lillebolstadkaren het altså ikke Christen Oudensen men Ouden ChristensenDen andre personen er jo Christen Oudensen f på Tjerne eie og far til ymse lausunger før han giftet seg med Mette Jonsdtr og er bosatt i Ellefsæter i 1801.Eller var det noe annet du mente ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Henviser til innlegg 99 og 100. Gunnild Hansdatter 10 år på Kullsveen i 1801 er nok rett person. Problemet er :Hvor er hun født? Hun har nok lagt på alderen ved ekteskap men hun klare ikke å følge opp da hun døde for der er alderen omtrent rett slik som i 1801 og ved konfirmasjon. Den andre aktuelle Gunnild Hansdatter er f. 1784 Ringsaker og skulle vært med sine foreldre på Maurud , Helgøya i 1801. dødsfall og konf. før 1801 på Nes er brent så hun er sannsynligvis død på Nes før 1801 ellers hadde hun rett alder ved ekteskap i 1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kristian Sveen

I inlegg 96 er det nevnt at Ouden Michelsen hadde 16 barn.I 1.ektesk. med Gunild Larsdtr. Barn: 1.Eli dpt.23/12-1781 Krogvig d.20/8-1785 Jemtland. 2.Lars dpt.2/11-1783 Jemtland, Bgr.4/11-1783 Jemtland. 3.Lars dpt.19/12-1784 Jemtland. 4.Michel dpt.15/4-1787 -D.25/5-1787 Jemtland. . 5.Michel dpt.22/6-1788 Krogvig. 6.Peder dpt.25/5-1791 d.27/5-1791 Krogvig. 7.Johannes dpt.29/5-1791 Krogvig,gift 30/11-1821 m.Berte Olsdtr. Bergundhaugen. 8.Eli dpt.13/10-1793-d.11/2-1794 Krogvig. 9.Marte dpt.7/8-1796 Krogvig. Flyttet i 1820 til Myklebust i Hærøy på Sundmøre.10.Even dpt.7/1-1799 Krogvig,gift 26/4-1825 m.Kari Olsdtr.Kjos. 11.Peder dpt.6/12-1801 Krogvig,gift 17/11-1831 m.Marte Trondsdtr.Baardseth. 12.Lisbeth dpt.24/10-1805 Krogvig,Flyttet til Romsdalen I 1825.I 2.ektesk.m Gunild Hansdtr. Barn: 1.Gunild dpt.23/2-1817 Krogvig,gift 28/1836 m.Gulbrand Nielsen Nerlien eie Nes. 2.Eli dpt.11/10-1818 Krogvig,gift 29/10-1853 m.Enkem.Peder Olsen Tranberg. 3.Haaken dpt.26/11-1820 Krogvig gift 30/4-1849 m.Karen Gulbrandsdtr.Bolstad eie. 4.Birthe Marie dpt.6/4-1823 gift 24/3-1846 m.Even Evensen Øvre Aasen. 5.Oline dpt.28/8-1825 Krogvig gift 6/4-1847 m.Ole Jensen Ulvildrud eie. 6.Jacob dpt.7/10-1827 Krogvig,utflyttet 6/7-1846 som vervet mannskap til Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Takk for den O.K.S. Det er kjekt å ha dem listet. Så blir spørsmålet om etterkommere av alle disse barna aktuelt og det skulle ligge an til en storm med navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

En rask sjekk..ga ikke en så stor haug med barn som Thor trodde. En nøyere sjekk kan gi flere.. Johanne Oudensen og Berte Olsdatter: Pernille 1827, Børre 1831 og Gunnerius 1843 Even OUdensen og Kari Olsdatter: Ole 1827 og Ouden 1830 Peder Oudensen og Marte Trondsdtr.: Gønner 1832, Thomas 1835, Ole 1837 og Elie 1840 Gulbrand Nielsen og Gunnild Oudensdtr: Johanne 1836, Ole 1843, Nicoline 1851, Johannes 1853 og Marthea 1856 lie Oudensdatter og Peder Olsen: Gønner 1852, Ouden 1854, Olaus 1855 og Gunhild 1860 Haaken Oudensen og Karen Gulbrandsdtr Gønner 1849 f. på Isum i Froen Birthe Marie Oudensdtr og Even Evensen: Even 1846, Ole 1848 og Kjerstine 1851 Olie Oudensdatter og Ole Jensen: Johannes 1848 og Gønner 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Haagen Oudensen ble enkemann allerede i 1854, han fikk dattera Mathea f uægte 1855 med Oline Pedersdtr Sougseie, som han giftet seg med i 1856 i ekteskap fikk de dattera Karen f 1862.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thor Bøhmer

Denne Mikkel Olsen på Kråkvik som vi først trodde kom fra Mustad, kan han være en slektning av Marte Hågensdatter gift med Oluf Tommesen?Tommes Bjørnsen Sterud var gift med Ambjør Olsdatter.Vi antar at som enke kom Marte Hågensdatter til Kråkvik. Kunne det være et slektskap mellom disse to??På Sterud var det nemlig også en bruker før 1600 som het Oluf.Jeg synes det er greit å lansere tanken, men har ikke sjøl kapasitet til å følge opp i den retningen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Thor Bøhmer

Jeg hadde en lengre slektsprat i dag på telefonen. Jeg skal ikke dra med meg andre i dumme gjetninger og oppgir derfor ingen navn.Vi vet at Marte Hågensdatter var gift med Oluf Tommesen Sterud. Oluf Tommesen var sogneprest i Ringsaker og eide mye jordegods. Han hadde jord i Sterud. De bodde på lille Bolstad.Det er verdt å merke seg at Oluf Tommesen også har andeler i Kråkvik og Skrukkerud. Oluf Tommesen sies å være død i 1635.Marte Hågensdatter kom nok til Kråkvik like etterpå. Ei Marte Kråkvik er nevnt som eier av de samme andelene i Sterud, Kråkvik og Skrukkerud. Hun eier også en halv hud i lille Bolstad i 1642. Det er neppe så tilfeldig at to kvinner med samme fornavn eier de samme andelene i de samme gardene. Det er samme dame!Etter Marte kom det en bruker som het Mikkel Olsen. Det er meget nærliggende å tro at dette er sønn av Marte og Oluf. Farsnavnet er en indikasjon på det, men langt fra noe bevis.Når en vet hvor hardt slekta klamret seg til sitt gods, så tror jeg at det er denne forbindelsen man må lete etter:Kan Mikkel Olsen Kråkvik være født på Bolstad??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Til nå har vi trodd at Marte og Oluf bare hadde døtre. En ser også et ei av døtrene tok over hjemgarden lille Bolstad. Jeg vil tro at Kråkvik kunne være en litt mere verdifull gard enn lille Bolstad og da var det naturlig at dersom det var en sønn, så havnet han på Kråkvik. (I dag er nok lille Bolstad mye mere verdt på grunn av skogen??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det første man må gjøre, er å saumfare skattelistene og finne ut om Mikkel Olsen noen gang eide noe i Kråkvik eller om han bare var leilending. Hvor ble det eventuelt av det som Marte Hågensdatter eide i Kråkvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kristian Sveen

I Kontribusjonsskatten jonsok og mikkelsmesse 1656/57 står det: Michel Kroguig. 1 skpnd.3 huder. Eier selv 1 skpnd 2 huder. Prestebolet ibm. 1 hud, hver bøgger sidt, forne hud bruges under prestebolit. Det samme står i 1660.Kontribusjonen jonsok og mikkelsmesse 1654: Marte L. Boelstad. Denne gaard brug och besidder dend forige Sogneprestes effterlatte enke nemblich Marte, med mange umøndige børn, och etter Ko.Ma.Naad.forordning niuder schattefri. Vet ikke om dette er noe oppklarende om opphavet til Mikkel Olsen Krogvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ole Kristian. Takk for ytterligere henvisning til kilder. Da vet vi vel at Marte bodde på Bolstad i 1654Jeg har notert at Mikkel Olsen var født ca 1620. Da er han gammel nok til å kunne ha tatt over ansvaret for Kråkvik mens mora bodde på Bolstad. Hvor mye pluss eller minus det er på alderen, er det nesten umulig å si uten kirkebok.Hva mange umyndige børn i 1654 vil si, er det umulig å ha noen formening om. Myndighetsalderen mener jeg var 26 år?Men Mikkel var vel da myndig som bruker i 1656/7. Dermed født ca 1620?? Da kunne han ha tatt over eierskapet i sin mors gard. Var han eneste sønn, ville muligens eierdelene i Kråkvik være om trent det han skulle ha?? Men da må han ha vært eneste sønn.Det forutsetter vel da at søstrene arvet resten?? Så forutsetter jeg at eldste datter med mann overtok Bolstad. Hun også født ca 1620.Men vi mangler altså bevis på at han var sønn til Oluf Tommesen. At det kan være nærliggende å tro at han er Olufs sønnpå grunn av farsnavnet, er jo ikke noe bevis.Inntil det dukker opp en kilde som beviser at han er sønn av forrige eier, så må dette henge i luften. Men jeg vil fortsatt hevde at man må ha øynene åpne for en slik mulighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Er det noen som vet fra hvilke(n) kilde® Ole Tommesens andre barn er kjent? (Ikke dermed sagt noe om at Mikkel Olsen var hans sønn eller ikke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.