Gå til innhold
Arkivverket

[#79974] Slektsnøtt


Gjest Christoffer Owe
 Del

Recommended Posts

Gjest Christoffer Owe

En av mine forfedre het Anders Andersen og var bøssemaker i Bergen. Hans hustru het Maren, og det er opphavet hennes som er utfordringen her.De ble gift 21/10 1825 i domkirken i Bergen. Da kalles hun 'Maren Axelsdtr Holmen', 24 år, pige, fra Kristiansand.Ved barnefødsel i 1827 kalles hun 'Maren Sivertsen'. (Dette var for øvrig Oluf Martin Andersen, senere stadsingeniør i Kristiania.)Ved barnefødsler i 1828 og 1829 kalles hun 'Maren Axelsdtr'.Ved barnefødsel i 1832 kalles hun 'Maren Andersen Axelsdtr'.Ved barnefødsel i 1834 kalles hun 'Maren Andersen f. Axelsen'.Ved barnefødsel i 1836 kalles hun 'Maren Sivertsen'.Etter at mannen døde flyttet hun fra Bergen til Oslo hvor hun bodde med sin eldste sønn og hans familie. Hun nevnes i folketellingen 1875 som 'Maren Andersen' og fødested Kristiansand. Hun døde i Oslo 6/6 1897 og kalles i kirkeboken ved begravelsen 'Maren Andersen f. Axelsen enkefrue'. Her er også fødselsdato oppgitt: 6/1 1802, som er et års avvik ift. alder oppgitt ved bryllupet.Kjært barn har mange navn.Hun ble forlovet 15/10 1825 (bare seks dager før bryllupet) og det ble notert i kirkeboken. Her er navnet på faren oppgitt: Axel Siversen.Men jeg finner ingen passende fødsel hverken i Kristiansand eller i omkringliggende prestegjeld som passer. Og jeg finner heller ikke faren. Han burde være nevnt i folketellingen 1801. Men her finnes kun en Axel Siversen i hele landet (etter å ha søkt på 'Axel* S*' i Digitalarkivet). Han er 70 år, enkemann, og bor i Vestre Moland i Nedenes. I Kristiansand finnes ingen Axel overhodet. Og i Vestre Moland finner jeg heller ikke noen passende Maren i kirkeboken.Jeg har også for sikkerhets skyld sjekket Kristiansund, uten å finne noe.Noen gode forslag til hvordan jeg kan komme videre uten å lete gjennom hver eneste kirkebok for Sørlandet?mvh Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Konfirmert i Oddernes i 1815. Hun er oppført i høyre kolonne på venstre side, nr 6 fra toppenKildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Oddernes, Ministerialbok nr. A 4 (1764-1820), Konfirmerte 1815-1818, side 256. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9807&idx_id=9807&uid=ny&idx_side=-246>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her gifter en Axel Siversen seg med Marthe Hansdatter 17 mai 1804.Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1760-1816), Ekteviede 1803-1804, side 202. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9612&idx_id=9612&uid=ny&idx_side=-181>Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Her får de en datter Sidsel Catrine Axelsdatter Holmen i 1814.Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1760-1816), Fødte og døpte 1814, side 134. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Marthe Hansdatter får en datter Maren i 1802, men med en annen oppgitt barnefar.Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1760-1816), Fødte og døpte 1802, side 93. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christoffer Owe

Tusen takk for interessante opplysninger!Det er nok den riktige Maren du har funnet døpt i 1802. Jeg har oversett denne fordi jeg ikke har gjenkjent noen av navnene. Axel Sivertsen er tydeligvis stefar og ikke far, mens Maren er født utenfor ekteskap.Men jeg ser at Axel Sivertsen er ungkar i 1804. Følgelig er han ikke den samme som er nevnt i folketellingen. Men han er også matros, så kanskje ble han utelatt i folketellingen fordi han var ute på havet? Jeg tipper at Axel Sivertsen i folketellingen er farfaren hans. Spennende!mvh Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.