Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Sindre Kinn Andresen

[#80019] Ønske om OCR på digitale bøker

Recommended Posts

Gjest Sindre Kinn Andresen

Jeg ønsker å lufte et ønske om det kan gjennomføres en OCR på de digitale bøker - der det er hensiktsmessig - slik at de kan presenteres søkbare.Jeg har spesielt i tankene de massive utgivelsene som hhv den sivile og den militære undersøkelseskommisjonen utarbeidet etter 1945. Disse utgivelsene er scannet i god kvalitet og har 'rene' bokstaver som de fleste OCR-program vil gjenkjenne, så teknisk sett burde det ikke være noe i veien for å gjennomføre dette.Gjøres disse utgivelsene søkbare gjennom OCR vil det bety en enorm lettelse i arbeidet med å lete igjennom dem. I dag er man jo henvist til å 'bla dem' som en vanlig bok, men gjøres de søkbare så mener jeg man utløser et enormt arbeidsbesparende potensiale.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

I forbindelse med omlegging av programvaren for Digitalarkivet må vi også finne ny programvare for de digitale bøkene. De aktuelle alternativene inneholder mulighet for OCR-lesing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.