Gå til innhold
Arkivverket

[#80019] Ønske om OCR på digitale bøker


Gjest Sindre Kinn Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sindre Kinn Andresen

Jeg ønsker å lufte et ønske om det kan gjennomføres en OCR på de digitale bøker - der det er hensiktsmessig - slik at de kan presenteres søkbare.Jeg har spesielt i tankene de massive utgivelsene som hhv den sivile og den militære undersøkelseskommisjonen utarbeidet etter 1945. Disse utgivelsene er scannet i god kvalitet og har 'rene' bokstaver som de fleste OCR-program vil gjenkjenne, så teknisk sett burde det ikke være noe i veien for å gjennomføre dette.Gjøres disse utgivelsene søkbare gjennom OCR vil det bety en enorm lettelse i arbeidet med å lete igjennom dem. I dag er man jo henvist til å 'bla dem' som en vanlig bok, men gjøres de søkbare så mener jeg man utløser et enormt arbeidsbesparende potensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I forbindelse med omlegging av programvaren for Digitalarkivet må vi også finne ny programvare for de digitale bøkene. De aktuelle alternativene inneholder mulighet for OCR-lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.