Gå til innhold
Arkivverket

[#80027] Frantz Pedersen, Vestvågøy og hans opphav?.


Gjest Thor Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Karlsen

Frantz Pedersen født 1722? var gift med Rachel Olsdatter Ursin, Vestvågøy. Jeg har forgjeves lett etter hans opphav. Etterpå ser jeg det er flere som tidligere ikke har klart å finne forfedrene til Frantz. Navnet Frantz var ikke særlig utbredt i Norge på 1700-tallet, derimot finner jeg mange i Danmark på samme tid med Navnet - Frantz Pedersen. Nå lurer jeg på om Frantz kan ha sitt opphav fra Danmark. Men det er det vel ikke lett å finne ut av?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Karlsen

Etternavnet Jentoft finner en spesielt på Ballstad. At Anniken er døpt med mellomnavn Jentoft har nok ikke noen forbindelse til familien på Ballstad. I eldre tider ble barn ofte døpt med et fint mellomnavn. Således er min oldefar døpt med mellomnavnet Krantz. På mitt hjemsted var det en som ble døpt med et annet etternavn, nemlig Adelsten.Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Karlsen

Takk for innlegget. Jeg kjenner godt til Børje sitt slektstre. Mitt innlegg dreide seg om forfedrene til Frantz Pedersen.Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg ser sønnen Hartvig Frantzen kaller opp faren, men han har Gartner som mellomnavn. Hvis det er slik han er av denne slekten så kan faren være Peter Gartner Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp denne igjen, siden Frantz Pedersen kanskje også var blant mine aner. Han var muligens far til min forfar Johannes(også kalt Johan) Frantzen født ca 1748. Siden Jeg har funnet Rachel Olsdatter Ursin som døpt 2.søndag i advent(08.12)1737), må Johannes eller Johan eventuelt være sønn av Frantz i et tidligere ekteskap eller 'uekte' sønn av Frantz Pedersen. Johannes var først gift med Maren Andersdatter Kylpesnes som døde i ca 1797(skifte 09.02.1797), og gift 2 med Agatha Bjørnsdatter(ved folketellingen 1801). Han kan umulig være født ca 1759 som jeg også har sett, for han får første sønnen Anders døpt 03.05.1773. Hvis han skulle være født i 1759 blir han for ung til å være far.Jeg har disse barna på Frantz Pedersen i 2. ekteskap med Rachel Olsdatter Ursin:1)Ole Frantzen Skifjord født ca 1758-1761, og oppgitt å være 19 år ved konfirmasjonen i 1761. Han var 40 år ved folketellingen 1801. Han døde 04.05.1825 i følge Børje Jonsens hjemmeside(ikke sjekket med kirkeboka). Trolovet med Anne Ulriksdatter Rist 05.10.1789, og de ble gift 23.10.1789. Hun var født i ca 1767.2)Ingeborg Frantzdatter konfirmert 19.søndag etter trinit(13.10)1776, og født ca 1757-1761.3)Anna Olava Jentoft Frantzdatter født ca 1772, og død i 1796. KOnfirmert i Buksnes kirke 02.10.1791, og er da oppgitt å være 19 år. Så fødselsåret 1762 på Børje Jonsens hjemmeside må være feil.4)Anna Elisabeth Ursin Frantzdatter født ca 1761-1763, og 40 år i 1801. Konfirmert 21.søndag etter trinit(20.10)1782. Gift med Johannes Andersen Kylpesnes ved folketellingen 1801. Han var bror av min formor Maren Andersdatter Kylpesnes, og Johannes var født ca 1752-56. Da han ble konfirmert 15.søndag etter trinit(22.09)1788 er han oppgitt å være 22 år og 49 år i 1801. Han bodde i Skifjord ved faren Anders Johansens skifte 20.06.1792.5)Hartvig Frantzen født ca 1767-1773, og 17 år ved konfirmasjonen 18.søndag etter trinit(03.10)1790. Han er 34 i 1801, og han var da gift med Karen Jensdatter. Han overtok gården Skifjord etter sin far.6)Kristopher Frantzen født ca 1770, og konfirmert i Buksnes kirke Dom.23.p.trinit(11.11.)1787)7)Anne Olava Jentoft Frantzdatter døpt 10.søndag etter trinit(15.08)1773. Konfirmert i Buksnes kirke Dom.15.p.trinit(02.10)1791.8)Annikken Frantzdatter døpt 01.01.1778, og ved folketellingen 1801 var hun gift med Hans Olai Hansen i Skifjord.Kanskje har det kommet tilbake noen fra ferie, som vet mer om opphavet til Frantz Pedersen? Var han gift før han var gift med Rachel Olsdatter Ursin? I såfall hvem var han gift med, og hvem var mor til min forfar Johannes eller Johan Frantzen født ca 1748?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Lenke til tidligere debatt angående Johan(Johannes)Frantzen:Lenke Frantzen&nr=1&antinnlegg=16&startnr=&antall=&spraak=#ankerDet er nok noe usikkert hvem som var hans far, men Frantz Pedersen Skifjord er fremdeles aktuell som mulig far hvis ikke noen andre mener noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Karlsen

Jeg er 7. generasjon fra Ole Frantzen. Men å finne forfedrene til Ole's far - Frantz Pedersen er ikke mulig. Du nevner Børje Jonsons hjemmeside. Jeg ser at i noen tilfelle ikke samsvarer med data som til dømes finnes hos Krystad History and Genealogy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvor finner en Krystad History and Genealogy? Det jeg har sett på Børje Jonsens hjemmeside stemmer ikke alltid med det jeg har funnet ut heller. Han skriver jo for eksempel at Frantx Pedersen Skifjord og kona Rachel Olsdatter Ursin var mulige foreldre til Johan Frantzen, og at Rachel var hans mor er jo rett og slett helt umulig siden hun ble født i 1737, og Johan jo ble født ca 1748 og ikke kan være født særlig mye senere ut fra når han gifter seg og får barn. Johan Frantzen var min 3 ganger tippoldefar gjennom Hans Johansen som dro til Horn på Løkta på Helgeland, og dennes sønn Christen Mikal født 1819. Christen Mikal var farfar til min mors far, og altså min tippoldefar. Det blir vel 6. generasjon etter Johan Frantxen for meg.Er alt utlagt på Digitalarkivet av skifter og andre kilder for Buksnes? Er det ikke mulig å finne foreldre til Frantz Pedersen og noe om hvem han var gift med før Rachel, i skiftene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har sett på innrulleringene i 1762 og 1769, og Frantx Pedersen er ikke nevnt ved innrulleringen 1762. Han er derimot nevnt i 1769, og da 38 år:LenkeHan blir jo da litt ung som eventuelt far til Johan Frantzen, men Johan kan jo være født noen få år etter 1748. Uansett så kan dette bety at Frantz Pedersen var innflytter til Buksnes mellom 1762 og 1769, men han kan jo ha vært i Buksnes i 1762 selv om han ikke var innrullert da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.