Gå til innhold
Arkivverket

[#80030] Tydehjelp


Gjest Andreas Rindal
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

I kladden er det nok feil konf.år på han, men ant. riktig i ministerialboka. Hun står oppført både i kladden og ministerialboka som født og konf. 1868? Hvor skjønner jeg ikke, og det var jo det egentlige spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Ja det står så mye rart der. Ole Martinsen ble konfirmert i Vinger i 1882 og ikke Bergen. Hvor Bergen kommer fra anes ikke. Det er som du sier stedet som et spørsmålet. Jeg greier ihvertfall ikke tyde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Enten er det en feil i kirkeboken ved vielsen, eller så er det ny rekord: Født og konfirmert i samme år - 1868.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Husk at man måtte bli fort voksen den gangen Else;-)Det står vel også konfirmert i 1862 på Ole Martinsen på den ene av de. Han ble født i 1868 så det er godt gjort. og som sagt står det vel konfirmert i Bergen selv om han ER konfirmert i kongsvinger.Almdal kan det sikkert være et lite sted i nærheten som heter. Men finner ingen ved søk som passer. Dessuten sa et barnabarn av Hilma at hun sa hun var fra Klaraelv. Og i bøkene står det karlstad. Men det er vel kanskje lænet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Når jeg er så godt igang og får så mye bra hjelp, så prøver jeg meg på dødsfallet til Ole Martinsen også. Hilmas mann og min tippoldefar.Helt nederst LenkeJeg kan lese nesten alt her. Det står vel 'Oslo vannverks hus på Gaustad' 2 ganger? Gir egentlig veldig liten mening da min tippoldefar var jernbanemann hele livet. Men det hadde vel kanskje noe med min oldefars søster Ruth å gjøre siden hun er gift og bor på Gaustad gård på det tidspunktet.Oslo vannverkshus finner jeg heller ingen steder ved søking på nettet.Dødsårsaken gitt av Dr Rolv Berg trenger jeg litt hjelp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Litt høyttenking: Lurer bare på hvor Berit fant et sogn i Värmland som het Almdal?? Ved søk på Anbytarforum kom ingen sogn med det navnet opp. I Värmland var det, stadig ifølge Anbytarforum, tre sogn som begynte på A: Alster, Arvika (by) og Arvika (land), og ingen av disse passer med notatet i kirkeboka.Til Andreas (9): Ole Martinsen kan jo godt ha bodd i et hus som ble eiet av Oslo Vannverk, selv om han var jernbanemann?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Else. Det gjør faktisk jeg også nå. Jeg vet 100% sikkert at jeg fant det første gang, men nå ser det ut om om det ikke finnes et sogn i hele Sverige som heter Almdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Fant dette da jeg googlet.Er jo et stykke fra Klaraelva da. 'Almedal är namnet på ett område i södra Göteborg, nära Mölndalsån och strax söder om Liseberg.' Er dere sikre på at stedsnavnet begynner på A? Synes det ser ut som det er M som er første bokstav, hvist man ser på bokstaven M i Martinsen er de veldig like.Ikke mye til hjelp for løsningen av stedsnavnet dette,men kanskje noen er kjent med stedsnavn på M i Vermland. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Ole Martinsen døde på Oslo vannverks hus på Gaustad. Har fått det bekreftet av min mor som igjen har hørt det av sine gamle tanter. Hvorfor vet jeg ikke, men datteren Ruth bodde på Gaustad gård, så da er vel det ikke så rart.Mette: Det står Karlstad i kirkebøkene. Jeg er særs dårlig på geografi, men Karlstad ligger det i Gøtaland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Karlstad tilhører Vermlands Len.Jeg er nesten sikker på at første bokstav er M, se også på forloverens navn Martin,samme M der. Eller er det jeg som er helt på tur her? Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Klaraelva er jo veeeeldig lang i utstrekning,fra Karlstad til Trysil. Du har ikke hennes fødselsdato,eller innflytning til Norge? Har funnet 4 Hilma Larsdtr. på Emibas,men de utv. til n.amerika. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Hilma ble født 21.12.1868. Hun sa selv Klaraelv til mine gamle grandtanter, men det står Karlstad i Bøkene.Jeg har t.o.m lett langs 'hele' klaraelven' på kart men finner intet som evnt passer navnet i bøkene.Jeg har en mistanke om at hun finnes i FT Kristiania 1885. Står oppførst som Hilma Elisabeth Lars. Fødselsår er selvsagt riv ruskende galt. Hun er jo 'tjenesteytende' og det er man ikke hvis man er født i 1879 i året 1885. Hilmas datter het Ruth Marie Elisabeth. Samme mellomnavn mao.Har desverre ikke funnet noen innflytning til tross for bredt søk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Grunnen til at jeg tror det er henne er at Ole Martinsen og Hilma giftet seg i Uranienborg kirke i 1893. Så vidt jeg vet hadde Ole ingen tilknytning til dette stedet da han bodde på Kongsinger og Årnes. Dessuten er det dårlig med jernbane på vestkanten i Oslo:-)Jeg tror altså han traff Hilma i Oslo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Kan dette være din Hilma? Hun er riktignok født 2.12.68 og ikke 21.12.68.Farens navn er likt som det som er oppg. v.vielsen. Svenshult tilhører Hammarø som ligger sør for Karlstad.Som du ser flytter de til Karlstad i 1871. Har lett etter fam. men kan ikke finne de innflytta der. Mvh.Mette

bilete9888.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ja, jeg fant også henne. I folketellingen for Värmland i 1890 finnes det tre Hilma Larson/Larsdtr og hun er den eneste som er ugift av de tre: Lenke stadsHåper jeg får til lenke hit. Hun er født i Hammarö og er den Mette fant. (Har Genline-abonnement og har sett etter jeg også.)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.