Gå til innhold
Arkivverket

[#80030] Tydehjelp


Gjest Andreas Rindal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg forsto det sånn (20) at hun kunne hete Hilma Elisabeh, men at det ikke er helt sikkert?Om man utvider søket i folketellingen i 1890 med /- 5 år, kommer det opp en Hilma _Elisabeth_ f. 1866 som er småskolelærerinne i Nysund. Lenke Hun er født i Väse, som er en stasjonsby i Karlstad kommune langs Värmlandsbanen.En får vel se etter dåpene, for å se om en av dem har mellomnavnet Elisabeth. Dersom fødselsåret er sikkert, kan en jo se bort fra denne siste.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Her var mye hjelp å få. Flott:-)Jeg vet ikke om hun hadde Elisabeth som mellomnavn. Jeg har aldri hørt om dette men det var det jeg fant i FT Kristiania i 1885.Siden datteren hennes Ruth også hadde Elisabeth som mellomnavn så antok jeg at det kanskje var henne. Men det kan være en stor blindgate..Desverre kan jeg ikke finne innflyttingen av henne hverken i Oslo eller på Hedmarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hilma, datter av Lars Nilsson, bonde i Svenshult er bare kalt Hilma ved dåpen. Dåpsdatoen er som oppgitt i husfohörene, 2. des. 1868.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Fant fam. i husforhør i Karlstad stadsfors. A1:34.1876-1880.Side 748. Her flytter fam. nok engang, klarer ikke å tyde hvor.Ser også ut som faren blir dømt for noe,heller ikke klart å tyde det.Kanskje noen andre kan tyde hva som står,slik at vi kan følge fam. og evnt.bekrefte avkrefte om det er rett Hilma. Mvh.Mette

bilete9891.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

De er på samme sted, Nya Tormestad nr.1 i perioden 1881-1885 også. Jeg har forsøkt å tyde hva Lars Nilsson ble dømt for og tror det er at han ble dømt ansvarlig for 1. (gangs?) fnatteri. Hva nå enn det er..Ytterst i margen står det at de flytter til (utydelig) pagina 872 eller 972 i -81. Dette husforhöret dekker jo perioden 1881-1885, (A1:39 s. 1399) så da får en lete videre. Hilma er jo bare 13 år i -81, så det er litt for tidlig til at hun flytter ut på egen hånd.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det var s. 972 i _denne_ boken. (AI:38 1881-1885) Broren Gustav drar til Göteborg 22/5 -83 og om de to søstrene Betty og Hilma står det s. 751 fra -84.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hele familien har flyttet i -84 til nr. 19 Sra. Kvarnberget. Samme bok AI:38 s. 751. Nå står det henvisning til s. 1565.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Samme bok s. 1565 har som overskrift Husvilla familjer og de er oppført her. Nå finner jeg ikke videre flyttehenvisninger innenfor denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Fant Hilma alene under Afförda Qvinnor, nr. 17. Det står Wiken 37 foran navnet hennes, at hun kom hit fra pag. 1017 18/11-89 og helt til høyre står det at hun er flyttet til Norge. (AI:43, 1886-1890, s.1596.)På s. 1017 står familien ganske riktig oppført på 37 Wiken og på Hilma står det henvisning til Afförda-listen og datoen over gjelder utstedelsen av utflyttingsattest 654.Ja, da vet vi at hun flyttet til Norge kort etter denne datoen, da. :-)Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Anne-Lise Jammen har du vært iherdig i din leting,tar av meg hatten for deg. Jeg tror det er rett Hilma vi/du har funnet. Har vært borti flere ganger at fødselsdato har variert med flere uker,tilogmed snudd på,dag har blitt måned og måned har blitt dag.Synes det er rart jeg ikke finner henne i Emibas,men det er vel alltid noen som ikke blir registrert. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det er noe med selve jakten.. :-)Jeg tenker at Hilma satte seg på toget med utflyttingsattesten i håndbagasjen uten å ha tenkt på å emigrere fra Sverige. Hun skulle vel bare skaffe seg en jobb. Kanskje møtte hun Ole allerede på første tur med toget til Norge? Det kan ha vært litt opphold på Årnes stasjon så de kunne gå ut og strekke litt på bena? :-)Jeg har tittet litt i innflytting til noen Hedmarkskommuner uten hell og heller ikke har jeg funnet henne de (få) Oslomenighetene jeg har tittet på. Det blir jo overkommelig å se på de tre-fire årene mellom november 1889 og giftermålet i 1893.Jeg tror også dette er rett Hilma. Folketellingen for Värmland i 1890 er vel komplett, er den ikke? Da var det jo bare én aktuell Hilma jeg fant og den samme hadde du, Mette funnet i innlegg 22. Det passer i tid for vielsen. En får det vel bekreftet om en finner kirkebokinnførselen for innflytting et sted.Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Fant faren,moren og søsteren Betty i folketellingen 1890 i Karlstad, men Hilma er ikke med.Det tyder jo på at hun er reist til Norge .Alle jeg har lett etter der er med, så tror den er ganske så komplett. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Hei og takk for all hjelp. Supert!!Da kan jeg konkludere med at Hilma Elisabeth jeg finner i FT i Kristiania 1885 ikke er min tippoldemor.Jeg får konsentrere meg om å finne innflyttingen hennes sånn ca rundt 1890.Graven til Ole og Hilma står faktist enda på Veste Aker. Der står det at hun er født 21.12.1868. Men av egen erfaring så vet jeg også at noen datoer ikke skal taes 100% bokstavlig.Takk igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Jeg så på gravminner, der er faktisk navnet skrevet Helma og ikke Hilma? Du kan jo se i FT 1891 på Riksarkivet om du finner henne der. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Rindal

Navnet Helma er feilskrevet fra den som har registrert. Var oppe på graven på søndag, og det står Hilma.Egentlig er det veldig rart at den står der. Datteren Ruth ble begravet i samme grav i 1986, og hun hadde ingen barn.Ole og Hilma fikk 5 barnebarn, og 4 av de lever enda som meget gamle damer. Ingen av de har forlenget fredningstiden på 20 år. Det var ikke en eneste blomst der heller. Ser ikke ut som om noen har vært der på maaaaange år. Ganske pussig egentlig, men en gledelig overraskelse for meg som har bodd i gangavstand i mange år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.