Gå til innhold
Arkivverket

[#80037] Kinamisjonær Lyder Christensen


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Lyder Saras Johan Christensen f. 13 oktober 1866 - Gjærøy, Rødøy, Nordland.Jeg har hele slektstret hans før ham - det er ikke interessant. Han er gift med en Anna Kristensen som er oppgitt født 1866 i Fræna, Romsdalen. Henne og giftemålet har jeg ingenting på.I 1900 folketellingen så oppgis han som Kinamisjonær LenkeJeg har blitt kontaktet av en amerikansk dame som sier: In the book 'White unto Harvest' (survey of the Lutheran United MIssion {china})p 68 Lyder 'visted Sinyangchow spring of 1899', p80 an outstation 'opened in the fall of 1915 by Mrs Kristensen who had charge of the work after her husband's death'Hun mener da at dette er Lyder og Anna det er jo ikke usansynligt. De var kanskje på vei til hjemmebesøk i 1899?Finnes det noe register over norske misjonærer i Kina? Hva med barna Lydia og Elias - i hvilken kirkebok finnes de?Det hadde vært spennende å finne ut noe mer om denne kinamisjonæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ved google-søk fant jeg denne sida, Hvem,hva,hvor i Norsk Luthersk misjonssamband. Du må bla deg nedover på sida til du finner Kristensen, Inger Anna født Hol og Kristensen , LyderLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Flott, jeg googla jeg også, men fant ikke noe.Finnes det noe mer? Bilder e.l?Kanskje jeg skal kontakte NLM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.